BEAUVOIR på SORTE HEST
Fotograf: Robin Skjoldborg
✮✮✮✮
Som de fleste ved, er teater ej blot til lyst. Teater er samfundsdebat. Teatret er dig og mig. Teatret er os alle. Teatret er vores spejl. Denne gang bider Teatret ved Sorte Hest skeer med KØN – eller rettere sagt kvindekønnet – set fra mandens synspunkt – set fra kvindens synspunkt – set fra et menneskeligt synspunkt.
Simone de Beauvoir
Dette lands så dygtige divaer Sarah Boberg og Ellen Hillingsø endevender den franske forfatter Simone de Beauvoirs værk ‘Det andet køn’ fra 1949. Simone de Beauvoir (1908-86) lod sig uddanne ved universitetet i 1927-29 – og allerede her støder vi ind i kernen af emnet – for hvorfor skulle en kvinde ikke have lov at uddanne sig? Feminisme og kvindekønnets stilling, status og rolle bliver det, der kommer til at fylde forfatterens liv.
Sarah Boberg og Ellen Hillingsø tager os med ud på tre akter. Vi bliver fodret med citater fra Beauvoirs tekster. Vi præsenteres for monologer og andet godt. Vi fremvises også på genial vis en ‘tidslinie’ over, ‘hvorfor det gik så galt, som det gik’ – med kvindekønnet. Naturligvis præsenteret med skælmske blikke.
Fotograf: Robin Skjoldborg
Står ligestillingen lige?
Nuvel, ligestillingsprocessen er nået vidt under vores himmelstrøg. På valgplakaterne optræder der under alle omstændigheder en del kvinder – i Danmark vel at mærke. Men hvordan, hvorfor og hvornår blev kvinden ‘Det andet køn’? Det er disse mekanismer skuespillerinderne på godt og ondt formidler til os.
Teaterstykket er ikke kontroversielt, men mere en kommentar til vores samtid – en kommentar der ikke slutter, når man bevæger sig hjemad, men fortsætter med at summe. For er mænd og kvinder nu også helt ‘lige’ i vores tidsperiode? Eller er vi blot alle lige ‘skæve’?
Vi bydes også på små indslag med kommentarer fra eksempelvis Eva Smith og Ditlev Tamm. Disse besyv handler om spørgsmål som: ‘Hvad er køn?’, ‘Er man kønsløs som barn?’, ‘Hvilke fordele/ulemper er der ved dit køn?’ etc.
Lad debatten blusse op – her er lidt benzin
Teatret skal og må være et spejlbillede af vores samfund og dette formidles til fulde af vores dygtige skuespillere på scenegulvet.
Mange spørgsmål kan rejse sig i ens tanker efter en sådan forestilling, der både med dybde, alvor og humor trækker os ind i en stillingtagen til ligestillingen eller mangel på samme. Hvorfor har gejstligheden misfortolket Bibelen, og gjort den syndige Eva til stammoder for ‘det svage køn’?
Fotograf: Robin Skjoldborg
Kvinder er bedre til at føde børn end mænd, men det gør dem vel ikke mere værdiløse, vel? ‘Kvindens plads’ er i køkkenet vil nogen måske sige, men hvorfor er så langt de fleste chefkokke mænd? – heller ikke det kan kvinder få lov at have i fred! Kvinder kan multitaske – ja, da men tit løber de rundt om sig selv, det ved enhver, og samtidig er kvinder så dejligt hysteriske….. øhhh ja, men er vi mænd egentlig også meget gode til at fare op – måske er det kvinderne, der har lært os det?
Er man i den boldgade, husker mange sikkert Peter Kærs show: ‘Er kvinder født hysteriske eller er det tillært?’ Her kan man udvide drillerierne lidt: Er kvinder blot dårlige til at køre bil – eller tager de kurser i dårlig bilkørsel? Mænd er jo de fødte bilister, men hvorfor kører mange af dem som brækkede arme?
Debatten skal fortsætte, og skal der alvorsord på bordet er det det, Hillingsø og Boberg knivskarpt sætter i scene. Og her fra redaktionen skal der naturligvis lyde et opråb, mod de folk, nationer og lande, der ikke mener, at kvinder og mænd er ligeværdige. Hvad var vi mænd i det hele taget uden kvinder? Ikke en tøddel!
BEAUVOIR på SORTE HEST kan opleves helt frem til 3. december 2022 – se mere her
BEAUVOIR på SORTE HEST: Instruktør: Christoffer Berdal. Scenograf: Marianne Nilsson. Lysdesigner: Mikkel Magnus Olsen. Skræddersal: Mikael Jensen.
BEAUVOIR på SORTE HEST er anmeldt af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION