ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade

som film

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade

© Peter Gramstrup / Nordisk Film

✮✮✮✮

‘ ….. det er en skøn historie Renée Toft Simonsen har skrevet og som film fungerer den godt …..’

I en stor herskabslejlighed i Sølvgade, bor fire børn alene, Tristan på 15 år, Katinka på 11 år, Kirk på 9 år og Petra på 6 år, samt papegøjen Kaptajn Godt Humør. De bestemmer alting selv og den ældste, Tristan, holder sammen på hele flokken. Han har lovet deres mor at passe på de mindre søskende. Moderen forsvandt under mystiske omstændigheder for et år siden. De mindre børn har en far der åbenbart bor i Spanien, men han er fraværende. De stores far er helt ude af billedet.

Børnene har lært nogle få mennesker at kende i nabolaget, den hyggelige Lars Hotter og hans veninde Jessica. Lars Hotter er en slags opfinder og har bl.a. opfundet et selvvandingsanlæg til Petra. Hun elsker potteplanter. Når hun bliver stor, skal hun være jagerpilot og gartner.

Jessica hjælper børnene med at ”skralde”. Sent om natten kører hun sammen med Tristan og Katinka, ud til supermarkedernes baggårde og finder mad i containerne. Maden er stadig frisk, men sidste salgsdag er lige overskredet.

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade

© Peter Gramstrup / Nordisk Film

Hr. Moth

Børnene klarer sig fint, men der er et par enkelte problemer. Skoleinspektøren Hr. Moth, kan ikke forstå, hvorfor deres mor aldrig viser sig til skole-hjem-samtalerne. Alle børnene er blevet rigtig gode til at lyve, men Hr. Moth er sikker på, at der er noget galt så han har kontaktet kommunen. Hvis det kommer frem at børnene bor alene, vil de blive splittet og anbragt forskellige steder. Når damen fra kommunen kommer, kaldet ‘kommunetrolden’, lukker de ikke op og gemmer sig i badekarret. De har aldrig nogen venner på besøg.

Hr. Moth forlanger at moderen skal møde op på Petras første skoledag. Det kræver en voksen. Kirk, er den fornuftige og familiens læsehest, han læser hele tiden Karnovs lovsamling. Kirk finder på at de skal sætte et opslag op, hvor de søger en hushjælp. Der kommer flere til samtale og ikke alle er lige velegnede. Flokken vælger Miss Nelly. En flamboyant og farverig personage. Miss Nelly går i nederdel, har høje hæle på og lakerede negle. Petra falder pladask for ham og Miss Nelly starter i jobbet, selvom han intet aner om at være hushjælp. Men han kender til hus og hjælp!

Miss Nelly & Brian

Miss Nellys kæreste, Brian, er VVS´er. Med begge ben på jorden. De bor begge hjemme hos Brians mor. Anders W. Berthelsen spiller Brian og er den diametrale modsætning af Miss Nelly. Brian er praktisk og retlinet. Ingen slinger i valsen. Anders W. Berthelsen er strålende og den perfekte modpol til Miss Nelly, spillet af Jakob Fauerby.

Fauerby er charmerende, men er nogle gange lige ved at komme ud over kanten, med lidt for mange løse håndled. På en eller anden måde formår han at holde skansen. Man kan ikke lade være med at more sig over hans direkte frækhed, kombineret med en usædvanlig sødme. Fauerby viser også sin dramatiske og seriøse side, da han sætter hælene i og insisterer på, at hjælpe børnene på hans maner. Han er en dygtig skuespiller og hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro at rollen var skræddersyet til ham.

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade

© Peter Gramstrup / Nordisk Film

En god familiefilm i efterårsferien

Hr. Moth spilles af Lars Ranthe. Hans pernitne og selvsmagende facon fremkalder et smil. Det er ren fald-på-halen-komedie i scenen med lagkagen. Jeg elsker det. Ida Skelbæk-Knudsen som Katinka, Alfred Kann er Tristan, Alfred Rivera Kirk og Amelia Ahmad Abdullatif som Petra, tager en om hjertet. De er nogle skønne og talentfulde børn og unge, som har fået en sikker instruktion af Mehdi Avaz.

Som ugerne går, kan Miss Nelly ikke helt få tingene til at hænge sammen. Børnene bliver ved med at lyve om, at moderen er i Dubai eller var det Paris? Til sidst kører de selv rundt i det. Miss Nelly forklarer Brian det hele og han er overbevist om, at der er noget galt og vil melde det til politiet. Så kommer der ellers gang i den og Miss Nelly og Brian følger efter ungerne og tager detektivagtigt solbriller på, så de uigenkendelige!!

Der er rigtig magen humor i denne film. Selvom alle ved, at børn ikke kan bo alene, er der mange pointer i filmen. Børn har godt af at lære at klare sig selv. Inden for visse rammer. Desuden er sammenhold vigtigt, man skal have respekt for hinanden, og der er mange andre ting der betyder noget, som historien tager fint fat på.

Katinka er også træt af at lyve hele tiden, for hun ved, at hvis man lyver for andre, er det som at lyve for sig selv. Petra er seks år og kommer til at tale over sig ustandseligt. Hvordan det hele ender, skal jeg ikke afsløre her. For film skal jo ses i biografen. Det er en skøn historie Renée Toft Simonsen har skrevet og som film fungerer den godt. Filmen kan ses af alle over de anbefalede 7 år og det er en herlig film at se i efterårsferien. Både for børn og voksne.

Renée Toft Simonsen

© Peter Gramstrup / Nordisk Film

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade. Medvirkende: Katinka: Ida Skelbæk-Knudsen, Tristan: Alfred Kann, Kirk: Alfred Rivera, Petra: Amelia Ahmad Abdullatif, Miss Nelly: Jakob Fauerby, Brian: Anders W. Berthelsen, Lars Hotter: Dick Kaysø, Hr. Moth: Lars Ranthe, Jessica: Katinka Lærke Petersen, Kommunetrolden: Ditte Hansen, Farmor Gerda: Kirsten Lehfeldt, Ekspedienten: Rasmus Brohave. Instruktør: Mehdi Avaz. Manuskript: Renée Toft Simonsen. Produktionsselskab: Rocket Road Pictures. Producer: Stephanie Wiese. Fotograf: Michael Sauer Christensen. Klipper: Lars Wissing. Production Designer: Charlotte Snede. Kostumedesigner: Juan Bastias. Makeup artist: Katrine Bech. Komponist: Thomas Schulz. Titelsang: Thomas Helmig. Sound Designer: Alex Pavlovic.

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade – se trailer her

ANMELDELSE: Børnene fra Sølvgade er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION