Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius
Musik

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius

 

 

 

 

 

 

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius

Foto: TIVOLI/PR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ ….. Intet mindre end en vidunderlig musikalsk oplevelse i Tivolis Koncertsal ….’

– Githa Schultz, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tivolis Koncertsal husede Musikduellen d. 29. august 2024 med Frederik Cilius og Mathias Hammer som ord-duellanter sammen med Tivoli Copenhagen Phil.

 

To voksne indbyrdes barnlige vidundere i underholdningens navn, der mestrer disciplinen klassisk musik såvel i teori som i praksis. Og er man ikke fan af klassisk musik eller bare stikker fingrene i ørerne ved første tone, fordi man tror, man IKKE kan lide klassisk musik; er de to nørder og klassiske musikeksperter en god måde for alle at blive ført ind i genren på.

Mathias Hammer og Frederik Cilius

Frederik Cilius er satiriker, skuespiller og oprindeligt uddannet klarinettist. Ikke mindst kendt som den råt for usødet seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm i satireprogrammet Den Korte Radioavis. Men også kendt fra DR2 serien Orkestret som den dybt usympatiske og latent rasende, men også vildt morsomme klarinettist Bo Høxenhaven.

 

Frederik Cilius har været involveret i en del samarbejds- og underholdningsprojekter efterhånden, og hans partnerskab med Mathias Hammer er ingen undtagelse. De to har tidligere arbejdet sammen i Den Klassiske Musikquiz på TV samt på DR P2, hvor deres program, Hammer og Cilius, blev sendt i en årrække. I øjeblikket kan man opleve Cilius i DR2s Operarejsen 3.

 

Mathias Hammer har en baggrund som pianist, men har de seneste mange år gjort sig bemærket som vært i både radio og tv, hvor han har vist sig som en dygtig og underholdende formidler af klassisk musik. Han er blandt andet kendt som vært på DR P1’s program Anmelderne.

Hvilket klassisk musikstykke er bedst?

Det 75-mands/kvindes store symfoniorkester Tivoli Copenhagen Phil indleder musikduellen med Pyotr Tchaikovskys Polonaise under ledelse af Nathanaël Iselin, og herefter entrerer Frederik Cilius og Mathias Hammer som aftenens ord-duellanter.

 

Duellen består af fire discipliner: Ouverture, solokoncerter/stykker, symfonier, joker/overraskelse. Publikum afgør med klapsalver til slut, hvem der vinder duellen og vinderen får lov at vælge et ekstra stykke musik.

 

Med de to på scenen i Tivolis Koncertsal, der mest af alt minder om et umage par i dur og mol af ufine tricks, sjove fornærmelser, spændende historier og stor munter intelligens, bliver vi ført igennem en verden af musikalsk skønhed i to en halv time inklusiv 20 minutters pause.

 

Hammer og Cilius har hver især valgt komponister som blandt andet W. A. Mozart, Giuseppe Verdi, Johann Sebastian Bach, Dmitrij Sjostakovitj og Ludwig van Beethoven til duellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius

Foto: TIVOLI/PR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-0 til Hammer

I første afdeling fører Hammer, hvis jeg som publikum skulle afgøre duellen der. Mest fordi hans valg af musik er til det mere dystre, melankolske og dramatiske, et spændende musikvalg som Verdis ouverture fra operaen La forza del destino (Skæbnens magt).

 

Hvorimod Cilius har valgt det lidt mere letbenede som ouverturen til operaen Figaros Bryllup. Cilius er en underholdningsbølle af klassisk karakter og kalder Hammers valg for langt lort, som publikum ikke orker mere af, og her må man jo bare lægge sig fladt ned af grin.

 

Til solostykkerne har Cilius valgt en solosats af Bach fra 1724, orkestersuite nr. 2, han beskriver som et glimt i øjet, ikke alt for skæbnens magt-agtigt, som en liflig sorbetis, der renser munden, så man hurtigt er klar til næste ret. Solosatsen spilles ypperligt af fløjtenist Viveca Löfgren.

 

Hammers valg i den kategori er Mozarts Sinfonia Concertante 2. sats med koncertmester Theresa la Cour på violin og Marie Louise Broholt-Jensen på bratsch. Mozart komponerede stykket tilbage i Salzburg efter nogle hårde oplevelser omkring 1778 i Paris. Hvor både hans mor døde, hans store kærlighed Aloysia Weber skrev et brev til ham og havde mødt en anden, og det franske publikum hadede hans musik. Man kan høre melankolien og sorgen i en fortvivlende samtale mellem violin og bratsch, men samtidigt så vidunderligt at lytte til.

 

Inden vi går til pause hører vi symfoni af Dmitrij Sjostakovitj valgt af Cilius krydret med spændende Stalin beretninger. Hammer vælger Beethovens nr. 7, 2. sats-sørgemarch, mens han beretter om Napoleonskrigene, der foregik samtidig som symfonien blev til. Hammer fører stadig duellen med 1-0!

Wagners Tannhäuser vinder over Carl Nielsens Sinfonia Espansiva

Men efter pausen sender Cilius det afgørende skud og fejer fødderne væk under os alle i jokerværket/overraskelsen med valget af Richard Wagners ouverture til Tannhäuser. Og fortæller meget morsomme beretninger om blandt andet Venus lokkende grotte, to fisefornemme tyske intellektuelle og Grand Opera i Paris.

 

Jeg fik et auditivt Tannhäuser-chok af de helt fantastiske og beskrev det til min ledsager som; Min dybeste sakral blev ramt, selv mit tarmsystem fik kuldegysninger og det er derfor at klassisk musikeffekt kan være helbredende.

 

Brudstykker fra samme ouverture blev i øvrigt brugt i den Oscar-vindende danske kortfilm fra 1998, Valgaften. En morsom kortfilm af en klassiker med et budskab, der er endnu mere relevant anno 2024.

 

Og med Hammers valg af symfoni glæder jeg mig så meget mere til at besøge Carl Nielsen Museet på Fyn denne uge, selvom Tannhäuser skød Sinfonia Espensiva i sænk sammen med alt det andet gode musik Hammer ellers havde valgt i første afdeling.

 

I sidste ende må man jo tilskrive Tivoli Copenhagen Phil æren for så eminent en musikalsk rejse i klassisk musik. Cilius vandt duellen med rungende bifald og stående klapsalver og blev faktisk meget rørt over publikums reaktion. Cilius valgte som vindermusik endnu en smuk sats, der lød som svanens blide og fine vingeslag henover himlen fra Sibelius´ symfoni nr. 5.

 

Og vinder af utilsigtede forstyrrelser under oplevelsen er:

Undervejs var der lidt udfordringer, der kunne have forstyrret oplevelsen. Som da én af den passionerede koncertmesters violinstrenge sprang, men før øjet havde blinket af, var en ny allerede sat på og man bemærkede intet, hvad lyd angår. Så var der én blandt publikum, der havde sat morgenvækningsalarmen til på mobilos, der bimlede midt i det hele.

 

Og en gang til blev koncertmesteren ramt denne gang af et hestehår, der sprang på violinstrengen. Mobilos-forstyrrelsen vandt stort med det hvide ud af øjnene fra publikum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius

Foto: TIVOLI/PR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intet mindre end en vidunderlig musikalsk oplevelse i Tivolis Koncertsal med musikere, der virkelig spillede med krop og sjæl. Det er nok med klassisk musik, som når man tager til Grækenland for eksempel, og kigger på ruiner, hvis historie man ikke kender, der så bare ligner en bunke sten, man ikke orker.

 

Så på den måde er det genialt at lade de meget humoristiske herrer Hammer og Cilius føre os gennem de klassiske lydbilleder på en måde, enhver kan forstå og som også er morsomt, med ægte og dybdegående historik omkring musikkens tilblivelse.

 

 

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius – se mere her

 

 

 

 

 

Musikduellen i Tivolis Koncertsal med Hammer & Cilius er anmeldt af Githa Schultz, KULTURINFORMATION

Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm