Van Gogh: The Emmersive Experience
Kunst

Van Gogh: The Immersive Experience

Van Gogh: The Immersive Experience

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience

Her ses debattøren og journalisten Githa Schultz som oplever van Goghs Soveværelset i Arles, som han malede i tre versioner mellem 1888-1889.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ ……. jeg kiggede ind i en verden, der udvidede min kunsthorisont ……’

– Githa Schultz, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vincent van Gogh

Der er højst sandsynligt ingen på denne jord, som ikke kender et eller andet til den post-impressionistiske og en af de mest indflydelsesrige kunstnere i moderne historie, den hollandske kunstmaler Vincent van Gogh.

 

Van Gogh var med til at forme ekspressionismen, en kunstretning der fokuserede på at formidle intense, personlige følelser gennem farver, former og energi.

 

Van Gogh blev født i 1853 i Holland og malede portrætter, stilleben, interiørscener, landskabsmalerier og selvportrætter. Han skabte over 2.000 værker i sin levetid, 900 af dem malerier, inden han en sommerdag d. 27. juli 1890 skød mod sit hjerte, mener nogle, ramte maven med skuddet fra revolveren, fandt såret tilbage til sit værelse og døde et par dage efter.

 

Spørgsmålet om hvorvidt van Gogh tog sit eget liv eller ej, er fortsat genstand for debat. Van Gogh-museet i Amsterdam anerkender eksempelvis ingen andre teorier, end at han skød sig selv.

 

I sit korte liv, boede den følsomme kunstnersjæl både i Holland, England og Belgien, mens han forsøgte sig som kunsthandler hos sin onkel, lærer og sågar lægprædikant, alt sammen uden succes.

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).

Selvportræt med grå filthat malet i 1887, olie på lærred 44.5 cm x 37.2 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 1880 nu 27 år helliger van Gogh sig sit kunstnerkald og begynder at tegne, og i de følgende år både studerer han og kaster sig ud i forskellige kunstteknikker.

 

Omkring 1883 begynder han første gang at male med oliefarver. I 1885 maler han Kartoffelspiserne, der som andre af hans malerier var mørke i farverne. Han lærer akvarel-teknik og stifter bekendtskab med japanske træsnit i 1885-1886, en kunstteknik og udtryksform han er stor beundrer af. Akvarellen Fiskerbåde på Stranden ved Saintes-Maries fra 1888, er et godt eksempel på hans inspiration af japansk kunst. Læs Schultz’ anmeldelse her om japanske træsnit.

 

I 1886 studerer van Gogh på Kunstakademiet i Antwerpen, dumper eksamen og flytter i marts 1886 til Paris og ind hos sin bror Theo van Gogh (1857-1891). I Paris møder han også kunstnere som Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) og Paul Gauguin (1848-1903).

 

Van Gogh og Theo bor sammen de næste to år ved Montmartre og van Gogh begynder for alvor at male og skaber på kort tid sin farvestrålende legende.

Arles, Sydfrankrig

Efter et besøg i det sydfranske nærmere betegnet Arles i vinteren 1888, slår van Gogh sig ned i det gule hus samme år, et hus der også er kendt som maleri. I breve beskriver han området som Sydens atelier med de blå toner og livlige farver. Man kan sige, at ligeså passioneret en maler han var, ligeså passioneret en brevskriver var han også. Han skrev 844 breve, de 652 af dem var adresseret til sin bror Theo. Det er igennem de utallige brevvekslinger, vi lærer van Gogh at kende som menneske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience

Foto: Githa Schultz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men van Goghs glæde over at være flyttet til det sydlige Frankrig falmede, og malerier som høst-serien udmattede ham. Den glødende sol i det sydfranske tærede på hans kræfter, selvom han som udgangspunkt netop havde slået sig ned der, med et optimistisk syn på sol, farver og varme. Hvor man også kan spore en vis mani i van Goghs sole, selvom de smiler til os, og opløfter vores sind med de strålende gule farver.

 

Van Goghs sindssyge havde altid været en tro og ubarmhjertig følgesvend og sammenbruddet måtte komme før eller siden. Man diagnosticerede det som epilepsi, men diagnosen manio-depressiv, var nok nærmere det han led af.

 

Ubehandlet eller fejlbehandlet fik de psykiske lidelser ham på kant med folk, der betragtede ham som en underlig fremmed, man både bagtalte, forfulgte, hånede, drillede, kastede sten efter og og grinede af, og hans alkoholforbrug gjorde heller ikke livet lettere. Forelskelser og ulykkelig kærlighed, gjorde også livet svært for ham.

 

Paul Gauguin anså van Gogh som en virkelig god ven og Gauguin ankom efter van Goghs invitation og overtalelse til det gule hus i Arles i oktober 1888. Meningen var at de skulle starte et slags kunstnerhjem, hvor andre kunstnere også kunne støde til.

 

Men tiltagende skænderier endte i en voldsom konflikt i december 1888, og udløste van Goghs endelige mentale sammenbrud.

 

I sin dybeste fortvivlelse over skænderiet, skar van Gogh sit venstre øre af med en barberkniv, pakkede det ind og gav det som gave til en prostitueret fra det lokale bordel. Hun besvimede, politiet blev tilkaldt og næste morgen fandt de van Gogh i sit hjem, og herefter blev han indlagt i Arles. Han blev også hurtigt udskrevet blot to uger efter, og tilbringer de første måneder i 1889 i det gule hus og på hospitalet.

 

Vincent van Goghs tilstand forværres atter og i maj 1889, lader han sig frivilligt indlægge ét år på sindssygeanstalten Saint-Paul-de-Mausole i Saint-Rémy-de-Provence.

 

Under indlæggelsen maler han omkring 150 værker. Nogle af hans stærkeste værker bliver bragt til live med en uforglemmelig intensitet af farverig skønhed og ypperlige penselstrøg, der skabte mesterværker, som eksempelvis Stjernenatten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation). Solsikker malet i1889, olie på lærred, 95 cm x 73 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh blev kun 37 år og udtrykte på et tidligt tidspunkt, da han begyndte at male: ”Jeg vil røre folk med min kunst, jeg vil have at de skal sige: han nærer dybe og ømme følelser”. Men han blev aldrig anerkendt som kunstner i sin levetid og af sine 900 malerier, blev kun ét solgt. Anerkendelsen som det ofte er sket for kunstnere, kom efter hans død og lever den dag i dag i bedste velgående.

 

Hans bror Theo var den eneste som rigtigt troede ubetinget på hans evner som kunstmaler, og støttede ham både psykisk og økonomisk, mens han levede.

 

Så lys, passioneret, optimistisk, strålende og kontrastfarvernes mester i vidunderlige farvetoner skabt på lærred, af et så fortvivlet, ensomt og oprørt sind, at man kun kan sige, stakkels van Gogh.

 

Malerier, der rør noget dybt i ens sjæl, og har man bare set et af hans mange værker i virkeligheden, kan man ikke undgå, at blive interesseret i ham som menneske og fatte ubetinget omsorg for hans lidelser og stor kærlighed for hans kunst.

The Immersive Experience

Så med den indsigt, ubetingede kærlighed og beundring af en af de helt store kunststjerner i galaksen, træder jeg ind på selve åbningsdagen d. 11. oktober 2024 i ’Van Gogh The Immersive Experience´ der bedst oversættes med ’Van Gogh, den fordybende oplevelse’.

 

Det første indtryk i ankomstrummet er lidt åh nej, her hænger et van Gogh kitsch-forsøg på solsikker i massevis på væggen og ligner umiddelbart noget lavet af papmaché i formning, 5. klasse i min skoletid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Det lyserøde ferskentræ fra 1888, olie på lærred 80, 9 cm x 60, 2 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En god start imidlertid for børn at lære Van Gogh at kende, hvis man skal sige noget positivt om det indslag. Og udstillingen er da også for alle aldre, udover at alt tekst er på dansk, med mulighed for oversættelse til engelsk via en QR-kode.

 

Men så sker der noget rørende og overvældende med wauv-faktor, når først man bevæger sig videre rundt i selve udstillingen, der breder sig over 1.500 kvadratmeter i bygninger, der tidligere husede et bryggeri. En ny dimension af Van Goghs værker afsløres gennem innovative 360-graders digitale projektioner, en fascinerende VR-oplevelse og et stemningsfuldt lys- og lydshow.”

360-grader

Man træder ind i det store 360-graders rum, indrettet med liggestole, og det mærkes nærmest som om, at man træder ind i van Goghs malerier og bader nænsomt og pixeleret til det ypperste i billedskønheden. Der veksler mellem lange rolige skift af billeder til hurtige, med en fornemmelse af hvirvel i glidende bevægelser, og en dirrende intensitet under fødderne; afgjort en fysisk oplevelse af van Goghs penselstrøg.

 

Der fortælles i jeg-form fra hans mange breve og der vises anekdoter af van Gogh. Dejlig underlægningsmusik i baggrunden særligt udvalgt til van Gogh udstillingen. Playlisten findes på Spotify under navnet Immersive Van Gogh Exhibit (Official).

 

Den største og første kærlighed nogle har vist van Gogh i musik og ord, må tilskrives den amerikanske sanger Don McLean med sangen Vincent, der i tekst fører os igennem Vincents martrede sjæl og malerkunst på det smukkeste lydtæppe.

 

Da jeg hørte sangen som ung, opstod min øjeblikkelige interesse for van Gogh og senere hen også studier af kunstneren i midten af 1990’erne under kunstprofessor Teddy Brunius på Københavns Universitet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience

Foto: The Immersive Experience

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VR-oplevelsen

I et andet rum med mange skærmbrille-stationer bliver man ført ind i van Goghs inspirationskilder, gennem otte værker med overskriften ”En dag i kunstnerens liv i Arles i Frankrig” Og den oplevelse skal man tage med, selvom det er et tilkøb oveni billetprisen.

 

Man får en fornemmelse af at svæve henover oplevelsen i skærmbrillen og kommer alligevel tæt på van Goghs værker, eksempelvis ind i Natcaféen i Arles og møder nogle af de mennesker, som van Gogh portrætterede.

 

Van Gogh portrætterede ofte menneskers hårde arbejde, fattigdom i hverdagsliv, en udtrådt sko eller en fortvivlet mand, det er også den type omsorg udtrykt i hans kunst, der gør ham så elskelig.

 

VR-oplevelsen der varer i 9,5 minutter, kommer eksempelvis også henover Hvedemark med Krager, forbi Siestaen, mens der berettes i van Gogh jeg-form.

Oliemalerier, der til forveksling ligner

Der er oliemalerier på udstillingen, kopieret efter van Goghs værker, og hvis man ikke er kunsthistoriker med speciale i van Gogh eller van Gogh-kurator, kunne man muligvis tage fejl; så velmalede og vellignende er kopierne Stjernenat over Rhône-floden, Det Gule Hus og Caféterrassen om Aftenen.

 

Men de fleste ved, at en ægte van Gogh let løber op i millionklassen altså i amerikanske dollars, som Cypress Orchard fra 1888, der i 1998 blev solgt for godt 117 millioner USD.

 

På udstillingen er der også mulighed for at farvelægge et van Gogh maleri, tegnet på papir. Og når man har farvelagt sin van Gogh scanner man, og så bliver den en del af udstillingen på en væg/skærm.

 

Man kan sætte sig ind i Soveværelset i Arles, der er bygget og indrettet som originalen og tænke lidt over hele van Gogh situationen og få taget sig en selfie i de rammer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jesper Hillestrøm

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation) Soveværelset i Arles 1888 fra 1888, olie på lærred, 71 cm x 93 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der går hurtigt et par timer med udstillingen, og når de fleste måske ikke lige kommer forbi MoMA i New York, Van Gogh Museet i Amsterdam eller Musée d’Orsay i Paris, for blot at nævne nogle af de steder van Goghs værker kan ses i virkeligheden, er det et spændende og nytænkende format at blive introduceret til Vincent van Gogh på.

 

Jeg må indrømme, at jeg var lidt skeptisk, når jeg nu har besøgt Van Gogh malerier på flere museer og ikke mindst på Van Gogh Museet i Amsterdam. Stået foran Det Lyserøde Ferskentræ i et lille fint ægte format og nærmest følt eufori og lykke, mens jeg kiggede ind i en verden, der udvidede min kunsthorisont.

 

Men det bliver aldrig for fake eller for meget at træde ind i Van Gogh: The Immersive Experience med kunst blæst op i kæmpeformat, fordi detaljerne er fine, fortællingen i ord vist både på skærm og på plancher er lærerige, pixeleringen perfekt og respekten for den store kunstner og hans værker intakt.

 

Det er i øvrigt første gang at Van Gogh: The Immersive Experience, vises i Norden, og den er allerede set af mere end 10 millioner mennesker på verdensplan siden 2017.

 

Van Gogh: The Immersive Experience er et samarbejde mellem Last Bullet Productions, det digitale kunstcenter Fever og producenterne Exhibition Hub og kurateret i samarbejde med mere end 40 internationalt anerkendte digitale kunstnere.

 

 

 

 

 

 

 

Githa Schultz

Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation) Hvedemark med Krager malet juli 1890, olie på lærred, 50,5 cm x 100,5 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jesper Hillestrøm

Foto: Githa Schultz. Selvportrætter af Vincent van Gogh, digitalt vist i 360-grader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience – læs mere her

 

Generel information
📅 Dato: fra 11. oktober 2024 tom 22. december 2024
🕒 Åbent: onsdag – søndage
⏳ Varighed: ca. 1 time og 15 minutter
📍 Sted: Refshalevej 175 A & B, 1432 K
👤 Alderskrav: Alle aldre er velkomne!
♿ Tilgængelighed: stedet er tilgængeligt for kørestole
🎫 For indehavere af en standard adgangsbillet kan adgang til VR-oplevelsen købes separat på stedet

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience – besøg museet i Amsterdam her

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gogh: The Immersive Experience er anmeldt af Githa Schultz, KULTURINFORMATION

Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm