Cornelius’ Teaterselskab: Mordets Melodi
– Gæstespil i Sceneriet under Det Ny Teater
Fra venstre Nicolaj Cornelius, Susanne Breuning, Line Kruse og Sune Svanekier. Foto: Cornelius’ Teaterselskab
✮✮✮✮✮
‘ …… teaterperle af de helt sjældne, hvis ikke den første af slagsen i det format ….’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Cornelius’ Teaterselskab drives af det alsidige talent Nicolaj Cornelius med flere kasketter især i teaterverdenen. Teaterselskabet har nu bragt Mordets Melodi til Sceneriet under Det Ny Teater. Sceneriet er gode ædle rammer for en krimi som Mordets Melodi under Vesterbros stolte teater, Det Ny Teater, med mulighed for oplevelse af intim kælder uhygge.
Mordets Melodi er et hørespil af den danske skuespiller- og instruktør Tavs Neiiendam med manuskript af Fleming Lynge. Et radiohørespil der i 1943-1944 lagde gaderne øde og skabte uhygge og rædsel. Uhyggen var så vellykket at hørespillet endte på filmlærred i 1944 med Bodil Ipsen som instruktør.
Si petite
Historien tager sin begyndelse en regnfuld kold aften hvor en ældre kvinde bliver fundet kvalt i sin marskandiserbutik, og kort tid efter sker endnu et mord på en yngre kvinde. Fælles for kvinderne er, at de begge hedder Sonja. Opklaringsarbejdet på politistationen går i gang, og vidner fortæller at de har hørt en kvindestemme synge samme melodi i forbindelse med mordene.
Radiohørespillet er jeg trods alt for ung til at have oplevet, men jeg så filmen i fjernsynet som barn. Og noget der står helt front i min erindring er Angelo Bruun i rollen som morderen Louis Valdini med creepy crawl pigestemmen, der sang den franske vise ’Si petite’, mens han med sine bare hænder kvalte kvinder med navnet Sonja.
Forestillingen
Den store dør til Sceneriet lukker i og blotter de bare kolde vægge i mursten i kælderområdet på Det Ny Teater og Mordets Melodi anno 2024 kan tage sin begyndelse.
Ind kommer Susanne Breuning, Line Kruse, Nicolaj Cornelius og Sune Svanekier og tager plads ved et langbord på scenen med rekvisitter og fire mikrofoner.
Det gamle radiohørespil Mordets Melodi er i Nicolaj Cornelius’ hænder forvandlet til et visuelt krimihørespil, lydmæssigt skabt på samme autentiske måde, som man skabte lydeffekter i datidens radiohørespil. Instruktionen står Jakob Fauerby for.
De fire skuespillere lægger i løbet af de næste 70 minutter uden pause stemmer til 30 forskellige karakterer og skaber lydeffekter på de morsomste og mest utrolige måder.
Susanne Breuning manøvrerer yndefuldt og skægt rundt i roller som eksempelvis morderstemme, feteret kabaretsangerinde eller i rollen som den tredje Sonja, der forsøges kvalt. Og har i øvrigt en udstråling og skønhed som taget ud af den amerikanske bog af John Springer og Jack D. Hamilton med titlen ’They had faces then’; en bog om 1930’ernes smukke glamour Hollywood ansigter.
Line Kruse har en morsom, men også blid udstråling med en vibe af samme ironiske, lavmælte, distancerede kølige overblik, der gennemskuer vrøvl, divanykker og falskhed som eksempelvis Bette Davis også kunne udtrykke med øjnene.
Breuning og Kruse har et sideløbende intrige ping-pong under det visuelle krimihørespil og forsøger at sabotere hinandens roller med upassende lyde.
Kruse saboterer på latterfremkaldende vis Breunings rolle som kabaretsangerinde ved at slubre champagnen primitivt og uskønt. Eller slår en bøvs da kabaretsangerinden på grund af smerter må gå over til Seltzer, mousserende vand. Det er simpel morskab, og man kan ikke lade være med at grine.
Nicolaj Cornelius og Sune Svanekier er blandt andet politikommissær og overbetjent, der skal opklare mordene og naturligvis drikker kaffe af klirrende mormorkopper og spiser citronmåne sandkage til, mens telefonen kimer og de taler med vidner. Cornelius spytter flere gange den tyggede citronmåne ud i hånden, når han skal skifte rolle. Lagkagehumor, men vi griner højere, for hver gang han gør det.
Toiletrulle og andre rekvisitter
Skuespillerne taler formfuldendt gammeldags dansk, måske i virkeligheden teaterdansk, og underholdende er de i spil, mimik og lydeffekter.
Med rekvisitter i stærk tidslomme kontrast som 2024 plastikspand, Lambi toiletpapir, et lille dannebrog på metalstang til bordet. Eller en opvaskebakke af metal, piskeris som pistol, lukkefleecen på en rød støvle, der gør det ud for lyden af en låneseddel, der rives af i marskandiserbutikken. Og noget der ligner moderne grydesvampe henover spækbræt, gør det ud for fodtrin i grus.
Det kan godt være at det er et gammelt støvet stykke fra en fjern fin fortid, få efterhånden har kendskab til.
Nu til dags kan vi skifte tv-kanal remote-hurtigt på stuealteret og behøver ikke at bevæge os for underholdningsoplevelser. Det er dovent og man går også glip af en ægte oplevelse i teater, ligesom film skal ses i biografen.
Mordets Melodi i denne her version er noget af en præstation i hæsblæsende rolle, rekvisit og lydskift og må være ret krævende for skuespillerne. De kigger ikke på hinanden under spillet, men rammer hinandens spil præcist så lydeffekterne passer til.
Jeg lukkede øjnene for at opleve om det gjorde en forskel. Og lydeffekterne til historien passede spot on også med lukkede øjne, men ville ikke gå glip af det visuelle, så åbnede hurtigt øjnene igen.
En fin lille eftermiddags teaterperle af de helt sjældne, hvis ikke den første af slagsen i det format.
Uhyggefaktoren som jeg husker fra filmen er taget ud i denne her udgave, uden at det på nogen måde ødelægger den gode spændende fortælling, for Mordets Melodi er stadig historien om en psykopatisk hævngerrig seriemorder, bare mere fordøjelig og fornøjelig her i det visuelle krimihørespil.
Cornelius’ Teaterselskab: Mordets Melodi:
Kriminalhørespil af Tavs Neiiendam
Instruktør Jakob Fauerby
Scenograf Nicolaj Cornelius
Musikindspilning Christian Dahlberg
Medvirkende
Susanne Breuning
Sune Svanekier
Line Kruse
Nicolaj Cornelius
Spilleperiode: 27. april – 5. maj
Spilletider: Lørdag og søndag kl. 13
Varighed: 70 minutter uden pause
Cover foto: Weigang Photography
Cornelius’ Teaterselskab: Mordets Melodi – se mere her
Cornelius’ Teaterselskab: Mordets Melodi er en anmeldelse af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm