Gammel Strand: AFTER THE SUN
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
✮✮✮✮✮
‘ …… Gammel Strand er med til at højne standarden for udstillingssteder i Danmark …….’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Gammel Strand har aldrig været bange for at prøve kræfter med nye kunstnere og tidens tendenser. De har et internationalt syn på kunsten og det afspejler sig i særdeleshed i denne nye udstilling. Med fynd og klem har 20 internationale kunstnere indtaget lokalerne i den fine gamle og fredede bygning.
AFTER THE SUN er en udstilling der kunstnerisk kommer vidt omkring, sagt på en anden måde, der er mange genrer repræsenteret. F. eks. udstiller Timimie Märak (SE/SAPMI), et både poetisk og politisk værk, et digt, sat op med hvede klister. Man kan tage en plakat med hjem. Vidha Saumya (IN/FI), udstiller noget så sælsomt som et broderet billede udført i småt korsstingsbroderi. Det er motiver fra krigshærgede områder.
Maleri, kæmpeskulpturer, videoprojektioner, fotografier, står side om side. Og så er der en jojk-maskine udført af Carola Grahn (SE/SAPMI). Jojk er ikke blot en samisk sang om nogen eller noget man synger, den udtrykker essensen om det man synger om. Det blev undertrykt som mange andre samiske traditioner.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Samtidskunst og klima
AFTER THE SUN er samtidskunst når det er mest spændende, og vi oplever kun kunstnere der alle er født efter 1980. I en periode på 44 år er der sket mange ting. Det der specielt kendetegner vores tid, er klimadiskussionerne og de forandringer vi har oplevet i de senere år, og som har en central plads i vores hverdag. Det optager os i nær sagt alt, hvad vi foretager os. Klimadiskussionen er kommet for at blive og i de yngre kunstneres arbejde er den eksistentielt.
Udstillingen er kommet i stand i samarbejde med amerikanske Buffalo AKG Art Museum i Buffalo. Deres indgang til kunst er hovedsaligt nordiske kunstnere. De har baseret deres indsamling af kunst på geografisk oprindelse og ikke efter perioder. Det har skabt en helt ny frisk samling af skandinaviske kunstnere. Dertil skal siges at direktøren i Buffalo er fra Finland og det giver en helt anden dimension med hensyn til indsamling og interesse for skandinavisk kunst. Det er givtigt og bevidsthedsgørende hos et nyt publikum og vi får også glæde af det her. Samtidig er der skabt en udstilling med megen kunstnerisk diversitet.
Det nordiske
Nordiske kunstnere har altid haft et tæt forhold til naturen, dens forgængelighed og skønhed. Det kommer tydeligt til udtryk i Sara-Vide Ericsons værker. Hun er på samme tid poetisk og rå. Hun skildrer den svenske barske natur på en ærlig og intens måde. Hendes oliebilleder er store og tunge og emmer af tidligere tiders traditioner og symbolik. Hun bruger sig selv i maleriet, som en næsten rituel person.
Lea Porsager (DK), er installationskunstner og formår at sætte tingene på spidsen med de mest ordinære og vedkommende effekter. Udstillingens omdrejningspunkt er klimaforandringer og hvad det medfører, men ikke en af de udstillende kunstnere nævner ordet direkte. Det er ret elegant, at det bare ligger og simrer under overfladen. På den måde ulmer det hele tiden og du undgår ikke at blive konfronteret med emnet. Porsager har 7 vindmøllevingetipper spredt på gulvet fra vindmølleparken ved Vindeby opført 1991, nedlagt 2017. Genialt. Alt det skrot. Kan selv grøn energi spille fallit?
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Alle kunstnerne har deres helt egne indgangsvinkler til at vise, hvad de mener. Á. Birna Björnsdóttir (IS), vender tingene på hovedet og arbejder med energi fra solceller. En LED-skærm viser kartofler der bevæger sig på alle mulige måder, hurtigt og langsomt, alt efter hvor meget lys der kommer ind gennem vinduerne. Birna viser afhængigheden af lyset udefra. De skiftende lysforhold påvirker installationens spirende planter, sat op på væggen, og påvirker videosignalets styrke. Ledningerne, som transporterer energien, er hængt op på aluminiumsknager, synlige og dekorative. Birna viser nødvendigheden af energi i vores liv. Birna er ikke den eneste der laver kunst med elektricitet. Hendes installation er bygget op på solceller, men resten er afhængig af en anden strømkilde. I min optik belyser det, at den moderne måde at lave elektrificeret installationskunst på også viser, at det ikke er muligt, hvis der ikke er en kontakt i væggen til at give strøm.
Også AI
Mange af kunstnerne er ikke bange for at tage nye teknologier i brug, som eksempelvis AI. Felipe de Ávila Franco (BR/FI) er en kunstner der arbejder med grænserne mellem følelser og det realistiske. Hvem er det der skaber et værk, hvis man bruger AI og aldrig i søgningen nævner dét det handler om og alligevel når det rigtige resultat? Hvem ejer værket? Meget spændende.
Der er ingen grund til at beskrive alle 20 kunstneres værker, for de har fortjent at blive oplevet og set. Udstillingen er omfattende. Der er masser at se på. Man har udnyttet alle etagerne. Det skal de have ros for, at man til denne udstilling har tematiseret udstillingen og brugt etagerne optimalt til dette formål. Det kan være fint med mange små udstillinger, men her får vi det hele præsenteret som en helhed.
Gammel Strand har med denne udstilling slået fast, at de kan være med på den store internationale scene. Det klæder det charmerende sted, at der er kommet en ny dynamisk ledelse. Der er også bedre muligheder for en forfriskning i cafeen Lille Fugl. Med denne udstilling er Gammel Strand med til at højne standarden for udstillingssteder i Danmark.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Gammel Strand: AFTER THE SUN. Udstillingen slutter 12. januar 2025.
Udstillende kunstnere: Sigurður Ámundason (IS), Felipe de Ávila Franco (BR/FI), Á. Birna Björnsdóttir (IS), Ragna Bley (SE), Sara-Vide Ericson (SE), Carola Grahn (SE/SAPMI), Alma Heikkilä (FI), Jane Jin Kaisen (KR/DK), Juha Pekka Matias Laakkonen (FI), Linda Lamignan (NO), Timimie Märak (SE/SAPMI), Olof Marsja (SE/SAPMI), Santiago Mostyn (US/SE), Lea Porsager (DK), Amitai Romm (IL/DK), Vidha Saumya (IN/FI), Inuuteq Storch (GL), Jenna Sutela (FI), Apichaya Wanthiang (TH/NO), Simon Daniel Tegnander Wenzel (DE/NO). After the Sun præsenteres i tæt samarbejde med amerikanske Buffalo AKG Art Museum og er kurateret af Helga Christoffersen.
Gammel Strand: AFTER THE SUN – se mere her
Gammel Strand: AFTER THE SUN er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm