Boganmeldelse: Taylor Swift – Mastermind
en bog til alle danske Swifties, og dem der også lige er hoppet ombord på Swift-vognen
✮✮✮✮
‘ ….. Aukdal beskriver Taylors stærke flair for storytelling ……’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Sofie Aukdals bog Taylor Swift – Mastermind er fortællingen om en talentfuld pige fra Pennsylvania, der som 14-årig rejste til Nashville for at forfølge sin musikalske drøm og samtidig historien om en af vores generations største sangskrivere.
En form for fan-bog og beskrivelse af hvordan og hvornår Aukdal blev Swiftie, og ikke mindst en personlig kærlighedserklæring til Swift. En bog beklædt i hvidt omslag med pink foto af Taylor Swift og en bling-bling titel, der ligner ædelsten på tryk i et gyldent skær.
Er man Swiftie, kommer man straks til at tænke på Swifts sang Bejeweled fra 2022-albummet Midnights ved nærmere titelkig. Nummeret Mastermind fra samme album er et 100 % dækkende ord for, hvad Swift også er.
Bogen på 200 sider over 10 kapitler byder på grundige musikanalyser, fun facts, skønne fotos af smukke Taylor Swift. Og hitlister på eksempelvis bedste Swift-sange når man kører bil, den store forelskelse eller når man skal ryste haters af sig. Den byder på eksempler af Swifts poetiske tekstunivers, der går langt ind i hjertet og dybet af ens egen underbevidsthed. Og gennemgang af Swifts musikalske- og personlige udvikling og hvordan det lykkedes for ‘America’s Sweetheart’ eller ‘girl next door’, at opnå den gigantiske verdenssucces.
I en musikalsk rejse fra country-sangerinde til internationalt popikon, der også har været belagt med massiv modstand, retssag, offentlig ydmygelse, tunge skyts af had mod Taylor Swift, hvor man bare må konstatere, at Swift hver gang er kommet ud som sejrskvinden.
Fotograf Asta Thomsen: Taylor Swift i Friends Arena i Stockholm d. 19. maj 2024
I bogen er der eksempelvis også udtalelser om Swift fra en musikvidenskabsstuderende, en musikforlagsmanager, en med BA i Musikvidenskab, en medredaktør på et musikmedie. Nå ja og så lige bogens forfatter Sofie Aukdal selv, som er cand. mag. i Musikvidenskab, hvor alle har det tilfælles, at de er Swifties.
Indimellem finder jeg også arbejdstitler frem, hvis folk vrænger på næsen af Taylor Swifts sange, eller man står overfor smagsdommeren eller jantelovsmusikeren- poeten, kunstneren eller sangeren, der synes Swift-sange er banale eller dårlig musiksmag, selvom vedkommende aldrig selv er blevet det helt store, heller ikke ved musikken, men så sikkert som Amen i kirken arbejder på gennembruddet for tyvende år i træk.
Og informerer utrætteligt smagsdommerne om, at der faktisk sidder uddannede psykologer på nettet, som er hengivne Swifties, der med psykologiens værktøjer, dissekerer og analyserer den ene Taylor Swift tekst efter den anden. Man kan kun håbe at smagsdommereliten af 4. division, måske lige tænker sig om en ekstra gang, før de åbner det nedladende jantegab.
Swift er kendt for at gøre C-stykkerne (broer) i sine sange til pragtfulde kulminerende højdepunkter, ofte her lader hun os alle vide, hvordan hun virkelig har det. Da Cruel Summer, åbningsnummeret i Swifts verdensturné The Eras Tour blev spillet, stod alle cirka 70.000 i alle aldersklasser og skreg sidste linje i C-stykket: He looks up, grinnin’ like a devil. Læs i øvrigt Schultz’ koncertanmeldelse af The Eras Tour – her
Forfatteren og jeg blev i 2014 begge ramt af hver sin Taylor Swift sang fra 1989-albummet. Aukdal af Wildest Dream og undertegnede af Blank Space. Aukdal beskriver, at hun følte sig som at være med i en romantisk film, og begyndte at dagdrømme og dykke ned i Swifts albums.
Hvor jeg med sætningen ‘Cause, darling, I’m a nightmare dressed like a daydream’, fra sangen Blank Space blev ramt på flere ubevidste tangenter, og følte mig mødt i et tekstunivers, der handler om, hvordan mænd ofte klistrer labels som sindssyg på kvinder, hvis ikke de tier, smiler sødt og makker ret.
Sætningen ‘If a man talks shit, then I owe him nothing’, fra sangen ’I did Something Bad’ Reputation-albummet 2017, er også en Swift-liner for evigt lagret i baghovedet, og en blåstempling af at lægge sødepige- attituden på hylden, hvis der på giftig vis bagtales.
Anmelder Githa Schultz til The Eras Tour, Swifties over Fifties- Friends Arena, Stockholm d. 19. Maj 2024
Aukdal beskriver hvordan Taylors stærke flair for storytelling er blevet sammenlignet med Shakespeare, og sangen Blank Space er sammenlignet med Beethovens 5. Symphony, hvor begge kompositioner er bygget op omkring et lille musikalsk motiv, der udvikler sig gennem sangen.
Aukdal skriver også at Taylors tekstunivers nærmest fortjener en bog for sig selv, og det har hun fuldkommen ret i.
Bogen ’Taylor Swift – Mastermind’ udkom i maj 2024, men allerede i oktober 2023, udgav musikjournalisten Karsten Jørgensen biografien Taylor Swift – En kvinde af tiden. Læs eller genlæs Schultz’ anmeldelse her
To bøger om Taylor Swift der på mange måder er ens, men hvor den yngre Swiftie-skare, nok foretrækker Aukdals lidt mere friske ungdommelige bog i forhold til os Swifties over Fifties, der nok foretrækker Karsten Jørgensens Taylor-biografi. Når det så er sagt, er begge bøger lige vedkommende i hver sin aldersæra og ikke mindst velskrevne om fællesnævneren Taylor Swift.
Fotograf Thomas A, Sofie Aukdal
‘
Boganmeldelse: Taylor Swift – Mastermind
Forfatter: Sofie Aukdal
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Hardcover
Udgivelsesdato:13-05-2024
Antal sider: 200
Pris: 249,95 kr.
Boganmeldelse: Taylor Swift – Mastermind – se mere her
Boganmeldelse: Taylor Swift – Mastermind er skrevet af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm