KOGEBOG: Faste uden sult

af Jerk W. Langer og med opskrifter af Ditte Ingemann

KOGEBOG: Faste uden sult

✮✮✮✮✮

‘ ………. alt er samlet i en bog, motivation, tips til træning ……’

– Irina Spånberg, KULTURINFORMATION

Jeg sidder her med knurrende mave og der er hele 2 timer til jeg må spise dagens første måltid, hvis jeg skal følge mit spisevindue som er på 8 timer og faste i 16 timer. Ifølge forfatteren Jerk W. Langer og Kogebogsforfatter Ditte Ingemann, der har kreeret 63 lækre opskrifter, skulle denne faste fungere uden sult. Nuvel, der er gået  4 dage og det er stadig hårdt, måske det er en god ide at give det et par dage mere, hvilket bogen også anbefaler. På side 77 finder man gode råd til hvor hurtigt sulten klinger af. Jeg har besluttet mig for at jeg vil gennemføre og føler mig godt klædt på og er super inspireret med de mange lækre opskrifter. Det skal nok gå.

Skrevet af en læge

Jerk W. Langer er læge, forfatter og foredragsholder. Han følger selv 16:8- metoden og har gjort det i mange år, så man må sige at han ved hvad han taler om. Helt fra start i bogen bliver hele faste princippet og hvad dertil hører gennemgået meget grundigt og jeg får følelsen af at jeg bliver motiveret og hjulpet godt i gang. Der bliver givet forklaringer på, hvordan og hvorfor kroppen fungerer som den gør, og hvorfor lige denne fastemetode er så god. Også om hvordan det kan være en modgift til mange sygdomme. Der gives generelt mange gode råd og tips. Undervejs i bogen møder vi en række mennesker der har taget denne periodiske faste til sig og hver især fortæller hvordan den har forandret deres liv til det bedre. F. eks “Jeg har aldrig haft det bedre og maven er forsvundet” eller “Dragterne passer bedre og hjernen er klar”.

Bogen er som sådan skrevet i meget let sprog, dog til tider i det lidt mere lægefaglige sprog, det vil sige den går meget i detaljer med nogle begreber og hvad professorer har udtalt sig om. For mig blev det lidt til den nørdede side, mens jeg er helt sikker på, at andre vil elske alle disse nyttige informationer. Der bliver også lagt op til at det handler om at prøve sig frem og se hvad der fungerer bedst i ens dagligdag.

Ka’ De li’ sorte bønnekugler

Kogebogsforfatter Ditte Ingemann er en mester til at lave sunde snacks uden sukker, og hun gør det igen i denne bog, som er god at have med i tasken de dage hvor man er på farten og sulten er højest. Det var det første, der skulle prøves af. Disse sorte bønnekugler a la romkugler, som Ditte Ingemann selv har valgt at kalde dem, smager helt vidunderligt. De smager fuldstændigt som romkugler, dog er de her meget sundere.

Ukronet madnørd elsker inspiration

Når man er ukronet madnørd elsker jeg at blive inspireret og få øjnene op for nye ting. Det er der heldigvis rig mulighed for her i bogen. Boghvede og sorte bønner har fået plads i spisekammeret. Der er mange gode retter jeg vil bruge i min hverdag og vil gerne fremhæve Boghvede med karamelliserede rødløg, smørstegte svampe og dressing med parmesan på side 195. Der bliver brugt rigeligt med smør, så den mætter også godt.

Boghvede er antiinflammatorisk, hvilket mange af retterne også bærer præg af. Der bliver brugt stærke krydderier i retterne, der giver god stabil mæthed. Dem kan man naturligvis undlade, hvis man vil.

Boghvede går igen i en anden snack, nemlig myslibarer lavet på boghvedekerner. De våde ingredienser består ud over æg og sirup også af bananer og der har jeg en stor bøn til alle madskribenter, please angiv bananer i gram og ikke stk. det er virkelig svært at vide hvor meget mængde der skal i, når nu bananer kommer i forskellige størrelser.

Alt i alt

Alt er samlet i en bog, motivation, tips til træning, og igennem hele bogen er der opsummeringer med gode råd, som giver et godt overblik. Sidst men ikke mindst er der alle de 63 opskrifter, der er sat sammen så de også er lette at have med på arbejde eller andet. Det store spørgsmål er nu om bogen lever op til sin titel “Faste uden sult” ? – Ja, det gør den, men det kræver tid og viljestyrke.

Jeg blev i hvert fald motiveret og rustet med gå på mod til at starte på periodisk faste med denne bog.

KOGEBOG: Faste uden sult. Udgivet af Politikens forlag.

KOGEBOG: Faste uden sult – se mere her