Boganmeldelse: BARNEPIGEN

Boganmeldelse: BARNEPIGEN

Boganmeldelse: BARNEPIGEN

✮✮✮✮✮

‘ …… en af de mest spidsfindige krimier, jeg har læst i mange år ….. ‘

Christa er ankommet til Salzburg i Østrig. Hun har mødt familien Mayer i USA, hvor hun var barnepige hos en anden familie. På en fiffig måde har hun fået kontakt med familien, som mangler en barnepige, når de skal på sommerferie i deres hjemland. Christa har arbejdet målrettet på at komme til at arbejde for denne familie, fordi hun er helt sikker på at familiens søn Wyatt, er den dreng hun måtte bortadoptere. Christa kan jo ikke vide det med sikkerhed, men alderen passer og hun fornemmer, at det må være ham.

Mayerfamilien kommer fra den lille by Ruddel. Familien er meget velhavende og magtfuld i området. Robin er gift med Paul. Wyatt er teenager, så egentlig er det uforståeligt, at det burde være nødvendigt for Wyatt at have en barnepige.

En forsvunden hushjælp

Robin og Paul har mistet det fælles barn, der burde have fået familien bundet sammen. Robin er deprimeret og uberegnelig og kan ikke komme over sorgen af det tabte barn. Paul arbejder konstant. Christas arbejdsopgaver er mange, hun skal ordne badeværelserne, gøre rent i hele huset, vaske sengetøj og lave mad. Det er en ordentlig mundfuld, men hun går til arbejdet med ildhu. En næsten umenneskelig opgave for en person. Christa erfarer at der inden hende, havde været en anden hushjælp, Eva. Hun forsvandt sporløst og ingen har set eller hørt fra hende siden.

Et venskab

Wyatt er en opvakt ung mand der bruger al sin tid i huset. Han må ikke gå ud og det er besynderligt. Hvorfor er forældrene bange for at han taler med andre? I løbet af kort tid får Christa opbygget et tillidsforhold til ham og de spiller skak, spiser sammen og ser film. Christa får overtalt Robin til at tage Wyatt med ind til Ruddel. Det viser sig at han kan ride og elsker at være sammen med andre. Christa kender byen. Hun handler ind i den og på en af hendes ture har hun mødt James. En sød og godmodig arkitekt. De bliver en slags kærester og han indvilliger i, at lære Christa og Wyatt tysk. Familien synes det er en god idé. Det giver både Christa og Wyatt mere frihed til at komme ud af huset.

James

En dag bliver Christa umotiveret sendt ind til byen for at handle og da hun kommer tilbage, er huset tomt. Bilerne er væk og hun kan ikke få kontakt med Mayerfamilien. Pludselig tikker en besked ind og Robin skriver at de besøger venner i Salzburg. James mener, at det er familien, der har dræbt Eva og gemt hende i huset. Hvis det er tilfældet, er Christa også i fare. Han vil for alt i verden ind og lede efter beviser og ikke mindst liget.

James og Christa leder efter spor i huset, der er intet at komme efter. Da Christa besøger James i hans hus, opdager hun til gengæld, at James har et billede liggende af Eva i en skuffe.

En spidsfindig krimi

Det er en raffineret psykologisk krimi, med mange overraskelser. Den er umulig at lægge fra sig, for tingene tager hele tiden en anden drejning end den man lige havde regnet sig frem til. Bogen handler også om hvor langt en besættelse kan drive et menneske, hvis man selv tror på sagen. Alle mennesker har skjulte sider, men skuffelsen bliver ubærlig, når man opdager at man er blevet taget ved næsen. Handlingen er smart skruet sammen. Skiftevis fortæller Robin og Christa om deres bevæggrunde til deres handlinger. Vi lærer alle at kende helt ind til knoglerne, tror vi. Intet er som det ser ud i dagslysets klare skær, for det er meget værre i mørket.

Forfatteren L. G. Davis (Liz), boede sine første otte år i en flygtningelejr i Angola. Hun voksede op i Angola, Namibia, Sydafrika og Tyskland. Liz bor nu med sin mand og to børn i Wien i Østrig. Hun startede med at skrive som attenårig. Hun har udgivet ni bøger og jeg håber virkelig, at der kommer flere på dansk. Ellers fås alle hendes bøger på engelsk.

Det er en af de mest spidsfindige krimier, jeg har læst i mange år. Rystende uhyggelig og alligevel sidder man tilbage og tænker, ja, det kunne nok være sket i virkeligheden. Ikke en af de implicerede personer, spiller med åbne kort, og du tror på dem til det sidste. Eller gør du? Fortæller de sandheden? Men som vi alle ved, overskygger virkeligheden for det meste fantasien og fiktionen. Så……

Boganmeldelse: BARNEPIGEN. Forfatter: L.G. Davis. Oversættelse: Amalie Oppenhagen Alsbo. Udgivet på forlaget Jentas.

Boganmeldelse: BARNEPIGEN – se mere her

Boganmeldelse: BARNEPIGEN skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION