Filmanmeldelse: Maria Callas
Letters and Memoirs with Monica Bellucci
✮✮✮✮✮✮
‘ ….. Belluccis gestaltning af Maria Callas er en evig og ægte hyldest til et uforglemmeligt, passioneret og hjertevarmt menneske …..’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Tom Volfs og Yannis Dimolitsas’ film ‘Maria Callas: Letters and Memoirs with Monica Bellucci’, er en uvurderlig udforskning af den ikoniske operasangerinde og diva Maria Callas’ liv og arv.
Filmens manuskript er som udgangspunkt baseret på forfatteren Albin Michels bog ‘Maria Callas: Letters and Memoirs.
For at markere udgivelsen af bogen, debuterede Monica Bellucci på scenen Studio Marigny i Paris i slutningen af 2019, med en række bemærkelsesværdige oplæsninger fra bogen, senere hen teater-iscenesat af Tom Volf og nu filmatiseret.
Maria Callas
Maria Callas (1923-1977) født i New York City og datter af græske immigranter, var operasangerinde og en af det 20. århundredes mest ikoniske og banebrydende operasangerinder. Hun udmærkede sig med sin intense sceniske tilstedeværelse, tekniske virtuositet og evne til at give sine roller en sjælelig dybde.
Hun har den dag i dag særstatus som verdens største operasangerinde nogensinde. Hun beherskede et fuldregister over tre oktaver fra lyrisk sopran til dramatisk sopran og over mezzosopran-repertoire.
Og så havde hun en direkte forbindelse til sit følelsesmæssige dyb, hun bar i sig, der livagtiggjorde hendes roller. Hendes smerte transcenderede til publikum, hvilket gjorde hende relaterbar, samtidig med at hun var en enestående skuespiller.
Callas spillede en afgørende rolle i genoplivningen af bel canto-traditionen, og blev særligt anerkendt for sine fortolkninger af Bellini, Donizetti og Verdi.
Monica Bellucci
Monica Bellucci er en prominent skuespillerinde siden sin debut i filmverden i 1991. Hun har medvirket i film, instrueret af nogle af de mest anerkendte internationale instruktører.
Hendes roller spænder fra James Bond-pige i Spectre til Cleopatra i Asterix og Obelix, over Maria Magdalene i The Passion of the Christ, Persephone i Matrix, Alex i Irréversible og Nathalie i Dobermann. Bellucci er et af de mest kendte ansigter i moderne international film. (Og endelig også fra den kritikerroste italienske film Malèna – red.)
Åh de få funklende sårbare stjerner, der brænder for tidligt ud
”En dag vil jeg skrive min selvbiografi, og jeg vil gerne skrive den selv, så jeg kan sætte tingene på plads. Der er blevet fortalt så mange løgne om mig…” – Maria Callas
Gennem personlige notater, rørende breve og unikke, hidtil usete optagelser, åbner filmen op for Callas’ sjæl.
Vi får et indblik i Callas’ liv med sangkarrieren, ægteskabet med den italienske Giovanni Battista Meneghini, sit næsten 10 år lange forhold til den græske skibsreder Aristoteles Onassis (Ari), i hendes sejre på den internationale scene, og alt for tidlige død som 53-årig.
Filmen ‘Maria Callas: Letters and Memoirs with Monica Bellucci’ er grundlæggende en dialog mellem to kvinder – Callas og Bellucci – der trods deres forskellige baggrunde, deler en dyb dedikation til deres kunst.
Bellucci er både Callas, men også sig selv i filmen, hvor hun deler sine tanker om Callas.
I samspil med Belluccis forvandling og det stemningsfulde spil i sort/hvid, mellem lys og skygge, opstår en magisk illusion, som var vi trådt direkte ind i Callas’ egen dagligstue, hvor hendes ånd kortvarigt vækkes til live for at dele et øjebliks intimitet med publikum gennem sine egne ord.
En enestående præstation af Bellucci, som aldrig overtager Callas’ egen ret som stjerne, men portrætterer hende med dyb respekt, integritet og inderlighed.
Bellucci har en blød og blid fortællerstemme, samtidig med at vi hører Callas’ guddommelige sang i baggrunden, akkompagneret af de bedste symfoniorkestre.
Vi ser et filmklip efter et bragende bifald fra teatrets publikum, hvor Bellucci har optrådt som Callas, og er backstage med sin teenagedatter, må man formode.
Som omfavner sin mor med tårerne ned ad kinderne, og vi græder med i biografens mørke; jeg ville ønske jeg havde taget køkkenrulle med i anmeldertasken denne gang, i stedet for kun to utilstrækkelige stykker kleenex.
Mødet i filmen mellem fortid og nutid afslører den menneskelige sjæl bag legenden, og hylder en kunstner, der forvandlede sin smerte til tidløs skønhed.
Fra Albin Michels bog – Maria Callas Letters and Memoirs
Broken Heart
Ikke et ord om pillemisbrug i filmen, og det er da muligt som rygtet for det meste lyder, at Callas indtog mere nervemedicin end godt var, og måske døde hun af en kombination af piller og hjertestop.
I 1970’erne eksisterede diagnosen Broken Heart Syndrome ikke. En diagnose der i dag er anerkendt som en reel lidelse, hvor folk bogstavelig talt dør af hjertesorg. En sygdom, der især rammer kvinder i overgangsalderen, og kan ende fatalt.
I 1975 døde Maria Callas’ store kærlighed Ari og til trods for at han forlod hende til fordel for Jacqueline Kennedy, forblev de i hinandens liv, og Callas nåede at sige farvel til ham på hans dødsleje.
Man kan godt forestille sig at Callas var så sårbar, skrøbelig og følsomt et menneske, at hun i 1977 døde af sorg mere end egentlig af pillemisbrug, efter at de tre vigtigste kærlighedsfaktorer i hendes liv, var væk; lysten, stemmen og Ari.
Der er ingen tvivl om, at selvom Callas ikke fik skrevet sin selvbiografi, kommer hun til orde i filmen.
Hvis man kigger ind i Callas’ øjne, og man ved at øjne er sjælens spejl, ser man tydeligt hendes glæde, mod, forelskelse, realisme, munterhed, temperament, blidhed, lykke i glimt, taknemmelig, dybe sørgmodighed, skuffelser og depression.
Til gengæld er den lille fine stille filmperle i Belluccis gestaltning af Maria Callas i Gloria Biograf, en evig og ægte hyldest til et uforglemmeligt, passioneret og hjertevarmt menneske, med en gudsbenådet stemmepragt, man aldrig glemmer, når først man har hørt den.
Monica Bellucci som Maria Callas
‘Maria Callas: Letters and Memoirs with Monica Bellucci’
Premiere torsdag d. 20. februar 2025 i Gloria Biograf, Rådhuspladsen 59 – se mere her
Filminstruktører: Yannis Dimolitsas og Tom Volf
Maria Callas: Monica Bellucci
Genre: /Filmatiseret teaterforestilling/Musik/Dokumentarisk
Varighed: 73 minutter/engelske undertekster
Filmanmeldelse: Maria Callas – se trailer her
Læs Freverts anmeldelse af Callas-bogen her
Filmanmeldelse: Maria Callas er en anmeldelse af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm