Anmeldelse: Danseforestillingen FREMTIDS DRØMME
Det Kongelige Teater – Mellemgulvet – Skuespilhuset
✮✮✮✮✮
‘Et stående bifald udeblev ikke fra alle de tilstedeværende …’
– Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION
Dans, ballet og krumspring er ikke det, der ligger nærmest redaktørens hjerte. Alligevel kiggede undertegnede en ekstra gang på anmelderinvitationen, der averterede en danseforestilling af en times varighed i Skuespilhuset.
Selve setuppet virkede tiltalende. Over tyve dansere i alderen fra 14-22 år ville tilbyde muligheden for at fremvise et produkt, som de siden maj måned har arbejdet med. Da det også fremgik, at Det Kongelige Teater havde valgt at ligge lokation og forskellige andre ting til samt, at tilskud fra forskellige anerkendte fonde også viste sit tilstedevær, var dette en invitation, der var for god at sige nej til.
‘Vis hvad I kan!’
Forventningerne var moderate, da vi jo selv sagt ikke har med professionelle uddannede dansere at gøre. Omvendt er konceptet baseret på professionelle folks anvisninger, instruktioner og vejledninger. Lad mig indrømme, jeg sammen med den moderate forventning havde en forventning om at blive vældet bagover – og det blev jeg! Skrevet på en anden måde var min tilgang: ‘Vis hvad I kan! I har min fulde opmærksomhed en time!’ Og denne i mit sind xfaktoriske provokation, virkede tilsyneladende, for mand hvor var det en umanerlig skøn oplevelse.
Spoiler alert
Da forestillingen kun er at se til og med den 7. august og senere også opføres på ARKEN, tillader jeg mig at lave spoilere i det følgende – hvis ikke du vil spoleres, så stop med at læse videre, og følg anbefalingen om at se forestillingen.
Forestillingen indledes med, at vi ser et pænt og helt almindeligt pensionsalder ægtepar sidde og ‘hygge’ – han læser dagens avis, hun laver håndarbejde. Vi hører fuglene kvidre og stemmer toner frem og fortæller små brudstykker fra deres barndoms land – stemmerne er som vi ville kende fra en radiodokumentar. Scenen er sat med en alderdom, der ser tilbage på ungdommen i 50-60’ernes velfærdsdanmark, med suveræne stemningsbeskrivelser. (Jeg elsker det skønne bedagede par, der forestillingen igennem deltager som aktører, der giver forestillingen FREMTIDS DRØMME seriøs dybde).
De smukke unge mennesker
Under disse fortællinger om ‘det første kys’, ‘rulleskøjteløb’ og at ‘mor var hjemmegående’, begynder de smukke unge mennesker (læs ‘smukke’ – for smukke er de og var de) at betræde scenen. De grupperer sig i små klynger – nogle er forelskede, andre holder om hinanden og nusser på søskendeagtig vis. En barndommens tryghed hersker.
De bedagede fortællende stemmer får også besøg af de unge menneskers tanker om livet, frygt og bekymringer. Der skrives også et kærlighedsbrev til selveste den ‘Jord’, vi sammen er sat til at passe på.
I det videre forløb mødes vi af mangeartede danse, der alle er koreograferet til fingerspidserne. Vi ser danserne tage pladser som stridende parter i krige og konflikter (her skal der ikke meget fantasi til at tænke Rusland/Ukraine). Vi ser optog. Vi ser skønne kærlighedsdanse, og en masse andre smukke varianter.
Professionalismen
Musikken er eminent, bastant og storstilet – den performes af en DJ på scenen, der samtidig betjener sig af forskellige dingenoter og slagtøj, der understøtter og forstærker dansen. Et oneman multitaskende ensemble – lækkert!
Kostumerne er skabt af professionelle Maja Brix og selv om de naturligvis er enkle, er de velgennemtænkte, og blomster pibler frem på de mange kroppe undervejs i forestillingen.
At jeg som anmelder valgte at lade mig indtage af ‘de smukke unge mennesker’, viste sig at være et godt valg. At selveste Bertel Haarder også havde valgt at lade sig underholde af premieren, viser hvor stor anerkendelse projekt DANSEDRØMME nyder – et projekt, der hjælper talenter på vej, og giver ungdommen mulighed for at bide skeer med noget på et professionelt plan, mens de er på vej ud i livet. DANSEDRØMME projektet giver danserne et diplom, de kan tage med sig videre i deres personlige fremfærd.
Et stående bifald udeblev ikke fra alle de tilstedeværende. Fortsæt det gode arbejde med FREMTIDS DRØMME & DANSEDRØMME – på gensyn!
Se mere Danseforestillingen FREMTIDS DRØMME på Det Kongelige Teater
Danseforestillingen FREMTIDS DRØMME er anmeldt af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION
Medvirkende: Anna Nederby Olesen, Anna Raaber, Annika Jervelund, Anton Quitzau Berdal, Asta Kemp, Blume Yamina Gaier, Carla Mejlvang Aasberg, Ella Fearrington, Emilie Sofie Wich, Emma Carlsen, Felix Sieben, Ida Carina Christensen, Ida Marie Johanson, Klara Johanne Andersen, Lea Lund Have, Mads Mørck Christensen, Maria Møller, Maria Berg Olsen, Mille Nielsen, Naja Krell Knudsen, Patrik Chabert Barth, Sarah Blomgren Barth, Silke Leal-Egekvist.
Koreograf Tim Rushton
Komponist Gert Østergaard
Kostumer Maja Brix
Koreografassistent Vidar Hansen / Marcus Alexander Boydes
Psykosocialt team Lotte Rigmor Jung / Elise Haavik
Kunstnerisk leder Anette Abildgaard
Administration Anne-Kari Ravn
PR & Markedsføring Art Attack ApS
Evaluering Simone Skejø
Studentermedhjælper Laura A. Liebst
Foto Henning Sjøstrøm
Projekt DanseDrømme er støttet af:
Augustinus Fonden, William Demant Fonden, Fritz H. Schur, Lemvigh Müller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden, Nordea Fonden, Arne V. Schleschs Fond, Københavns Kommune.
Om Projekt DanseDrømme kort:
Foreningen BalCon har siden 2013 udviklet Projekt DanseDrømme. Projekt DanseDrømme er et bæredygtigt projekt i krydsfeltet mellem det sociale og det kunstneriske og på et højt kvalitativt niveau på begge parametre. Unge, 14-22 år, med stor diversitet møder den professionelle scenekunst i udviklingen af en danseforestilling. Forestillingen koreograferes, musikken komponeres og kostumer designes med udgangspunkt i de unges egne fortællinger og det valgte tema som fælles omdrejningspunkt i en kreativ proces gennem et 4 måneder langt forløb, som afsluttes med forestillinger af høj kunstnerisk kvalitet på Det Kongelige Teater.
Intentionen er at skabe en tidsaktuel scenekunst-forestilling, der afspejler hvad der bevæger og udfordrer de unge i dagens samfund. Dansedrømmeforestillingerne har høstet stor anerkendelse for deres høje kunstneriske kvalitet.
Se mere www.balcon.nu