ANMELDELSE: 111 søde steder som du skal se

✮✮✮✮✮

‘ ………. guide til alle de steder med søde sager, du ikke vidste, du burde besøge ….’

Så er der kommet endnu en bog i serien om ‘111 steder’ man skal, bør eller må se. Serien er helt vidunderlig for den er en form for oplevelsesguide. Det er ret smart set, for man bliver introduceret til steder, der kan være aldeles ukendte, selv for stedkendte personer. Serien er en blanding af danske og udenlandske destinationer og du bliver interesseret i at udforske andet end det, du umiddelbart havde forestillet dig ville være spændende for dig, der hvor du skal hen. Desuden er bøgerne bygget op over den samme læst med et dobbeltopslag til hvert sted, og der er nøje beskrivelser af stedet, beliggenhed og et par tips. Nemt at gå til.

Danmark rundt – for den søde tand

‘111 søde steder som du skal se’, eller som jeg måske ville have formuleret det, steder du skal smage og besøge, er lokaliseret i hele Danmark. Du kan mæske dig i alt fra kager, milkshakes, desserter, is, bolsjer, karameller, chokolade og meget mere. Simpelthen fordi det er lækkerier for alle i alle aldre. Samtidig med at det vil være umuligt bare at gå forbi eller kigge ind ad vinduet til et sted med uimodståelige fristelser. Det er meget positivt at forfatteren har trawlet alle hjørner af Danmark igennem og ikke kun centrerer sig om København og omegn.

Bornholm er heldigvis også med, som er blevet kendt for sine skønne unikke produkter såsom bl.a. Karamel Kompagniet, Bülows Lakrids og Svaneke Is. Over det ganske land er der et hav af dygtige mennesker, der sætter en ære i at fabrikere og glæde den søde tand hos den besøgende. Det er blevet mere og mere populært med is og der er dukket mange små velsmagende delikatessesteder op overalt. Jeg må tilstå, at jeg ikke i år har besøgt mange af de spændende steder ude i sommerlandet, men vil overlade det til den ivrige gæst at nyde sommeren med en kold is og lækker kage i Jylland og Fyn. Dog har jeg flere gange frekventeret de nævnte steder på Bornholm og de kan absolut anbefales.

Edith – 7 år

Som Københavner og hang til sødt, var jeg særdeles nysgerrig efter at se, hvad forfatteren ville diske op med. Jeg allierede mig med Edith på syv år og vi drog igennem København over to dage. I fare for at få sukkerchok og skæld ud af forældrene. Jeg vil undlade at komme ind på hvilke af delene der er værst!

Tehus, og Torvehallerne

Vi startede kækt ud ved Østerlands Tehus. En oase for tedrikkere og os der sætter pris på ekstravagante lækkerier og ting. Edith fik en karamel og vi kiggede os rundt. Der er tekrus til enhver lejlighed og personlighed. Vi fortsatte til Desserthuset, det ligger lige ved Torvehallerne. Jeg troede kun at lignende isdesserter fandtes i USA, men der tog jeg fejl. De har de mest vanvittige og overdimensionerede serveringer jeg længe har set. Vi fik Frosty Strawberry. Selve glasset dette vidunder blev serveret i, var overtrukket med crumblekage, der havde været i fryseren. Nede i var der en banan/jordbær shake, chokoladesovs var hældt over og toppet med flødeskum. Derefter var der placeret en isvaffel med is i, omvendt, ovenpå.

la Glace

Godt fyldt op, spadserede vi forbi det legendariske konditori la Glace. Der var en alenlang kø udenfor, så vi nøjedes med at kigge på kagerne i vinduet. Det har vi til gode. Jeg holder meget af det sted og Edith har aldrig været der.

Sømods Bolcher

Dagen sluttede vi af hos Sømods Bolcher, denne skønne gamle bolchefabrik med mere end 130 års erfaring. Endnu en ny verden åbenbarede sig for Edith. Duften minder mig om min barndom. Når bølgerne gik højt, tog min mormor mig med derind og vi købte rabarberbolcher. Desværre kom vi for sent, til at se hvordan de slynger sukkermassen til bolcher. Vi købte en pose blandede og fik en smagsprøve. Jeg lovede Edith at vi tog derind en anden gang.

Frederiksberg Chokolade

Dagen efter tog vi Metroen ud til Frederiksberg Chokolade. Der havde jeg ikke været i mange år. Forretningen er kendt for at have den mest velsmagende hjemmelavede chokolade. Eftersom jeg er vokset op på Frederiksberg, kender jeg udmærket butikken og deres kvalitetschokolade. Lokalerne blev udvidet i 2006.

Der er en stor isbar med hjemmelavet is og du kan få varme drikke. Det havde jeg aldrig prøvet dér. Vi bestilte varm chokolade med flødeskum og to slags is, karamel og jordbær. Jeg blev lidt skuffet over den varme chokolade, netop fordi jeg ved hvor høj kvalitet chokoladen har. Den var tynd og smagte ikke af meget. Karamelisen var kedelig, til gengæld har jeg ikke fået en bedre jordbæris. Det kan være jeg skal give den en chance en anden gang.

Peter Beier Chokolade

Vi tog tilbage til centrum og blev enige om at snuppe det sidste sted: Peter Beier Chokolade i St. Kongensgade. Deres chokolade er fantastisk og den kendte Edith også, så vi ville i stedet prøve deres Cookies. Det var en stor overraskelse. Personligt synes jeg, at Cookies ofte er intetsigende og ikke altid lige gode, men de her var simpelthen suveræne. De blev skyllet ned med økologisk æblesaft. Vi blev enige om, at vi blev nødt til at prøve flere af stederne fra bogen en anden gang.

Forfatteren

Britt Nørbak (f.1973) er journalist, redaktør og forfatter. Hun har tidligere bidraget med to andre bøger til serien. Hun beskriver hvert sted indgående og fortæller samtidigt stedets historie. Jeg vil sige det er en næsten uundværlig opslagsbog og guide til alle de steder med søde sager, du ikke vidste du burde besøge. Og…. man kan som sagt, sagtens nå flere på en dejlig søndag.

ANMELDELSE: 111 søde steder som du skal se. Forfatter: Britt Nørbak. Udgivet på forlaget Frydenlund.

ANMELDELSE: 111 søde steder som du skal se – se mere her

Se andre af vores anmeldelser i serien her