Det Kongelige Teater: DROT OG MARSK
Foto: Miklos Szabo
✮✮✮✮✮✮
‘ …….. tre timer var forsvundet på ingen tid …. bragende godt ……’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Peter Heises opera DROT OG MARSK er historien/myten om mordet på Kong Erik Klipping. (En Drot er en, der hersker over et område eller er konge. En Marsk er rigets øverste hærfører). Et dramatisk kapitel i Danmarkshistorien. I operaen kommer vi ikke alene helt tæt på hvordan Kong Erik blev myrdet i Finnerup Lade, men også hvorfor.
Instruktørparret Kasper Holten og Amy Lane fokuserer på sammenstødet mellem kongens udsvævende og dekadente liv og den grusomme politiske magt, der manipulerer kongen direkte mod hans undergang og et statskup. I 1286 var det marsk Stig der førte kniven mod Kong Erik Klipping, sammen med adskillige sammensvorne adelsmænd. Vi oplever et af datidens mest højspændte dramaer om konspiration, magt og mord. Et skarpslebent musikdrama, som lige så godt kunne være foregået i vores tid.
Komponisten Peter Heise har med DROT OG MARSK, skrevet en af de mest både iørefaldende, yndige, og dramatiske operaer i dansk regi. Musikken har kraft og fylde og er samtidig pompøs. Du bliver ført med ud på en begivenhedsrig musikalsk rejse, hvor det drejer sig om liv og død. Se mere om Peter Heise her.
Peter Arnold Heise, 1830-1879, var en dansk komponist. Han havde tænkt sig en akademisk løbebane, men intensiverede sine musikalske studier fra1848-53. Heise var i årene 1854-57 dirigent for Studentersangforeningen. I 1857-65 virkede han som sanglærer ved Sorø Akademi. Hans betydeligste værk er operaen DROT OG MARSK (opført 1878), hvis libretto Christian Richardt, 1831-1892, formede over Carsten Hauchs tragedie Marsk Stig, en folkevise om Marsk Stig og kong Erik Klipping. Erik Klipping (født 1249) var konge i Danmark 1259-1286. Han er især kendt for det uopklarede og sagnomspundne mord på ham i Finderup Lade i november 1286. Det er det hidtil sidste kongemord i Danmark.
Foto: Miklos Szabo
Handlingen kort fortalt
Kong Eriks magt er svækket. Han lever et udsvævende og beskyttet liv på sin borg og har travlt med at feste og forføre kvinder i stedet for at regere sit land og holde styr på sin hær. Den reelle magthaver, hærchefen marsk Stig, holder kongen isoleret i lykkelig uvidenhed om hvad der foregår i landet. Kongens kammertjener Rane, gør kur til Aase, der er stuepige hos kongen, men hun afviser ham. Kongen bliver besnæret af hendes skønhed og sødme, og kan ikke holde fingrene fra hende. Hun giver efter for hans tilnærmelser.
Marsk Stig skal i krig og ankommer til borgen med sin viv Fru Ingeborg. Marsk Stig beder kongen om at passe på Fru Ingeborg mens har er væk. Kong Erik forelsker sig straks hovedkulds i hende. Da marsk Stig vender tilbage fra krigen fortæller Ingeborg, at han har mistet sin ære. Kongen har nu to dronninger!
Marsk Stig undsiger kongen. Aase forlader kongen og Ingeborg forudser sin egen død. Rane tilbyder marsken at lokke kongen i et baghold og Marsken får en flok af Kongens fjender med på idéen. Ingeborg opildner dem. Rane og kongen drager på tur, under påskud af at: Elskov og jagt er livets fest. De har svært ved at finde vej, men til sidst ankommer de til Finnerup Lade. Marsk Stig fuldbyrder sin hævn.
Foto: Miklos Szabo
Solisterne
Operaens solister er overvældende gode. Niels Jørgen Riis er Kong Erik Klipping med hud og hår. Hans dramatiske talent bliver udfoldet og han er utrolig nuanceret i rollen. Hans stemme er smuk og harmonisk. Sine Bundgaard som fru Ingeborg, er en ren fornøjelse. Hendes perlende lette stemme, er henførende.
Sofie Elkjær Jensen er bedårende som Aase. Elkjær Jensen er et stort talent. Hun formår at få sine arier til at lyde lette og sprøde – læs også Freverts anmeldelse af Verdensballetten med Sofie Elkjær Jensen her. Johan Reuter har rollen som den magtfulde marsk Stig og er ganske enestående. Den mand har den rette pondus og stemme som marsken og man forstår hans vrede. Eminent. Gert Henning-Jensen er kammertjeneren Rane Johnsen. Han er allestedsnærværende og intrigant som en hofsnog. Hans lyse fine tenor passer som fod i hose til den emsige Rane. Desuden er det et enestående velsyngende kor.
Orkestret
Orkestret spillede som en drøm. Tre timer var forsvundet på ingen tid. Bragende godt. Scenografien har man løst på en fiks måde. Det er flytbare sætstykker dekoreret med smukke naturskildringer, samt bagsider der illuderer mure på en borggård. Et af motiverne har tydelig henvisning til Otto Baches maleri: De sammensvorne rider fra Finderup efter mordet på Erik Klipping Skt. Cæcilienat. Malet i 1882. De fleste har set billedet, da det ofte er medtaget i historiebøger.
Et heldigt sammentræf
Som sidegevinst til denne formidable aften, var der i dagens anledning transmission fra Christiansborg Slotsplads, hvor tronskiftet fra vores afgående Majestæt Dronning Margrethe II til Frederik X, fandt sted. Operaens fortæppe agerede storskærm, så ingen af os, der var til stede i salen, skulle gå glip af denne enestående begivenhed.
Kasper Holten holdt derefter en kort tale. Han sagde bl.a., at det kunne se ud som om det var planlagt, at Det Kongelige Teater lige netop på denne dag skulle opføre DROT OG MARSK, men eftersom repertoiret bliver programsat nærmest flere år frem i tiden, var dette blot et heldigt sammentræf.
Det publikum der skal ind og se DROT OG MARSK, bliver måske lidt skuffede når de opdager, at der ikke er en genudsendelse af tronskiftet. Til gengæld kan de forvente en stor musikalsk oplevelse.
Foto: Miklos Szabo
Det Kongelige Teater: DROT OG MARSK. Repremiere. Medvirkende-Den Kongelige Operas solister: Niels Jørgen Riis-kong Erik Klipping, Sine Bundgaard-fru Ingeborg, Sofie Elkjær Jensen-Aase, Johan Reuter-marsk Stig, Gert Henning-Jensen-Rane Johnsen m.fl. Forestillingens dirigent: Det Kongelige Teaters tidligere chefdirigent og specialist i dansk musik, Michael Schønwandt. Iscenesættelse: Kasper Holten og Amy Lane. Scenografi: Philipp Fürhofer. Kostumedesign: Anja Vang Kragh. Lysdesign: Jesper Kongshaug. Koreograf: Miles Hoare. Koreografi: Jo Meredith. Koncertmester: Emma Steele/Kumi Shimizu. Orkester: Det Kongelige Kapel. Kor: Det Kongelige Operakor. Drot og marsk synges på dansk med danske og engelske overtekster.
Det Kongelige Teater: DROT OG MARSK – se mere her
Det Kongelige Teater: DROT OG MARSK er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm