FILMANMELDELSE: Mordet i Venedig
Kenneth Branagh som Hercule Poirot
✮✮✮✮✮
‘ ………. man bliver godt underholdt …….’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Det er tredje gang Kenneth Branagh både instruerer og spiller rollen som den belgiske mesterdetektiv Hercule Poirot. Filmen er baseret på en historie af Agatha Christie. De to tidligere film var ‘Mordet i Orientekspressen’ og ‘Døden på Nilen’. Denne gang skal vi også ud i verden, turen går til Venedig, Italien.
Otium i Venedig
I 1947 har Hercule Poirot bosat sig i Venedig for at nyde sit otium. Han nyder sine spadsereture og små chokoladekager, som bliver bragt til ham to gange om dagen fra det lokale konditori. Han har valgt at isolere sig og ikke have kontakt med omverdenen, bare nyde livet. Poirot har en slags livvagt, der ikke skyer nogen midler for at afskære folk fra at have kontakt med ham. De kan få en tur i kanalen, der bliver spændt ben for dem, eller det der er værre.
Et tilbud
En dag ringer det på døren og en gammel bekendt af Poirot, kommer og giver ham et tilbud, som hun mener han ikke kan afslå. Hun er forfatter, Adriane Oliver, og skal besøge et hjemsøgt hus og synes Poirot skal være en del af opklaringen. Poirot er stærkt afvisende, han tror ikke det mindste på genfærd eller spøgelser.
Imidlertid får hun ham overtalt til at følge med hende. Det er allehelgensaften og pludselig befinder Poirot sig i et smukt gammelt palæ, der tidligere var et børnehjem. Det bliver åbnet en gang om året, så alle børn kan komme ind og spise slik og æbler. Huset er ejet af en kendt operadiva Rowena Drake, som har mistet sin datter, Alicia. Hun ønsker brændende at komme i kontakt med hende igen. Bare høre hendes stemme en enkelt gang mere.
Hokus Pokus og fup
Børnene bliver sendt hjem og om aftenen skal der være en spirituel seance med et medie. Allerede ved ankomsten kan mediet fornemme alle stemmerne i huset, alle de ulykkelige sjæle. Det kommer lidt bag på Hercule Poirot, hvad der er ved at ske. Hans skepsis mod det overnaturlige er massiv. Han mener at alt har en forklaring. Har det? Seancen begynder og Poirot går lidt rundt og iagttager, hvordan mediet autoskriver bogstaver på en skrivemaskine. I løbet af kort tid afslører han en skjult person i skorstenen med en fjernkontrol i hånden, der er medsammensvoren med mediet. Han har sin søster, Desdemona, med sig til seancen.
Mordet
Olga Seminoff har arbejdet for Rowena i adskillige år og er et slags faktotum i huset. Rowena har i mange år haft en læge boende med sin søn, der er en lille gammelklog dreng. De flyttede ind da hendes datter Alicia var syg. Imidlertid begynder Poirot at høre stemmer og uforklarlige hændelser sker.
En gæst bliver myrdet og Poirot er nødt til at træde i karakter. Uden varsel bliver han involveret i en foruroligende fortælling, der er fyldt med skjulte hemmeligheder. Uvejret tager til. Poirot ved der er ugler i mosen og alle der er i huset bliver lukket inde. Opklaringsarbejdet kan begynde.
En ægte Agatha Christie
Filmen er usandsynligt flot fotograferet. Du fornemmer stemningen fra første billede, hvor duerne på Markuspladsen flakser faretruende rundt. Vidunderlige motiver gennem kanalerne, alt imens udklædte børn løber rundt. Alle effekter er blevet brugt, alle kneb gælder. Klaprende vinduer, hviskende stemmer, smækken med døre, chok da Kakaduen næsten flyver ind i hovedet på os osv. Det er bragende godt lavet, uagtet hvor banalt det er.
Kenneth Branagh er i stand til at holde spændingen til sidste replik. Flot. I øvrigt spiller han Hercule Poirot bedre end nogensinde, med flere nuancer end de to tidligere film. Som instruktør kan Kenneth Branagh trække helt ekstraordinære sider frem hos skuespillerne. Han formår at få den fortættede Agatha Christie stemning frem, der ligeledes var i de to andre film. Ikke at de overhovedet ligner hinanden, men der er en rød tråds fornemmelse af intensitet i filmene.
I alle Agatha Christies bøger er opklaringsproceduren næsten den samme, alligevel bliver man hver gang overrasket. Slutningen var måske lige moraliserende lang, men pyt, man bliver godt underholdt.
FILMANMELDELSE: Mordet i Venedig. Medvirkende: Kelly Reilly-Rowena Drake, Tina Fey-Ariadne Oliver, Michelle Yeoh-Mrs. Reynolds, Camille Cottin-Olga Seminoff, Kenneth Branagh-Hercule Poirot, Emma Laird-Desdemona Holland, Jude Hill-Leopold Ferrier, Jamie Dorman-Dr. Leslie Ferrier, Amir El-Masry-Alessandro Longo. Manuskript: Michael Green, Agatha Christie. Instruktør: Kenneth Branagh. Fotograf: Haris Zambarloukos.
FILMANMELDELSE: Mordet i Venedig – se trailer her
FILMANMELDELSE: Mordet i Venedig er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm