ANMELDELSE: VILDPLUKKET

ANMELDELSE: VILDPLUKKET

ANMELDELSE: VILDPLUKKET

✮✮✮✮

‘ ….. en anvendelig bog til at kunne bruge hele året ….’

En ny bog, en ny oplevelse. Sådan er det med denne lille opslagsbog om vilde spiselige urter, blade, blomster, bær og svampe. Den er lige til at lægge i tasken, og roligt drage ud i det ganske land og sanke ind til middagen.

Vildplukning

I de sidste mange år er det blevet mere almindeligt at dyrke sine egne krydderurter og grøntsager, hvis pladsen tillader det. Er den mulighed ikke til stede, er den vilde natur lige foran dig. Selv i byen vil der være flere steder end først antaget, hvor man kan finde spiselige ting. I små klynger af træer, eller ved vandløb og cykelstier, er der små lækkerier, man skal bare have øjnene med sig og øve sig på at spotte de rigtige planter.

Der findes ingen undskyldning for ikke at finde lidt ekstra eksotisk på din vej. Pluk mindst muligt, der hvor der kører mange biler. Dog skal man være opmærksom på, at det ikke er tilladt at plukke alle steder. Kig efter skiltning. I privatejede skove er sankning forbudt. Derimod må man i statsejede skove plukke vilde bær og blomster, urter og svampe så længe de ikke er fredede. Selvom det kan være fristende, er det heller ikke tilladt at række hånden ind på en privat grund uden ejerens tilladelse.

Niki Sjölund er vokset op i det sydlige Laplands natur. Han er uddannet kok. Han har specialiseret sig i at plukke vilde spiselige planter. Han har arbejdet med de vilde råvarer på estimerede restauranter som Ekstedt og Gro i Stockholm. Niki har også skrevet den anvendelige guide: Vilde svampe, som udkom i Danmark i 2021.

Udstyret

Bogen er grebet professionelt an. Det mærkes tydeligt at Niki ved hvad han taler om. Først skal udstyret være i orden, her er der foreslået alt fra en økse til vabelplaster. Det er fint at vide hvad der skal medbringes på den store tur, men mindre kan gøre det. Man kan til en begyndelse sagtens nøjes med en lille skarp kniv og et par poser. Noget der kan være i håndtasken. Efterhånden som der går sport i sankningen, kan repertoiret af rekvisitter gradvist udvides. Begynd i det små, det vigtigste er at få startet.

Fire sæsoner

Bogen er delt op i sæsoner. Det vil sige forår, sommer, vinter og hele året. De 70 planter, har med få undtagelser, hvert et dobbeltopslag med et tydeligt foto af hvilken plante, busk, bær, rod, træ eller andet det er. Hver plante har en slags guide, der indeholder fakta om udbredelse, hvor den trives, høsttidspunktet, kendetegn og hvilken plante den eventuelt kan forveksles med. Der er en guide til hvordan du klipper afgrøden af og hvordan den kan spises. Man kan ikke gå galt i byen.

Krydderier og konservering

Jeg har prøvet at lave brændenældesuppe og spise skvalderkål i salat, men når man ser de muligheder der i virkeligheden er for at krydre sin mad med gratis afgrøder, så er det da bare med at komme i gang. Ikke alene er det moderne at bruge alle disse ting i det nye nordiske køkken, det er tilmed både sundt og billigt. Der er også en vis glæde i, at man selv har plukket det man spiser.

Desuden er der i bogen forskellige anvendelige måder at konservere på, f.eks. tørring, frysning, dampning etc. Der er tips til hvordan du fremstiller granskudssirup og fyrrekoglesyltetøj. Sågar er der en opskrift på skovmærkeis.

Bogen har et praktisk vandafvisende omslag. Det er smart når den skal med ud på tur, når der er kommet jord og snavs på fingrene. En anvendelig bog til at kunne bruge hele året.

ANMELDELSE: VILDPLUKKET – Forfatter: Niki Sjölund. Oversættelse: Eva Mosegaard Amdisen. Udgivet på forlaget Turbine.

ANMELDELSE: VILDPLUKKET – se mere her