LEKTIONER af Ian McEwan

Boganmeldelse

LEKTIONER af Ian McEwan

LEKTIONER af Ian McEwan

✮✮✮✮✮✮

‘ …….. skræmmende og betagende ….’

Vi møder 10-årige Roland Baines som er sendt på kostskole i England i 1959. Efter en omflakkende tilværelse med en far i militæret, allerede udstationeret seks forskellige steder i verden, er familien endt i Libyen. Rolands far er en typisk retlinet militærmand med en hjemmegående hustru. Ingen af dem har en boglig uddannelse og ønsker, at deres velbegavede søn får de bedste muligheder. Kostskolen er en omvæltning for drengen, men det viser sig at han har et musisk talent.

Klavertimer

11 år gammel starter han på klavertimer hos Miss Miriam Cornell. Hun er en smuk kvinde i midt tyverne. Roland er både betaget og bange for hende, for hvad ved en dreng på 11 år om seksualitet. Han er klar over at noget ikke er som det skal være, da hun hvisker til ham at han skal besøge hende i sit hus. Hun kan fornemme hans usikkerhed og ensomhed, Roland er langt væk fra sin familie og sin mor.

Det tager Roland tre år at tage sig sammen til at besøge hende, men pludselig står han foran hendes dør. Han kan simpelthen ikke lade være. Igennem små to år besøger han hende og deres forhold udvikler sig hurtigt til at blive mere end lærer-elev relation. Han bliver suget ind i en forunderlig verden der både er forbudt og tiltrækkende.

Roland som voksen

Roland får aldrig den collegeuddannelse han skulle have haft. Efter hans forhold til Miss Cornell bliver hans liv præget at rastløshed. Hans force er hans nysgerrighed og mange evner. Han dalrer igennem tilværelsen, ved at lære andre at spille tennis, spille klaver på en bar og skrive digte og rejseartikler. Roland bliver i 1985 gift med Alissa. Sammen får de Lawrence. Da sønnen er 7 måneder gammel forlader hun dem.

Roland er i en choktilstand og bliver anklaget for at have myrdet sin hustru. Det viser sig at hun har fået nok, hun vil realisere sig selv og skrive bøger. Hun bliver en stor forfatter med et måske sølle liv. Det er en fin pointe McEwan har, når han lader en mor forlade sin familie. På det tidspunkt havde Ikke mange gjort det. Litteraturen viser tydeligt at hos majoriteten af store kunstneres efterladte familier er det manden der er gået.

Roland opfostrer sit barn og de klarer sig igennem en turbulent tilværelse, hvor Roland prøver på at få alt til at hænge sammen. Han har et intellektuelt sind og analyserer sig ud af sine kriser og frustrationer, samtidig med, at han kaster sig ud i et storforbrug af litteratur, venner, musik, samt forhold der kun giver ham sex og ingen samhørighed. Hans afhængighed synes at begrænse ham, men stopper aldrig. Vi følger familien gennem fem årtier og Rolands livsappetit forsvinder ikke.

Ræsonnementer

Rolands klare synspunkter spidder én hele vejen igennem romanen. Man sidder og tænker: Ja, det er soleklart, at i nuet er alt tilladt, men i efterrationaliseringens klare lys, bliver tingene både pinlige, akavede, ubrugelige og samtidig uundværlige. Det ene øjeblik er han den ansvarlige selvopofrende far, for i næste øjeblik selv at blive den dreng der skal blive taget sig af. Hans sonderinger og angst ved endestationen er beskrevet uden selvynk eller beklagelse. Han anklager Ingen for at han ikke har forvaltet sit liv som man forventede af ham og han selv troede han skulle have. Hvor meget betyder de dybe aftryk der er blevet sat i barndommen for en senere eksistens? Kan vi leve et liv uden at se os tilbage og glemme fortiden? Kan den lære os noget? Kan vi bruge den?

Et portræt af 5 årtiers samtid

McEwan får os elegant ført gennem halvtreds års politik med en verden der var vidne til de store forandringer i verden. Bl.a. Cubakrisen, Murens fald, den økonomiske nedtur i 90’erne, Covid 19 og meget mere. Roland skriver ikke længere på sin skrivemaskine og poster breve, men bruger computer og sender mails. Tidsånden og den hurtige udvikling bliver skildret med omhu, uden sentimentalitet. Ian McEwan er en af vor tids største forfattere, med en stribe anmelderroste bøger bag sig.

LEKTIONER er en fantastisk bog alle bør læse. Jeg tror ikke nogen kan sige sig fri for at genkende lidt af sig selv i hovedpersonen. Romanen handler ikke kun om en ung drengs forhold til sin ældre klaverlærerinde, det er kun en flig af historien. Det er den påvirkning tiden og vores omgivelser i det hele taget indvirker på vores tanker og udvikling. Det gør den både skræmmende og betagende. God læselyst.

LEKTIONER af Ian McEwan. Oversættelse: Rasmus Hastrup. Udgivet på Gyldendal.

LEKTIONER af Ian McEwan – se mere her

LEKTIONER af Ian McEwan er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION