KASTRUPGÅRDSAMLINGEN
Ingemann Andersen i Danmark og Italien
Dobbeltsyner
Ingemann Andersen Bøgetræ vinterdag 1982. Foto Ole Akhøj
✮✮✮✮✮
‘ ……. en fin vellykket og varieret fremvisning af kunstneren Ingemann Andersen ….’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Det er altid dejligt at besøge det smukke Kastrupgård. Det er en gammel hyggelig og meget flot renoveret bygning. Den kan dateres helt tilbage til 1747 med Jacob Fortling ved roret. Han var kongelig Hofstenhugger og hans succes gjorde en stor forskel for den lille landsby Kastrup.
Af den originale bygning er det kun portbygningen der er tilbage. Efterfølgende har der været et utal af ejere. Den sidste ejer Otto Mathias Kristensen drev et gartneri med jordbær og blomkål. Han solgte Kastrupgård til Tårnby Kommune i 1957, hvorefter der blev indrettet bibliotek. I 1977 åbnede nordfløjen i Kastrupgård og i dag er Kastrupgårdsamlingens speciale moderne grafisk kunst og samlingen indeholder 7000 værker.
Museet har en flot permanent udstilling og præsenterer desuden ca. tre-fire årlige udstillinger med blik på billedkunst fra det 20. århundrede. Dette forårs udstilling har Ingemann Andersen (1929-2017), på plakaten.
Dobbeltsyner
Ingeman Andersen var en alsidig kunstner, der var helt sin egen. Han var kunstmaler og grafiker og det er hans grafiske virke, der viser hans talent for at skabe stemninger og giver motiverne dybde. Han blev uddannet på Kunstakademiet.
Ingemann Andersen voksede op på Lolland. Som ung var han skovarbejder. At arbejde i træ blev Andersens foretrukne materiale, og hans træsnit er da også den del af hans kunstneriske løbebane, hvor han udmærker sig bedst.
Hans motiver var for det meste naturen i alle afskygninger. Dog eksperimenterede han en del med selvportrætter igennem årene og enkelte værker viser også hans familie. Han havde et noget anstrengt forhold til sin far, hvad der tydeligt kan ses i hans billeder af ham.
Sukkerroe. Ca. 2001. Træsnit. Fuglsang Kunstmuseum. Foto Ole Akhøj
Sukkerroen
Når han skildrede naturen, tog han udgangspunkt i de elementer der var lige uden for hans dør og fremstillede dem på forskellig vis. Et motiv kunne nemt blive afbilledet på 5-6 måder, og alligevel fremstå unikke. Han havde dog en passion for roen. Det siger næsten sig selv når han er vokset op på Lolland. Roen var den grundfaste indtægtskilde i området i mange år og er ligesom synonym med Lolland. Der er mange arbejdsmetoder og måder, en roe kan fremstå på og det viser Ingemann Andersen. Da hans forældre døde, overtog han deres gård som ligger i Ryde, midt på Lolland, omgivet af masser af barsk dansk natur.
Det nye liv
I 1966 var han på et stipendieophold på refugiet San Cataldo, et tidligere nonnekloster på Amalfiekysten. Han forelskede sig i bestyrerinden, der var fra Fyn, og giftede sig med hende i 1968. I tre årtier var de værtspar på stedet og boede kun i vintermånederne i Danmark.
Andersens liv og kunst var centreret om San Cataldo og Lolland. Han var langt væk fra den nationale kunstverden. Han havde sine loyale tilhængere og købere, så han promoverede sig ikke i større grad. Han levede et liv i pagt med naturen.
Selvportræt, Lolland. 1991. Træsnit. Fuglsang Kunstmuseum. Foto Ole Akhøj
Alle materialer
Andersen arbejdede i nærsagt alle materialer. Udstillingen viser hans alsidighed i motiver og materialevalg. Han har fremstillet nogle smukke mosaikker med æblegrene og andre med vinstokke. Relieffer i bronze. Små huse i cement og gips. Der er oliemalerier, men hans altdominerende arbejde ligger i træsnittet. De mangefarvede træsnit hører til de bedste i hans produktive liv. Her ses slående ligheder med Saltos fantastiske træsnit, og også dennes fascination af ‘Gro-undret’ – se vores anmeldelse af Axel Salto her.
I det hele taget handler værkerne om naturens gang. Han var fascineret af årstidernes skiften og høsten af druerne i Italien er et vigtigt element i billederne.
Ingemann Andersen er ikke så kendt i den store offentlighed, men han fortjener at vi stifter nærmere bekendtskab med ham. Nogle af hans værker kan virke dystre og mørke, mens andre opleves som lyse og lyriske som når solen skinner en sommerdag. Disse sindsstemninger har udstillingen på Kastrupgård formået at få med. En fin vellykket og varieret fremvisning af kunstneren Ingemann Andersen.
Atrani, Italien. 1978. Træsnit. Fuglsang Kunstmuseum. Foto Ole Akhøj
KASTRUPGÅRDSAMLINGEN: Dobbeltsyner – Ingemann Andersen i Danmark og Italien. Kan opleves t.o.m. 4.juni 2023. Kastrupgårdsamlingen et museum for moderne grafik har fri éntre.
Se mere om KASTRUPGÅRDSAMLINGEN: Ingemann Andersen her
KASTRUPGÅRDSAMLINGEN: Ingemann Andersen er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION