Litteratur Musik

Boganmeldelse: Taylor Swift

 

Boganmeldelse: Taylor Swift

 

 

 

En kvinde i tiden

 

 

 

 

 

 

 

Boganmeldelse: Taylor Swift

 

Bogomslag Barbara Chavarro/Foto Jana Beamer

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

‘ …….. et godt træk af Karsten Jørgensen at skrive en bog om Taylor Swift nu …..’

– Githa Schultz, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

Når man som journalisten- og forfatteren Karsten Jørgensen mest har skrevet bøger om mænd i musikken eksempelvis om John Lennon, Michael Jackson, Neil Young, Paul McCartney, Bruce Springsteen, Elvis Costello og Paul Simon – er det nærmest en blåstempling på forhånd, når han tager fat på at skrive en bog på 378 sider om en kvinde, den amerikanske singer-songwriter Taylor Swift, et geni indenfor tekst, musik og broer i musikken.

 

En kvinde på blot 33 år, som har skrevet mere end 200 sange og solo skrevet 114 af dem hvis ikke mere, og som skrev sit første digt som 9-årig til en national skrivekonkurrence og vandt. Som udgav sit første countryalbum som 16-årig og som også med årene har bevist sine evner som cross-over singer-songwriter i pop, folk og indie-genren.

 

Swift har vundet et hav af de mest prestigefyldte musikpriser, hæder og hvis eksempel også har været et kursusforløb på New York University og som slår historiske verdensrekorder på alt hvad der kan krybe og gå af anerkendelser på kryds og tværs.

 

Bogens 18 kapitler fortæller minutiøst i spændende detaljer, med Swifts egne udtalelser fra adskillige interviews, artikler og bøger om hendes personlige vej og udvikling fra en lille flække i den amerikanske stat Pennsylvania, hvor hun blev født d. 13. december 1989 til den himmelske musikalske stjernegalakse hun betrådte i en tidlig alder med sit megatalent. Et talent hun stadig udvider og skaber nye fantastiske lyduniverser, tekster og albums, hvor hun overgår sig selv, sidst med sit 10. studio album ’Midnights’ udgivet oktober 2022.

Mobning

Taylor Swift blev skammobbet som barn og teenager i skoletiden og når man læser beskrivelserne af det i hendes sangtekster og i bogen, kan selv jeg som er langt ældre end Swift mærke det på samme måde som så mange andre også mærker hendes formidable metaforiske tekstunivers og musik og bliver utrolig rørt. Det handler meget om genkendeligheden af ens eget liv i Taylor Swifts tekstunivers til trods for den store aldersforskel.

 

Tekster som psykologer sidder på nettet og analyserer som i spot on, samtidig med at de elsker hendes sange og bliver rørt og ramt af tårer. Og det er fordi at Taylor Swift er så gennemsigtig ærlig i sine tekster og sin væremåde og der derfor er direkte adgang til hendes hjerte.

Swifts dagbøger

Taylor Swift har i sin unge alder oplevet det meste af det værste som mobning, kærester der svigter, spiseforstyrrelse, blevet forrådt og dolket i ryggen af dem hun stolede allermest på. Blevet grinet af, blevet offentligt ydmyget af rapperen Kanye West, som sprang op på scenen i 2009 og tog VMA prisen ud af hænderne på hende med ordene: ‘Hey Taylor, jeg er virkelig glad på dine vegne, men Beyoncé har lavet en af de bedste videoer nogen sinde!’. Og så er der pressen, som også har forsøgt at slagte hende.

 

Taylor Swift er blevet befamlet og sexkrænket af en radiovært som i 2013 stak hånden op under hendes kjole, mens de blev fotograferet sammen. Swift fortalte om hændelsen til hans arbejdsgiver og han blev fyret. Og lagde så millionsag an mod hende for at sprede falske rygter og ødelægge hans mulighed for job andre steder. Swift kontra sagsøgte ham for sexkrænkelse med erstatningskrav på 1 dollar. Swift endte med at vinde retssagen, der stod på i fire år. Det var en principiel sejr både for Swift, men også for kvinder, der har været udsat eller bliver udsat for lignende.

 

Man kan egentlig godt sige at Swift i al sin yndefulde kvindelighed er feminist og skriver sange om alle, som ikke opfører sig ordentligt overfor hende og kritik håndterer hun på følgende måde: Så længe den er konstruktiv, værdsætter hun den, bliver den ondskabsfuld skriver hun sange om den.

Swift er mere punk end selve punkbevægelsen

Det er ren fryd når forfatteren sammenligner Swift som mere punk end selve punkbevægelsen eksempelvis i forhold til forretnings- og kreativ etik. Swift er i gang med at genindspille sine tidligere pladeudgivelser (som Taylor’s Version) og selv bekoste det. Tilføre genindspilningerne nye sange aldrig før udgivet, samt et nyt lækkert cover.

 

I Swifts sang ’The Lakes’ der er så smuk og poetisk i lyd og tekst fra studiealbummet Folklore udgivet juli 2020. Beskriver hun følelsen af når ens sjæl (masters) bliver solgt mellem magtfulde manipulerende mænd i pladeindustrien, som værdisætter ens ord, man også fuldstændigt mister rettighederne til.

 

Med Taylor’s Version kan vi som lyttere og købere nu selv vælge, hvor vi lægger vores loyalitet og penge; hos dem der ejer hendes oprindelige masters (originalindspilninger) eller Taylor’s Version.

Vejen til succes er ikke taget via en coke bane

Bogen om Taylor Swifts utrolige liv har ikke et bogstav af beretninger om misbrug i privatlivet eller sceneoptræden på stoffer eller med alkohol i blodet; en helt igennem amerikansk sund pige, der heller ikke sælger sin musik og sange som mere eller mindre afklædt sexbombe.

 

Swift er i nogles øjne dybt kedelig hvis liv og karriere ikke bygger på skandaler, stoffer, fordærv og sprut. Hun er opvokset i et sundt kærligt hjem med forældre der altid har støttet hende. Så meget at de rykkede teltpælene op i Pennsylvania da Taylor var 14 år og flyttede til Nashville, så hun kunne forfølge sine drømme som sangskriver.

 

Der bliver skrevet en del selvbiografier, der handler om hvordan folk blev stjerner og skiderikker på bekostning af omgivelserne på vejen dertil, på stoffer og/eller sprut. Og ofte når rampelyset er ved at falme er det er tid til at dele skidtet med Gud og hvermand i bogform.

 

I øvrigt et super godt træk af Karsten Jørgensen at skrive en bog om Taylor Swift nu. En bog der måske også kan inspirere til at sætte hendes musik lidt mere på i radioen end eksempelvis det sædvanlige fordummende tekstunivers, som: Fuck, fucking, drikker fire flasker fucking hvidvin, damer de klistrer som om det var sygdom, bitch etc.

 

Og skulle Taylor Swift alligevel ende i en deroute senere hen, hvilket er meget tvivlsomt, så kan hun altid sidde og være nederen i alle investeringerne af lækre huse og lejligheder eller nyde sine godt 5,2 milliarder kr. hun ifølge Forbes er god for i 2023.

 

Det er en fremragende og velskrevet, sober, stille og rolig bog Karsten Jørgensen har skrevet om Taylor Swift, hvor man også får et grundigt indblik i Taylors privatliv, samarbejdspartnere og i musikindustrien. Man behøver ikke nødvendigvis være Swiftie (en betegnelse Taylor Swifts fanskare kalder sig) eller teenager for at få noget ud af at læse bogen om Taylor Swift. Der handler om en pige, som i en tidlig alder målrettet fulgte trangen til at skrive musik og tekster. Som udviklede sig til en selvstændig, sympatisk, humoristisk, uafhængig, søstersolidarisk, begavet, kreativ og reflekterende smuk kvinde.

 

Et multitalent med en verdensomspændende fanskare ikke set lignende og et musikimperie bygget på egne sange, hvis tekstunivers i øvrigt også sammenlignes med Shakespeare.

 

 

Bonus fra Githa Schultz: Her i løbet af sommeren 2023 og efter 2 timer og 45 minutter kom jeg igennem til Swifts verdensturné The Eras Tour og fik købt billet til showet i Stockholm 2024. Klokken 14.00 da billetsalget åbnede på nettet, stod 69.990 foran mig i køen nanosekundet efter og klokken 16.45, da jeg slap igennem nåleøjet, var der kun VIP-billetter tilbage og billetsalget lukkede klokken 17.00.

 

 

 

 

 

 

Fakta:

Taylor Swift – En kvinde i tiden
Forlag: Forlaget Brilleuglen
Forfatter: Karsten Jørgensen
Udgivelsesdato: D. 12. oktober 2023
Sprog: Dansk
ISBN-10 8794203245
Indbinding: Paperback
Udgave: 1
Sidetal: 378
Dimensioner: Bredde: 15.5Cm – Højde: 23Cm
Pris: 309 kr.

 

 

Boganmeldelse: Taylor Swift – se mere her

 

 

 

 

Boganmeldelse: Taylor Swift er skrevet af Githa Schultz, KULTURINFORMATION

se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm