Teater

Teateranmeldelse, RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig

RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig

RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig

✮✮✮✮✮

‘ …… en mosaik over menneskets dilemmaer og kompleksitet …..’

Mark arbejder i det lokale supermarked. Han er en ganske almindelig mand, eller er han? En dag kommer han i snak med en kvinde over disken. Hun skal have tætningsmasse til en revne i hendes håndvask. Hun bor lige i nærheden. Mark springer ud som superhelt om natten. Iført sin lille røde kappe bliver han Kaptajn utrolig. Superhelten der kan bringe verdensordenen tilbage på plads, i hans eget liv.

Et par

Mark og kvinden bliver forelskede og snart køber de et hus, et supermandshus, hvor intet ondt kan ramme dem. Han har fået et superhelte tilbud. Han er hele tiden i dialog med sig selv, om det nu er det rigtige han foretager sig. De skal have et barn og hans dialog med kvinden er usikker og kejtet. Hans frustrationer og usikkerhed kommer frem i lys lue. Hvad vil han med sit liv? Kaptajn utrolig tager en snak med de andre superhelte, men allerhelst vil han tilintetgøre Skurkemand. Hvem er Skurkemand? Er det ham der ikke vil tage sit ansvar eller simpelthen ikke tror at han kan? Før han blev Skurkemand var han Guttermand, ham, der ville have en familie.

En datter

Parret får en datter, Emilie, og Marks faderrolle er vanskelig for ham. Han prøver at lære hende at tale og lege, og som superhelt forsøger han, at jage sine egne skygger væk fra sit liv. Emilie vokser op og er nået en alder, hvor spørgsmålene hober sig op. Ordet hvorfor, bliver et mantra for hende, eller måske snarere for Mark. Han er nødt til at tage stilling til alle de hvorfor ‘er hele tiden og spørge alle de andre superhelte til råds, men de har ikke det rigtige svar til ham.

Mark og kvinden skal skilles og Emilie har det ikke godt på nogen måder. Mark flytter ind i huset ved siden af. Det er som han er ved at bliver skubbet ud i kulden af supermandssammenholdet, han kan ikke finde fodfæste. Han er sikker på at hans egne spøgelser bliver beskyttet af supermandskappen. Han opdager, at den ikke kan beskytte ham mod ham selv og den sociale arv, med en far der drak. Mark er lige ved selv at falde i grøften. Emilie er syg og Mark er ved at fortæres af skræk for at miste hende. Han pakker hende ind i supermandskappen, men det hjælper ikke.

15 karakterer – fremragende solopræstation

Forestillingen er en fortælling om et menneske, som prøver at få sin tilværelse til at fungere, selvom det kan være svært, specielt når en stor sorg rammer en, og ens eksistens nærmest går i stykker. Vi ser Mark fra at være den lidt generte forelskede fyr, til at blive en mand, der tager et ansvar for fællesskabet med sin familie.

Jakob Højlev Jørgensen skaber igennem sine 15 karakterer en mosaik over menneskets dilemmaer og kompleksitet. Hele tiden at skulle balancere på kanten af det man ønsker og drømmer om, i forhold til den barske virkelighed. Jakob er fremragende i sin solopræstation og har en helt unik timing. Du tror på ham hele vejen igennem. Han er hudløs ærlig og oprigtig. Hans dialoger med datteren er rørende. Hans omsorg for hende er bevægende. Den måde han prøver at redde hendes liv, ved at putte hende ind i sin superheltekappe, som var det en dyne, er så følsomt og hjertegribende, at man sidder med en klump i halsen.

Det er fantastisk tænkt af dramatikeren Alistair McDowall at fange publikum i en lettere humoristisk tone, for langsomt at glide over i en rå og skræmmende virkelighed. Du bliver trukket med rundt i hele følelsesregistret.

RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig

Vi bliver berørt

Og hvordan er det egentlig vi ser os selv? Vi synes alle vi er noget helt særligt og det er vi jo også, i kraft af, at vi er den vi er. Det er heller ikke sikkert at vi alle sammen ser lige realistisk på os selv, men det går nok, for der er ingen der kan læse vores tanker, eller fornemme vor selvfølelse.

Svenske Thomas Müller står for en strålende instruktion. Scenografien er enkel og effektiv. Med et sætstykke midt på scenen, så skuespilleren kan gå frem og tilbage, når der skiftes scenebillede og skiftende lysstemninger.

Det er en ganske vidunderlig forestilling, der maner til eftertanke. Den gør netop det en teaterforestilling skal, berører tilskueren.

RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig. Medvirkende: Jakob Højlev Jørgensen. Instruktør: Thomas Müller. Scenograf: Jonas Fly Filbert. Lyddesigner: Kasper Neergård. Lysdesigner: Uli Ruchlinski. Produktionsleder: Laurids Bøcher Poulsen. Koreografisk konsulent: Charlotte Munksø. Dramatiker: Alistair McDowall. Oversætter: Jakob Højlev Jørgensen. Forlag Colombine. Forestillingen er en produktion af Vendsyssel Teater. Spiller på Riddersalen til 28. september 2024.

RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig – læs Freverts interview med Jakob Højlev Jørgensen – her

RIDDERSALEN: Kaptajn utrolig er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION