Film Interview Litteratur

Erna I Krig – en filmanmeldelse♥︎♥︎♥︎♥︎

Erna I Krig –

en filmanmeldelse

 

 

♥︎♥︎♥︎♥︎

 

‘En velvalgt kommentar, der vil sætte sig spor …..’

– Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION

 

Kendis make-up artisten Pari Khadem, der er event koordinator for film & Tv gruppen i Dj, inviterede endnu engang redaktionen til bio-event. Filmen ‘Erna i Krig’ handler om en mors beskyttelse af sin søn under ‘Den store Krig’, senere kendt under navnet Første Verdenskrig. Sønderjylland var på daværende tidspunkt en del af Tyskland og derfor indkaldes tyske statsborgere, der føler sig danske og taler dansk også til tjeneste i den tyske hær. For mestendelens vedkommende hersker der ikke overraskende modvillighed overfor at skulle deltage i deres egen fjendes krig. Her bringer vi anmeldelsen, men går bag om filmen her.

 

Erna er moderen (Trine Dyrholm), der vil undgå, at hendes søn Kalle (Sylvester Byder) sendes ud i krigen. Kalle er ikke den store begavelse og Sylvester Byder varetager rollen med udmærket underspillet blåøjethed og naivitet, der ikke falder igennem og begår den klassiske fejl at overdrive.

 

Trine Dyrholm mestrer rollen som den kloge plebejiske mor med bravur, og da sønnen indrulleres i den tyske hær mod franskmændene, er gode råd dyre. Erna forklæder sig ganske enkelt som mand, skifter identitet og springer ud som menig soldat i sin søns nærhed.

Batteri af danske skuespillere

I skyttegravenes morads tæt ved Somme opleves krigens helvede og Ulrich Thomsen og Anders W. Bertelsen ses her som skuespillere, der har roller som henholdsvis dansktalende befalingsmand og soldaterkammerat i den tyske hær på godt og ondt, uhumskheder og med deres vanlige skuespilkunst i højsædet. Ulrich Thomsen kan meget mere end at være skurk i James Bond, og ‘René’ fra TAXA endte med at blive en stor dansk skuespiller. Deres roller er dog biroller og Dyrholm får fuld eksponering og velfortjent råderum på lærredet, sammen med Sylvester Byder.

 

Ulrich Thomsen som den danske landbetjent Meier, der tjener som tysk Feldwebel. Trine Dyrholm som mor Erna, og sønnen Kalle i baggrunden, Sylvester Byder.

 

 

Erling Jepsens roman ‘Erna i Krig’ er blevet tilpasset lige lovligt kraftigt til filmlærredet, således at det måske mere er blevet sin egen fortælling, end en slavisk filmatisering af bogen. Det er Henrik Ruben Genz, der har instrueret filmen og det er tredje samarbejde mellem ham og barndomskammeraten Erling Jepsen.

Præmisser forceres

Vi ser ikke Kalle som dreng, og ej heller hvordan moderen og han bindes sammen i deres faderløse tilværelse, hvorfor det er svært at forstå Ernas ubrydelige og nærmest overdrevne hengivenhed for sin søn.

 

Jeg ville gerne havde set Erna pusle den skønne unge, hans første skridt, det skæve lurendrejer smil til mor Erna – der sikkert fik hendes hjerte til at smelte mere end én gang. Vi ser heller ikke, hvordan hun sikkert gang på gang har stillet op for bollemælk for sin enfoldige søn i den tyske skole, hvor sproget dansk var forbudt. Alt det skulle jeg selv tænke mig til og købe præmissen – hvilket jeg fandt overordentlig svært. Det blev forceret.

 

Filmen har desværre flere af den slags forudfattede antagelser, uden at der bliver kvitteret for det eller at vi bliver ‘holdt i hånd’ som betragtere. Der bliver eksempelvis ‘lagt an’ på kvinden Erna af diverse mandfolk, og undertegnede kan godt lide Trine Dyrholm, men hvad er det lige ved den unægtelig ildelugtende og skyttegravsbefængte mor Erna, der gør, at mændene falder for hende? Er det de fotoshoppede blå øjne, hendes snarrådighed, handlekraft eller noget helt femte? Nuvel, én af bejlerne er vist glad for hendes gode hjemmelavede slagterpølser, så det er vel grund nok til at trække i charmeoffensiven – eller er det?

En kommentar, der sætter sig spor

Lydsporet og musikken i filmen har fået mere end almindelig omhu og er overdrevent godt. Man har gjort sig umage. Optagelserne fra skyttegraven har man heller ikke sluppet nemt om ved, man formidler odeur, indlevelse og medmenneskelighed til perfektion.

 

‘Erna i Krig’ bliver ikke den toneangivne film om de danske sønderjyders tvungne tyske militærtjeneste i Første Verdenskrig, men så afgjort en velvalgt kommentar, der vil sætte sig spor.

 

Filmen er at finde i over 127 biografer landet over netop nu.

 

Fotos: Karl Anders Vaikla / Christian Geisnaes.

 

Tak for invitationen Pari Khadem:-) Film & Tv Gruppen i DJ støtter de danske film og deres bio – event er åben for alle. Det eneste du skal gøre er: Følg @filmogtvgruppenidj og meld dig til bio event.

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION