ANMELDELSE: KRIGER UDEN MASKE

ANMELDELSE: KRIGER UDEN MASKE

ANMELDELSE: KRIGER UDEN MASKE

✮✮✮✮✮

‘ …………….. medrivende …… ‘

Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984), er en dansk født kunstner, der i betydelig grad har påvirket både den danske og internationale kunstscene. Hun boede og arbejdede det meste af sit liv i Paris. Ferlov var medstifter af den surrealistiske kunstnersammenslutning Linjen og medlem af avantgardebevægelsen CoBrA.

Ferlov var født i en velstående familie der havde vanskeligt ved at acceptere hendes kunstnerdrømme. Hun løsrev sig og begyndte at studere på Kunstakademiet i København, hvor hun blev nære venner med Ejler Bille, Hans Øllegaard, Vilhem Bjerke-Petersen og Richard Mortensen, som hun i mange år var dødeligt forelsket i. Det var de fem der dannede Linjen (1934-39).

Sonja havde svært ved at finde sin genre, men pludselig en dag var hun med de to venner på stranden og samlede små stykker vraggods af træ. Tilbage på sit værelse fik hun et slags klarsyn og fra den dag fandt hun sin rette kunstneriske vej. Skulpturerne blev hendes livsvej.

Paris

Som 25-årig rejser hun til Paris hvor hun bosætter sig. Hun har fået et job som au pair hos en tandlæge med fire børn. Den karriere varer ganske kort og hun finder et lille pensionat. Bille og Mortensen kommer efter et år på besøg. Sonja tror stadigvæk at Morten (kælenavn for Richard Mortensen), og hun er kærester. Men han har forelsket sig i en anden, festen er slut.

Sit livs kærlighed

Sonja bliver indskrevet på Kunstakademiet i Paris frem til 1942. Inden da har hun lejet et lille atelier på Montparnasse, finansieret af sin mor. Hendes naboer var brødrene Giacometi. På kort tid lærte hun mange andre kunstnere at kende. I denne periode var der grøde i kunstnerverdenen, opbrud, nye veje, en 2. Verdenskrig, i det hele taget en tid i forandring.

Nogle danske venner kommer en dag på besøg og har en bekendt med, den sydafrikanske kunstner Ernest Mancoba (1904-2002). Det var kærlighed ved første blik. De besøger sammen det nyåbnede etnografiske museum Musée d`Ethnographie du Trocadéro, de bliver kærester kort efter. Det skaber en del problemer da krigen starter. De beslutter sig for at tage til Danmark, men Ernest får ikke indrejsetilladelse. Sonja rejser hjem. Kort efter vender hun tilbage. Ernest har britisk statsborgerskab og bliver interneret i en tysk krigsfangelejr. Sonja besøger så ofte hun får lov og de bliver gift sommeren 1942. I 1946 bliver de forældre til deres eneste barn Marc Mancoba, der selv senere bliver kunstner.

Familien flytter til Danmark i 1947, men flytter permanent tilbage til Frankrig i 1952. De oplever intolerance da Ernest er mørk. Hele familien får fransk statsborgerskab i 1961 og flytter fra Oigny-en-Valois til Paris i et nedlagt butikslokale på Montparnasse. Det bliver deres hjem frem til 1984, hvor Sonja dør af kræft. Hun blev 73 år.

En dokumentarisk biografi-roman

Hanne Vibeke Holst har som den første fået adgang til hendes dagbøger, notater, fotografier og papirer. Med det som afsæt han hun skrevet en slags biografisk roman. Romanen lægger sig tæt på virkeligheden, for i beskrivelsen af Sonja og hendes vilde ungdomsår, er Hanne Vibeke Holst ikke gået på akkord med Sonjas kompromisløse holdninger. Hele livet stod hun fast på sine politiske holdninger og nægtede at lade sig besnære af ussel mammon. Hendes tro på at skabe universel kunst har været det centrale i hendes kunstneriske virke.

Sonja Ferlov Mancoba var som billedhugger unik. Hendes veneration for afrikansk kunst holdt hele livet, lige fra første gang hun som 10-årig havde holdt en kunstgenstand i hånden hos forældrenes venner. Hun formåede at leve sine drømme ud og være ærlig over for sig selv. En stærk kvinde.

Hanne Vibeke Holst skriver medrivende. Man kan føle Sonjas vrede, frustration, fortvivlelse, hele følelsesspektret er med. Det er svært at lægge bogen fra sig.

ANMELDELSE: KRIGER UDEN MASKE – se mere her

ANMELDELSE: KRIGER UDEN MASKE. Forfatter: Hanne Vibeke Holst. Udgivet på forlaget Gyldendal.