Kastrupgårdsamlingen: MED TRYK PÅ HuskMitNavn
særudstilling
HuskMitNavn. ‘Nothing lasts forever’, silketryk, 50x70cm, oplag 50, 2018
✮✮✮✮✮
‘ …… der er fri entré til udstillingen ’MED TRYK PÅ HuskMitNavn’, en mulighed man ikke må lade gå fra sig, med så ypperlig kunst ….’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Det tidligere landsted fra midten af 1700-tallet, der i dag og siden 1977 kaldes Kastrupgårdsamlingen, er primært et museum for moderne grafisk kunst.
Kastrupgårdsamlingen åbnede d. 6. februar 2025 med en retrospektiv udstilling ’MED TRYK PÅ HuskMitNavn ’. Udstillingen viser henved 150 af HuskMitNavns grafiske værker i silketryk, træsnit, litografi og kobbertryk, men også eksempelvis unika, replika og vægmalerier.
Tegneren, maleren, grafikeren og skulptøren HuskMitNavn (f.1975) etablerede sig som kunstner i 2001, og skabte også der sit kunstnerpseudonym.
Med rødder solidt plantet i graffiti-miljøet tilbage i 1990’erne, er det muligt at HuskMitNavn er inspireret af den amerikanske undergrundstegner- og illustrator Vaughn Bodē (1941-1971), der også inspirerede andre verdenskendte graffitikunstnere som Kofie, Midzt, Swank og Mear.
Og ligesom med graffiti-kunstneren Banksy ved vi ikke, hvem der gemmer sig bag HuskMitNavn. Men vi genkender HuskMitNavns kunst med de sorte tykke streger, humoren og enkle palet, der taler til alle sjæle og aldre med sit indre legebarn i behold i de forskellige udtryksformer, som HuskMitNavn mestrer.
Kunstnerens værker har man måske set på en mur, en gavl, i det offentlige rum, på et bibliotek, en festival, på den lokale skole, på en kampagneplakat for et velgørende formål, på en Irma-dåse, i Københavns Lufthavn eller på gallerier og museer. HuskMitNavn har et langt CV med udstillinger i både indland og udland.
HuskMitNavn. Fotograf Theis Mortensen
Kattelignende unikum i museumsgården
Det første der møder publikum i den smukke gamle museumsgård, er et unikum af en mildt udseende, imødekommende kattelignende figur i kæmpeformat og babyblå nuance, der som alle kunstnerens værker, startede ud med en tegning, og bare får smilet helt op ad kinderne; den skaber hurtigt kø for en selfie.
Nøgenløb flip flop!
Rigtigt mange har et genkendeligt forhold til sig selv i HuskMitNavns værker, der viser ganske almindeligt moderne hverdagsliv blandt mennesker i munter kærlig eftertænksomhed, uden at kamme over i overtænkning eller belæring.
Et tryk forestiller en nøgen kvinde i løb, og jo lige der bliver jeg ramt ved tanken om ikke at have BH på under T-shirten, når jeg løber: Flip-flop, klask-klask på maveskind og i hovedet. Overdrivelse fremmer forståelsen, men værket vækker aktivitet i min underbevidsthed og memorycard og i alle mine sanser, toppet med en ustyrlig højlydt latter; HuskMitNavn appellerer bestemt også til den uhøjtidelige selvironi.
HuskMitNavn minder os kærligt om vores uperfekthed og vi får en fornemmelse af, selvom vi ikke kender kunstneren personligt, at her er en, som godt kan lide mennesker, som virker nærværende, sympatisk tilnærmelig og imødekommende i al sin anonymitet.
HuskMitNavn. ‘Art Lovers’ silketryk, 40x50cm, oplag 50, 2023
De små finurlige filosofiske løsninger i ord
Værket ’Nothing Lasts Forever – Let’s do nothing’, forestiller et par, som ser skriften på væggen og kommer frem til en morsom løsning ved ordleg.
Man kan ikke sige, at det er en abstrakt udfordrende kunstrunde, at spankulere rundt i, nærmest befriende! Især med så omfattende en udstilling og det ene skønne værk efter det andet, man besøger igen og igen.
Udover de flotte grafiske værker i farver tiltrækker kunstnerens monokrome værker også øjet. Som det smukke silketryk ’Ain’t No Mountain High Enough’ indrammet med håndmalet detalje på rammen og med mulig reference til den tyske romantiske landskabsmaler Caspar David Friedrichs ’Vandreren over Tågehavet’.
To værker af fuldstændigt forskellige kunstnere med flere hundrede år og historie mellem sig. Der har fællesskaber, nemlig drømmelandskaber, bjergtinder/klippeafsats og uendelige muligheder. Caspar David Friedrichs figur kigger ud over horisonten, mens HuskMitNavns figur bevæger sig videre på bjergtinden og bryder rammen. Læs Schultz’ rejseartikel her I Caspar David Friedrichs fodspor
HuskMitNavn. ‘Ain’t No Mountain High Enough’, indrammet silketryk, med håndmalet detalje på rammen, 32x44cm, oplag 25, 2022
Udstillingen er rummelig med højt til loftet bogstaveligt, og i et af udstillingsrummene står også et hundelignende pink unikum i kæmpeformat. Det er inkluderende skaberglæde i bedste streetart, popart og tegneserie univers, HuskMitNavn præsterer.
En slags installation, der kunne ligne et teenage værelse, består af flere emner, en hylde med HuskMitNavns kunstbøger på flere sprog, en lille fin replika af kæmpehunden på en anden hylde.
Kunsten på væggen er HuskMitNavns grafik. Et menneskevæsen ligger i sengen, godt gemt under dynen med et udtryk, der ligner: Dawn vækkeuret ringer, en ny dag truer. Mens vægurets viser står på Nevertoolate; rent kunstnerisk slaraffenland og et humoristisk kunstgreb at beskue og befinde sig i.
Udstillingen byder også på ældre Irma-dåser med HuskMitNavns tryk, fyldt med lækre farveblyanter i en separat rød-gul-grøn stue for de tegneglade, hvor man kan farvelægge udvalgte værker af HuskMitNavn.
Og så er der fri entré til udstillingen ’MED TRYK PÅ HuskMitNavn’, en mulighed man ikke må lade gå fra sig, med så ypperlig kunst.
Og når nu man bliver kunstnerisk beriget, og sparer penge på entré, er kataloget til HuskMitNavns udstilling en opturs bog på 239 sider. Med tryk af en tatoveret rapand uden titel på forsiden, der kigger direkte på os med et vågent blik og et skævt humoristisk smil i den ene mundvig.
Udstillingen ’MED TRYK PÅ HuskMitNavn’ vises frem til d. 19. oktober 2025.
Foto Githa Schultz. Det var muligt i løbet af en ellers menneskefyldt ferniseringsaften, at sidde et stille øjeblik, barn og voksen og betragte HuskMitNavns værker fra hverdagsøjeblikke, der gør livet noget mere kulørt
Kastrupgårdsamlingen: MED TRYK PÅ HuskMitNavn – se mere her
Coverfoto: Githa Schultz
Kastrupgårdsamlingen: MED TRYK PÅ HuskMitNavn er en anmeldelse af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm