Teater

Græsted Revyen 2024

Græsted Revyen 2024

 

Nu med mening

 

 

 

 

 

 

Græsted Revyen 2024

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ ….. en vellykket aften på Græsted Kro ……’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sommer i Danmark og revytid. I Græsted har der været revy siden 1993, med en kort afstikker til Asminderød i 2009. Fra 2012 var revyen tilbage på Græsted Kro. Den gamle kro havde stået tom i mere end 4 år, da Vibe og René overtog den, og den trængte til en kærlig hånd. Samme år åbnede de dørene til både revy og kro og der har været fart over feltet siden.

Første akt

I år går Græsted revyen lidt mod strømmen. De har valgt noget så utraditionelt som kun at have mandlige medvirkende i revyen. Det er modigt i disse ligestillingstider, men allerede efter åbningsnummeret kan man se, at det fungerer. En lille velkomst sag og hastigt over i nogle vandede nationale brokker, som var sjove. Bl.a. fik Nordic Waste og lukningen af pusher street et par ord med på vejen. Det er tre rutinerede spillere vi har på scenen, fulgt godt på vej af den velspillende trio: Late Night Orchestra, med Henrik Schrøder ved roret. De drenge kan spille. Det er en fornøjelse.

 

Vi går direkte videre til et afsnit af ‘Luksusfælden’. Jesper Lohmann er på besøg hos Niels og Michael, der har en post på diverse på 386.000kr. Til sidst bryder de sammen og tilstår, at de havde fået en kønsoperation, men måtte skifte tilbage, fordi de simpelthen ikke havde råd til at leve som kvinder. Virkelig sjov. Farshad og René har en morsom sketch, hvor sproget bliver svært at forstå og forveksles.

 

 

 

 

 

 

 

Græsted Revyen 2024

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Farshad forklarer os hvordan vi kan komme tilbage på banen til det Internationale Melodi Grand Prix. Udstyret med en guitar synger han os igennem gode råd og mener at det burde være Onkel Reje der skulle repræsentere Danmark. Det er lige før det er et af revyens bedste numre, fordi musikken er strålende og Farshad god.

 

Jesper og René har en kedelig sketch om ejendomsvurderingerne og så kommer Farshad på banen igen. Han skal på ferie med sin hustru og de ender i Tyrkiet og han havner på en menneskesmuglerbåd. Ideen er forrygende og et langt stykke hen ad vejen er det morsomt når Farshad med sit gummiansigt, mystiske lyde og lemmedaskerkrop parodierer både mennesker og dyr. Men det er for langt, og det meste er set før.

 

René har en god tekst af Carl Erik Sørensen om løsgængerne på Christiansborg. Endelig kommer Jesper Lohmann i en solotekst. Kong Frederik holder Nytårstalen, på godt og ondt. Teksten er hans egen og han kommer aldrig rigtigt over talerstolens kant. Han er charmerende som altid, men godt nok for spagfærdig som vores nye konge. I første akts finale viser herrerne deres stemmepragt og duelighed, sammen med orkestret.

 

 

 

 

Græsted Revyen 2024

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anden akt

Anden akt startede med et nummer om anderledes personer, der var twistede på hver deres måde. Sketchen udmundede i vores klimatiske fortrædeligheder. Farshad kom igen med et mimisk indslag om en flue han daskede til og fluebabyen græd og mor fik kunstigt åndedræt. Hvis den var blevet kortet bare lidt af, havde den været perfekt.

 

Der var ikke et øje tørt, da Lohmann kom ind i en skriggul skjorte som hele Nordsjællands Crooner Scorer Kaj. Han prøvede at overbevise os om, at de kvinder der besøgte ham i hans telt, havde skudt papegøjen. Han var umanerlig rædselsfuld skøn og så kan han synge.

 

Jeg skal ikke spoile alle numrene i revyen, men må lige nævne et par mere. Farshad dansede Den sorte svanesø. Det var fantastisk, lige på kornet, et kort effektivt og overraskende indslag. René og Farshad tog kegler i en sketch om Det lille handikap. Her viste de format. Farshad var telefonpasser og kunne ikke sige Liberal alliance, men kom med ord som, liberal tolerance, arrogance og så kørte det ellers derud af. Vi så lige et sidste glimt af Jesper Lohmann i et nummer, hvor han kommer og giver Bamse besked om, at hans hus er blevet mange penge værd. (Igen en ejendomsvurderingsting). Det var ikke meget vi så til ham i revyen.

 

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finale nummeret var en hyldest til kvinderne i dansk musik. Vi var hele vejen igennem memory lane, med Anne Linnet, Sanne Salomonsen, Lis Sørensen og mange flere. Det var festligt. Det kan godt være at scenen ikke er stor som Det Kongelige Teaters, men den er udnyttet til sidste centimeter, også hvad angår rekvisitter og lys. I øvrigt var det en fornøjelse at se, at der var justits med koreografien. Den var vellykket og lige tilpasset de tre flotte fyre. Må man skrive det i de her tider? Ja, det må en anmelder vel godt!

 

Alt i alt var det en vellykket aften på Græsted Kro. Giv revyen et besøg og nyd både revy og den dejlige mad. Og man kan være sikker på at blive taget godt imod af det smilende og imødekommende personale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Græsted Revyen 2024. Medvirkende: René Richardt, Jesper Lohmann, Farshad Kholghi. Sparringspartner. John Batz. Instruktørassistent: Megan Thorbjørnsen Walker. Koreografi: Michael Olesen. Late Night Orchestra: Kapelmester-Henrik Schrøder, Tom Christiansen-Strenge instrumenter, Flemming Bosse-trommer. Scenografi: Vibe Pock-Steen. Revyen slutter 30. august 2024.

 

 

 

 

Græsted Revyen 2024 – se mere her

 

 

 

 

 

Græsted Revyen 2024 er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm