AKTUELT Musik Teater

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

 

 

 

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

Foto: Søren Malmose

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ … Forestillingen er en flot musikalsk oplevelse, som fortjener at bliver hørt ….’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

For 55 år siden havde HAIR premiere på Broadway. Musicalen har derefter været opført et utal af gange verden over. Den har altid været populær, bl.a. grundet de helt vidunderlige sange, som vi er flere generationer der kan teksten på. Aquarius, Let the Sunshine in, Hair, Good Morning Starshine, for bare at nævne nogle af de melodier der er blevet skrålet med på og danset til et utal af gange.

 

Sidst HAIR blev opført på Østre Gasværk var i 2013. Det var ikke den helt store succes. Jeg så den, så det er da lidt med rystende knæ og sved på panden, at den skal genses.

Alt lige fra krig til ligestilling

HAIR er en folkekær musical. For en lille måned siden havde den premiere i Sverige og blev en dundrende succes. Den behandler emner som er evigt aktuelle: krig, racisme, sex, ligestilling, religion etc. Det kan da godt være vi får et lille flippet break fra vores ordnede og tilrettelagte hverdag, men hvor aktuel er hippiekonteksten i dag? Behøver det være et sammenrend af unge hippier der slår sig løs, demonstrerer, og gør op med konventionerne? Det kunne være spændende at sætte HAIR op i vores tidsbillede, bruge værket i en ny ramme, som man f. eks gør med skuespil og operaer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

Foto: Søren Malmose

 

 

 

 

 

Stykket blev filmatiseret af Milos Forman i 1979. I dag er det vanskeligt at forestille sig, at en hel ungdom vil sætte sig ned og ryge fede til de falder om. Ungdommen i dag er meget bevidst, skejer selvfølgelig ud som altid, det skal den, men der er en helt anden puritansk og fatalistisk holdning til tingene.

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

Når det så er sagt, er det en af de mest lyd-og lyssikre forestillinger der er sat op i Danmark. Musikken fungerer optimalt. Jens Hellemann, musikalsk arrangør og vokalarrangør, har tryllet med stemmer og arrangementer. Ensemblenumrene har (næsten) aldrig lydt bedre. Det bedste er blevet trukket frem og stemmerne harmonerer perfekt. Med Kapelmester Søren Graversen ved roret og hans eminente orkester bliver det musikalsk en superoplevelse. Scenerummet og akustikken i Østre Gasværk er perfekt.

 

Scenografien og Lysdesignet er smukt og med projektionerne der skifter på bagvæggen, er det muligt at udnytte alle stemningsskift. Dygtigt. Gasværkets volumen og kapacitet bliver udnyttet til fulde.

 

Koreografien fungerer professionelt og de medvirkende bevæger sig med lethed og er i strålende form. Pludselig fik jeg sådan en Alvin Ailey følelse i første akt, hvor alle kom ind i hvide kostumer med paraplyer, og der blev en sydstatsstemning som i Revelations, Wade in the Water. En herlig smuk cadeau til det årti hvor både HAIR og Revelation er kreeret.

 

 

 

 

 

 

 

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

Foto: Søren Malmose

 

 

 

 

 

Stadig aktuel – desværre

Budskabet holder selv efter alle de år. Specielt nu hvor vi oplever en krig på andet år i Europa. Ligestillingen halter flere steder. Menneskerettigheder, eksisterer overhovedet ikke i mange lande. Racisme trives i bedste velgående. Historien er simpel: et oprør mod tidligere generationers måde at etablere sig på. Dog holder den ikke helt længere for HAIR-generationens børn og børnebørn er vokset op i et samfund, hvor de er blevet nurset, curlet, forkælet og beskyttet. Tag dog ikke fejl af at der altid vil ligge et lurende opgør imod det bestående, hos enhver ny generation. At eksperimentere med stoffer er en saga blot, det er afprøvet, nu er det klimaet der får en overhaling.

Tag forestillingen med hjem under armen

Plakaten der er blevet fremstillet til forestillingen, er meget smuk og farverne er selvfølgelig i 60’ernes psykedeliske stil. Måske kan den være et minde for nogen, om deres forrygende og fanden i voldske ungdom eller blot som en lækker plakat at have hængende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR

Foto: Søren Malmose

 

 

 

 

Børn, lok jeres forældre med!

Jeg håber, at det også er en anden aldersgruppe Østre Gasværk satser på, for ellers bliver der vist tomme pladser på rækkerne, hvis det kun er de gamle 68’ere der skal ind og rocke med. Det ville være ærgerligt. Forestillingen er en flot musikalsk oplevelse, som fortjener at bliver hørt af selv nybegyndere i HAIR. Så kan det være, at det er dem der om 55 år sidder og ”headbanger” til musikken med deres børn og børnebørn.

 

 

 

 

 

Se mere om ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR her

 

 

 

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR, spiller til d. 23. april. Samt Musikhuset Århus d.11. maj – d. 21. maj. Forestillingen anbefales til børn fra 12 år.

 

 

 

Hasse Ferrold

Foto: Hasse Ferrold

 

 

 

Hasse Ferrold

 

Tidligere teaterdirektør Emmet Feigenberg med frue var med til premieren

 

Foto: Hasse Ferrold

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instruktør og koreograf: Lynne Kurdziel Formato. Kapelmester: Søren Graversen. Scenograf: Kom Witzel. Kostumedesigner: Line Bech. Lysdesign: Tim Høyer/Morten Frank. Medvirkende: Oliver Lundquist – Berger, Maria Overgaard Winther – Chissy, Saba Lykke Oehlenschlæger – Dionne, Caroline Natalia Rodrigues Teixiera – Aquarian Angel gennemgående danser, Christoffer Lund Skov – Wool, Gustav Allen Schriver – Claude, Matilde Zeuner – Sheila, Hannibal Koch – Walter, Jean Michel – Hud, m.fl.

 

 

 

 

ØSTRE GASVÆRK TEATER: HAIR er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION