Filmanmeldelse: MARIA
Film

Filmanmeldelse: MARIA

Filmanmeldelse: MARIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmanmeldelse: MARIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ …… Angelina Jolies følsomhed er medrivende og hun formår at fremstå som en troværdig Maria Callas ……’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er tredje gang den chilenske instruktør Pablo Larraín, tager livtag med en stærk kvinde, som på flere måder har været med til at præge historien i 20-tallet. Den første film var ’Jackie’, 2016, som skildrer Jackie Kennedys liv fra præsidenten blev skudt og tiden efter. Hans næste film var ’Spencer’, 2021, hvor vi følger prinsesse Diana inden hun bliver skilt fra Charles og har store helbredsmæssige problemer. Nu er turen kommet til Maria Callas.

Maria Callas – et liv

Ingen tvivl om at Maria Callas (1923-1977), en amerikanskfødt græsk operasanger, var den mest kendte operasanger i 50- og 60’erne. Hendes perlende sopran har indtaget alle verdens store operascener. Hun havde en unik bel canto-teknik, som efter opførelsen af Donizettis opera Anna Bolena i 1957 på La Scala, overbeviste publikum om hendes store formåen. Derefter lå verden åben for hende. Hendes klang var helt enestående og hun spændte over tre oktaver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmanmeldelse: MARIA
MARIA. Angelina Jolie as Maria Callas and Caspar Phillipson as JFK in Maria. Cr. Courtesy of Netflix © 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi følger Maria i den sidste uge inden hendes alt for tidlige død. Hun bor i Paris, med Ferruccio, Pierfrancesco Favino, og Bruna, Alba Rohrwacher. Ferruccio er både chauffør, butler og ikke mindst en loyal medarbejder. Bruna er det uundværlige faktotum, som sørger for den daglige madlavning, pasning af hundene og alt det andet, der skal til for at opretholde en divas liv. Maria har det ikke godt. Det er langsomt gået ned ad bakke de sidste 4 år. Hun har mistet stemmen, ikke helt, men nok til at hun ikke kan synge på et niveau som tidligere. Hendes pillemisbrug er accelereret. Tidligt i sin karriere besluttede Maria sig til at transformere sig selv, fra en måske lidt buttet sanger, til at blive en høj slank sofistikeret stjerne. Det lykkedes, men havde sine omkostninger, piller.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmanmeldelse: MARIA

© UIP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Caspar Phillipson

Hun bliver gift med sin meget ældre maneger. Han helliger sig at promovere hende og det resulterer i at hun til en fest møder Aristotle Onassis, spillet af Haluk Bilginer. Det slår gnister ved første møde og selvom de begge er gift indleder de et forhold. Maria lader sig ikke umiddelbart dupere af hans ekstravagante livsstil, men er tiltrukket af denne lille mand, der ihærdigt og charmerende forfører hende. Både Maria og Onassis bliver skilt. De har en lidenskabelig affære gennem nogle år, men han vil ikke gifte sig med Maria. Hun synger ikke meget og bliver lullet ind i et tomrum. Hun er træt af hans promiskuøse opførsel, men har vanskeligt ved at bryde ud. Hun møder Præsident Kennedy, spillet af Caspar Phillipson, og fortæller ham indirekte at hans kone har en affære med Onassis. Senere bliver Jackie og Onassis gift.

 

Maria flytter til Paris. Hun har ikke fået det barn hun ønskede og hendes forhold til Onassis er ebbet ud. Da han er døende besøger hun ham. De har aldrig kunnet slippe hinanden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Caspar Phillipson

© UIP

 

 

 

 

 

 

 

Caspar Phillipson

© UIP

 

 

 

 

 

 

 

Lydsiden er overvældende

Der er en pragtfuld lydside i filmen. Næsten alle de store arier er med. Du sidder med på 1. række og hører Callas i topform. Angelina Jolie er forbløffende god. På syv måneder lærte hun at synge opera, hun må have haft en god stemme i forvejen, og man har fikst mixet hendes stemme ind i passager med Callas, hvor hun skulle være svag. Det fungerer vældig godt. Jolie har formatet til at spille Callas. Hun viser hende som dominerende og lettere konfus, når vi som her, er med på hendes sidste rejse. Et tv-hold følger hende for at skulle fortælle om hendes liv, eller gør der? Vi flakser ind og ud mellem virkelighed, flash backs og hendes hallucinationer/fantasier. Det er smukt fotograferet og farverne er varme og italienske. Selvom vi er i Paris. Det giver en fin stemning. Jeg synes dog at helheden bliver for fragmenteret. Jeg tror det skyldes de mange klip, med og uden sang.

 

Callas havde ry for at have temperament, så disse små intermezzoer, der udspiller sig mellem hende og personalet er ganske harmløse. Vi ser også to mennesker som forguder hende og tilmed forstår hende. Ferruccio bliver spillet af Pierfrancesco Favino, med en diskret og underspillet høflighed. Han har respekt og sørger for at Maria ikke kommer galt afsted. Han er perfekt til rollen. Alba Rohrwacher giver Bruna liv. Selvom hun næsten er undseelig, kommer hun hele tiden med opmuntring til den deprimerede Maria. Hun er et godt valg. Haluk Bilginer er strålende som Aristotle Onassis. Han får ham til at være lige på grænsen af det vulgære, men bliver aldrig for meget. Hans arrogante storskrydende manerer og selvsikkerhed, får ham på trods af alt, til at få Onassis til at fremstå sympatisk.

Angelina Jolie

Det store scoop i filmen er Angelina Jolie. Hendes følsomhed er medrivende og hun formår at fremstå som en troværdig Maria Callas. Hun har fundet sider frem i sit talent, mange os ikke tidligere har set. Det er ikke hvad man vil betegne som en operafilm og så måske alligevel. Det er jo ikke en film med en operahandling, til gengæld tager den tilskueren ind i operaens forbløffende lydunivers. Man kan håbe at denne film kan få mange i biografen, både for at se og opleve en fortælling om en enestående kunstner, men også opdage operaens forunderlige verden.

 

 

 

 

 

 

Angelina Jolie

© UIP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmanmeldelse: MARIA – et biografisk drama. Medvirkende: Maria-Angelina Jolie, Ferruccio-Pierfrancesco Favino, Bruna-Alba Rohrwacher, Aristotle Onassis-Haluk Bilginer, Mandrax-Kodi Smit-McPhee, JFK-Caspar Phillipson, Yakinthi Callas-Valerie Golino m.fl. instruktør: Pablo Larraín. Manuskript: Steven Knight. Fotograf: Ed Lachman.

 

 

 

Filmanmeldelse: MARIA – se trailer her

 

 

 

Læs eller genlæs Louise Freverts interview med Caspar Phillipson  her

 

 

Læs Freverts anmeldelse af Maria Callas-bogen her

 

 

Filmanmeldelse: MARIA er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm