Filmanmeldelse: MIN MORMORS MILLIONER
✮✮✮✮
‘ …. et frisk og muntert livspust med døden i hånden fra Thailand, vi alle sammen kun kan blive bedre mennesker af ….’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Den thailandske film MIN MORMORS MILLIONER, med premiere d. 2. januar 2025 i biografer rundt omkring i Danmark, er en feel-good rejse på godt to timer i familierelationer og medmenneskelighed fra det grålige vintervejr til det varmere Bangkok himmelstrøg, tur/retur.
Tid og opmærksomhed, større værdier end pengearv
MIN MORMORS MILLIONER foregår i Talat Phlu-kvarteret, et område i Bangkok, der kaldes for Bangkoks Chinatown, kendt for sine traditionelle butikker og farverige madmarkeder, hvor filmens bedstemor Mengju (Usha Seamkhum) har viet sit liv til at sælge risgrød fra en bod.
Mengju bliver uhelbredelig syg af kræft og kan ikke længere arbejde som før, og hendes barnebarn M (Putthipong Assaratanakul), træder til, for at tage sig af hende.
Persongalleriet
Tv-instruktøren Pat Boonnitipat debuterer som spillefilmsinstruktør, mens den 78-årige Usha Seamkhum, en tidligere model fra tv-reklamer, leverer en imponerende præstation i sin allerførste filmrolle som enken Mengju, der møder sin uhelbredelige sygdomsskæbne med balanceret jordnær ro.
Udover M, som er en noget ubehjælpsom hjemmeboende teenager, en gamer på nettet, som forsøger at tjene penge på det, hvilket må siges at være tæt på nul-indkomst, består familien af Mengjus ældste søn Kiang, som den stressede forretningsmand, Mengjus yngste søn Soei som den spilleglade platugle og Mengjus pligtopfyldende datter Sew, som er mor til M.
Ikke at forglemme Ms smukke kusine Mui, (Tontawan Tantivejakul), som netop har arvet efter en bedstefar i familien, hun passede, mens han var syg. Mui er i øvrigt en rigtig businessgodte, M ser op til. Hun investerer arven i leje af et hotelværelse og kreerer en OnlyFans-konto, hvor hun blandt andet optræder i lokkende sygeplejerske kostumer.
Et flot og broget persongalleri moderne og helt opdateret til tidens tand med mange herlige replikker indbyrdes i filmen. Et persongalleri, som også lærer af hinanden, selvom de som udgangspunkt næsten alle gerne ses begunstiget med den hurtige arv eller de lettjente penge, helst uden at løfte en hæderlig arbejdsdags-finger for det.
Mengjus søn Kiang tager sig en selfie med M, Mengju og resten af familien på kirkegården. © Angel Films
M flytter ind hos sin terminale mormor
M flytter ind hos sin mormor for at passe hende under hendes sygdom. Der er mange pragtfulde samtaler mellem de to, men også morsomme udvekslinger, midt i det ellers svære forløb. Og selvom M ved indflytningen allerede som ’smart i en fart’, har formuleret og sendt en salgsannonce for mormorens hus, mærker man, hvordan hans kortvarige grådige indgangsvinkel til det venskab, transformerer sig til oprigtig omsorg for sin mormor.
Selvom M ikke arver Mengjus hus, ender han alligevel med at være den i familien, som opfylder hendes højeste ønske om et stort og dyrt gravsted. Hvordan? Det skal ses i biografen.
De to kontraster i filmen, mormor og barnebarn og deres indbyrdes skuespillerpræstationer, er så overbevisende gode og de komplimenterer og løfter hinandens roller til store højdepunkter, der aldrig kammer over i sentimentalitet eller følelsesblamering. En eneste gang i filmen græder M, og der skal nok falde tårer i biografsalen, udover at Mengjus forværrede kræfttilstand også er ret sørgelig, som den skrider frem, nøjagtig som det sker i virkeligheden.
En af Bangkoks Chinatowns, Thalat-Phlu
Selvom filmen er skabt i Thailand og udspiller sig i Bangkok, er det mest en film med rødder i kinesisk kultur. Familien i filmen såvel som nogle af medspillerne har kinesiske rødder, og en af de ting man lægger mærke til i filmen er, at der bliver rørt ved og masseret som i en akupressur situation.
Både for Thailand og Kina gælder kulturer i virkeligheden, der ikke lider af berøringsangst, hverken billedligt eller bogstaveligt. Og berøring er i bund og grund også den bedste medicin, udover sundt og naturligt farvestrålende mad, som vi også kender den så godt derudefra.
Filmens startscene og slutscene foregår på en kinesisk kirkegård, i øvrigt en meget smuk kirkegård.
I en af filmens sidste scener, kører M, Sew, Kiang og Soei mod gravpladsen med en stor flot trækiste på ladet, og banker på kisten til Mengju, når de passerer de steder, hun elskede.
Og der kan man jo ikke lade være med at tænke på danske Flemming Pedersen, som i 1999 fik dagbøder, fordi han året forinden havde kørt rundt på sin motorcykel med liget af sin døde far bagpå, for at vise ham hans yndlingssteder en sidste gang. En historie der også blev filmatiseret.
Fremragende skuespillerpræstation af den 78-årige Usha Seamkhum i rollen som Mengju. © Angel Films
Selvom MIN MORMORS MILLIONER er en følelsesladet fortælling, er den ikke ved at drukne i musikalske virkemidler, men tilsat veldoserede melankolske klaverakkorder på de rette tidspunkter. Resten af filmtiden er der stille op ad nedslidte locations i Bangkok, mens toget passerer tæt på salgsboderne som på linedans, det sidste af Mengjus liv leves, mens samværet går følelsesmæssigt dybere.
I Vesten har vi nok ikke så meget tradition for at passe vores syge familiemedlemmer selv, det sørger staten for, men arven den udløser stadig ballade i mange små hjem. I filmen har Mengju heldigvis et køligt overblik over, hvordan goderne skal fordeles, uanset hvor meget der arbejdes fra familien på at få del i kagen, mens hun er i live. Selv hendes platte søn, stjæler fra hende, og alligevel viser hun i døden storsind.
Filmen har mindst to vigtige budskaber mange af os rundt omkring i verden, helt sikkert kan nikke genkendende til: Alle os som har mistet et elsket familiemedlem til kræft, og alle os som har oplevet dødssynden grådighed i forbindelse med arv, hvor virkeligheden overgår fantasien i, hvad mennesker kan finde på i grådighedens navn.
MIN MORMORS MILLIONER ender godt selv med sygdom og døden som uundgåelige realiteter. Et vidunderligt bud på når det, der virkelig betyder noget i livet, ikke kan gøres op i penge. Det er altid rørende, når historier fremhæver, at ægte lykke kommer fra fællesskab, kærlighed, tid og opmærksomhed, snarere end materielle goder.
Et frisk og muntert livspust med døden i hånden fra Thailand, vi alle sammen kun kan blive bedre mennesker af, klogere og gladere.
Mengju og M. © Angel Films
Filmanmeldelse: MIN MORMORS MILLIONER. Instruktør: Pat Boonnitipat
Roller: Mengju: Usha “Taew” Seamkhum. M: Putthipong “Billkin” Assaratanakul. Sew: Sarinrat ”Jear” Thomas. Kiang: Sanya ”Duu” Kunakorn. Soei:. Pongsatorn ”Phuak” Jongwilas. Mui: Tontawan ”Tu” Tantivejakul
Premiere: 2. januar 2025. Længde: 125 minutter. Censur: Tilladt for alle. Genre: Komedie/Drama. Dansk distributør: Angel Films
Premierebiografer: Grand Teatret, Øst for Paradis, Café Biografen, Nordisk Film Biografer Dagmar, Bio Mors, Bibliografen, Værløse Bio, Biffen Aalborg, Klovborg Kino, Valby Bio, Humle Bio, Nicolai Biograf Kolding, m.fl.
Filmanmeldelse: MIN MORMORS MILLIONER – se trailer her
Filmanmeldelse: MIN MORMORS MILLIONER er skrevet af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm