Kunst

Henri Matisse: ‘Det røde atelier’

Henri Matisse: ‘Det røde atelier’
Statens Museum for Kunst

 

 

 

Henri Matisse: 'Det røde atelier'

Henri Matisse: “Det røde atelier”, 1911. De tre malerier nedenunder indgår alle i atelierbilledet. De tilhører Statens Museum for Kunst. I det ikoniske Matisse-værk indgår også andre malerier samt tre skulpturer og et porcelænsfad. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

 

 

‘… Det røde atelier er genskabt …’

– Niels Lyksted, KULTURINFORMATION

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

Det er ikke hver dag, at et af de absolutte hovedværker inden for den moderne kunst får lov til at forlade Museum of Modern Art, (MoMA) i New York. Det er heller ikke hverdagskost, at et sådant værk bliver udstillet i København.

 

Når det alligevel er lykkedes Statens Museum for Kunst (SMK) at få mulighed for at udstille “Det røde atelier”, som Henri Matisse malede i 1911, er der naturligvis også en særlig god grund til dette. Udstillingens idé er nemlig at samle de elleve værker, som indgår i det ikoniske værk. Og SMK har i den forbindelse et godt kort på hånden – eller rettere tre.

 

 

 

 

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

 

Matisses monumentale maleri forestiller kunstnerens atelier i den parisiske forstad Issy-les-Moulineau fyldt med hans egne malerier, skulpturer, møbler og dekorative genstande. Det markante ved værket er, at kunstneren i et radikalt greb har overmalet vægge, gulv og møbler med en ensfarvet rød farve.

 

Da værket blev vist offentligt for første gang i 1912, udstilledes samtidig fire af de malerier, der hænger på væggen i atelieret. Men det er første gang i over hundrede år, at alle værker genforenes.

 

 

 

 

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

Samarbejdet

At ingen har gjort forsøget tidligere skyldes utvivlsomt, at de tolv værker har været spredt for alle vinde. At det nu er lykkedes, skyldes et større detektivarbejde udført af MoMA og SMK i fællesskab. Og at udstillingen ikke blot vises i New York, men også i København skyldes utvivlsomt, at SMK ejer tre af de udstillede værker.

De tekniske undersøgelser

Projektet indledtes med, at MoMA undersøgte “Det røde atelier” med tidens mest avancerede teknik. Da maleriet blev taget ud af rammen blev det straks bemærket, at der under den røde maling var spor af blå, pink og okker. Dermed blev hypotesen, om at den røde maling er en senere tilføjelse fra Matisses hånd, verificeret. Ved brug af infrarødt lys kunne man tillige konstatere, at der stort set ikke var nogle korrektioner i forhold til undertegningen, som Matisse havde udført med kul. Herpå undersøgte man farverne under den røde maling. Det viste sig, at væggene oprindeligt var malet blå, gulvet pink og møblementet okker.

 

 

 

 

 

 

Henri Matisse: 'Det røde atelier'

Henri Matisse, Atelier, Quai Saint-Michel, 1916-17, Olie på lærred, 148 x 116,8 cm. Erhvervet 1940, The Phillips Collection,

Washington, DC © Succession H. Matisse/VISDA 2022

 

 

 

Herpå rekonstruerer man en detalje af billedet ved hjælp af en computer. Resultatet ses på side 197 i kataloget. Det fremgår heraf, at maleriet oprindeligt farvemæssigt stod i gæld til “The Pink Studio”, som Matisse malede tidligere samme år. De to billeder har endda samme størrelse. Yderligere resultater af undersøgelsen kan læses i kataloget.

Rød overmaling

Efter at de oprindelige farver var tørre, malede Matisse dem over med venetiansk rød, som er et jernoxyd-baseret pigment. De underliggende farvelag kan ses, når man står tæt på lærredet – ikke på reproduktioner. Lagene giver billedet en tredimensionel karakter. Ved omridsene af møblerne kan man i øvrigt se den underliggende maling.

 

 

 

 

Henri Matisse: 'Det røde atelier'

Matisses atelier i Issy-les-Moulineaux. Oktober/November 1911. Archives Henri Matisse © Succession H. Matisse/VISDA 2022

 

 

 

 

 

 

Denne undersøgelse har ført til en dybere forståelse af Matisses arbejdsmetoder, som hidtil til en vis grad har været baseret på formodninger og kvalificerede gæt.

Værkets historie

I dag er “Det røde atelier” et nøgleværk, ikke bare i Matisses kunst, men i europæisk modernisme. Men så positiv har vurderingen bestemt ikke altid været. Oprindeligt var det et bestillingsværk fra den russiske tekstilmagnat Sergei Shchukin. Da han så værket nægtede han imidlertid høfligt at købe det. Matisse forsøgte herpå at sælge det i London, New York, Chicago, Boston og Düsseldorf i 1912 og 1913 uden held. Først i 1927 blev det endeligt solgt til en privatmand. I dag er denne del af historien uforståelig, men måske var Matisse for tidligt ude med så radikalt et værk. Efter blandt andet at have været udstillet på en eksklusiv natklub i London havnede det endeligt, hvor det i dag hører hjemme, på MoMA i New York i 1949.

 

 

 

 

Henri Matisse: 'Det røde atelier'

Henri Matisse. Ung sømand II. 1906. The Metropolitan Museum of Art, New York, Jacques and Natasha Gelman Collection,

1998 (1999.363.41) © Succession H. Matisse/VISDA 2022 Photo: Image © The Metropolitan Museum of Art/ Source: Art Resource

 

 

 

Vurdering

Det er helt enestående, at vi i de kommende måneder kan opleve det ikoniske maleri “Det røde atelier” her i landet, og tilmed i en spændende udstilling, der lader os komme helt tæt på Matisses motiver og kunstneriske arbejdsmetoder.

 

Har man lyst til at gå i dybden med maleriet og de kunstgenstande, der indgår i det, kan jeg på det varmeste anbefale det spændende og fornemt illustrerede katalog, der ledsager udstillingen. Her kastes minutiøst lys over det fornemme detektivarbejde, som er udført af en række fremragende kunsthistorikere. På forbilledlig vis føres vi trin for trin gennem maleriets spændende historie og de kunstværker, der indgår i det.

 

 

 

 

 

SMK

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

Går du kun til én kunstudstilling om året, er det nu, du skal kende din besøgstid. Der kan gå årtier mellem udstillinger af en sådan karat! Og så henvender den sig endda til det helt store publikum. Udstillingen kan nemlig nydes af alle uden særlige forkundskaber. Farverne alene vil kunne tryllebinde enhver. For dem, der ønsker at gå et spadestik dybere, er det smukke katalog som nævnt ikke til at komme uden om.

 

 

 

 

 

Statens Museum for Kunst

Henri Matisse, Opstilling med pelargonie, 1910, Olie på lærred, 93 x 115 cm, Bayerische Staatsgemäldesammlungen München,

Pinakothek der Moderne © Succession H. Matisse/VISDA 2022

 

 

 

 

 

Statens Museum for Kunst: Matisse – Det røde atelier. Vises frem til den 26. februar 2023. Kataloget har samme titel som udstillingen. Udstilling såvel som katalog er en fællesproduktion mellem SMK og MoMA. Udstillingen har tidligere været vist i New York.

 

 

 

 

 

MoMA

Henri Matisse i sit atelier i Issy-les-Moulineaux, 1909, Sølvgelatinetryk, 25,3 x 20,3 cm, The Museum of Modern Art, New York,

Photographic Archive, Artists and Personalities. Foto: Henri Manuel. Kunstværker: © Succession H. Matisse/VISDA 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se mere om  Matisse: ‘Det røde atelier’ på SMK her

 

Læs direktør Mikkel Boghs klumme fra Tidsskriftet KULTURINFORMATION her

 

Henri Matisse: ‘Det røde atelier’ på SMK er anmeldt og fotograferet (hvor ikke andet er angivet) af Niels Lyksted, KULTURINFORMATION