Githa Schultz
Kunst

Frederiksborg: Petra Kleis

Frederiksborg: Petra Kleis

 

 

En særudstilling

 

 

 

Frederiksborg: Petra Kleis

Foto: © Petra Kleis – all rights reserved. Kontaktark af sangerinden Drew Sycamore

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ ……….. livsbekræftende fotografier uden at virke opstyltede …….’

– Githa Schultz, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklame- og portrætfotografen Petra Kleis er en af nutidens mest hotte og eftertragtede fotografer og har fotograferet nogle af Danmarks største personligheder lige fra H.M. Dronningen, over videnskaben, forfatterskabet, billedkunsten, sportens verden, politikere, film- musik og teaterbranchen er repræsenteret på udstillingen.

PETRA KLEIS

Petra Kleis blev uddannet fotograf i 2011 og arbejder i dag primært analogt, der danner det lidt grynede og bløde udtryk i forhold til digitalt, selvom hun også skyder digitalt, der er noget mere skarpt. Det er vigtigt for Kleis ikke at Photoshoppe, da hun ikke jagter skønhed, men er optaget af det gode foto, der kan opstå af alle typer mennesker. Fotos hvor vi eksempelvis ser hud, ar, mærker eller fregner, Kleis betragter som en styrke, der afslører noget ved karakteren og historien og er langt mere interessant end at Photoshoppe i bestræbelsen på at fremstille det perfekte menneske.

 

Kleis’ fotografier er blandt andet publiceret i magasiner og aviser som Numero, The Guardian, Eurowoman, Børsen Pleasure, GQ og Vice. Kleis arbejder som reklame- og portrætfotograf og har udgivet bøgerne Girlification – en manifestation af den moderne digitale tidsalder, da den sætter fokus på emner som interneterotik, nøgen-selfies, #MeToo og censur på sociale medier – og Petra Kleis Portraits, der viser hendes bedste værker over en 10-årig periode.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frederiksborg: Petra Kleis

Bertel Haarder 2021. (c) Petra Kleis for Børsen Pleasure. – læs Haarders kronik i KULTURINFORMATION her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analogt

Et gedigent tidskrævende håndværk det analoge fotografi og på udstillingen, der i øvrigt er Petra Kleis’ første soloudstilling, er de fleste fotografier i analoge rammer. Der er også et interaktivt fotostudio på udstillingen, hvor besøgende kan eksperimentere med lyssætning, baggrunde, rekvisitter og fotoskydning samt et mørkekammer med lys og kameraruller på et lysbord. I mørkekammeret introduceres det analoge fotografi, der er en tilbagevendende del af Petra Kleis’ fotografiske værktøjskasse.

Udstillingen

Udstillingen med mere end 70 værker er et rent kendislandskab, der fører os igennem Frederiksborgs ’Prinsessefløj’ med de mange små rum. Og man kommer tæt på og ind under huden på de kendte, de fleste af os ikke har en personlig relation til, men udmærket ved hvem er.

 

Petra Kleis formår, med det trygge rum hun skaber til dem hun portrætterer, at få dem til at slappe af og give slip. Og selvom de er blevet fotograferet utallige gange, igen og igen, er det med Kleis’ portrætter som om det er første gang vi ser dem, og de får liv på en ny måde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frederiksborg: Petra Kleis

Holger Bech Nielsen 2022. (c) Petra Kleis for Børsen Pleasure

 

 

 

 

 

 

 

 

Holger Bech Nielsen

Lun ser han ud, den finurlige videnskabsmand, der i Kleis’ portræt er skøn at se på, med hænder der indrammer ansigtet, mens han griner uimodståeligt; udover man jo gerne selv ville have bare en brøkdel af hans personlighed og hjerne.

Mette Frederiksen

Mette Frederiksen må være et af de sværeste mennesker at fotografere, fordi hun er så meget i en rolle og giver så lidt af sig selv. Kleis fotograferer bedst tidligt om morgenen eller om aftenen og har også udtrykt generelt: Du kan nærmest ikke tage et dårligt foto i solopgang eller solnedgang! Og solens stråler rammer Mette Frederiksen netop som et naturligt lysindfald og i det skær, fremstår hun blød, imødekommende, smuk og personlig.

Andrea Elisabeth Rudolphs lukkede øjne

Et foto der rammer mig voldsomt, at jeg nærmest får tårer i øjnene, er af Andrea Elisabeth Rudolph, vi mest kender som radio- og tv-vært og grundlægger af bæredygtige skønhedsprodukter. Som Kleis har portrætteret med nøgen overkrop, lidt hår på hovedet og hænder der dækker for brysterne, midt i hendes kræftforløb. Bag de lukkede øjne anes et lille smil fra læberne selvom Andrea Rudolph efter fotosessionen, skulle direkte videre til kemobehandling. Et modigt, råt og stærkt foto i en slags røntgenskær, der skaber øjeblikkelig kærlighed til personen; et styrket kvindeportræt, hvor Andrea Rudolph var allermest sårbar. (Og heldigvis er Andrea Rudolph i bedring).

Erotik

Noget der virkelig også fangede mit øje, er et meget smukt helportræt af en let afklædt erotisk skuespiller, der minder meget i udtryk om en af mine yndlingskunstnere, den amerikanske Pop Art-kunstner Mel Ramos (1935-2018) og hans billedkunst fra 1960’erne af kvindelige stjerner, på den sødmefulde erotiske måde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En særudstilling

Petra der kigger på portræt. Foto: Frederiksborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

David LaChapelle, Rigmor Mydtskov og C.A. Jensen

Selvom Kleis ikke har udtrykt, hvem hun selv er inspireret af får hendes farvestrålende foto univers mig til at tænke på den kendte amerikanske fotograf David LaChapelle. Der ligesom Kleis er inspireret af det kunstneriske, som også er modefotograf og som formår at skabe tillid og tager de mest fantastiske fotos af A-liste darlings i USA, som Petra Kleis gør det i Danmark.

 

En anden fotograf jeg kommer til at tænke på, når jeg ser udstillingen især i spejlings fotografierne, eksempelvis et værk med sangerinden og komponisten Oh Land, er Rigmor Mydtskov (1925-2010). Som var en dansk eftertragtet fotograf og H.M. Dronningens officielle fotograf. Mydtskov fotograferede ligesom Kleis også de kendte bare årtier tidligere og hvis værker i øvrigt også er repræsenteret i Frederiksborgsamlingen. Læs Freverts anmeldelse af Mydtskov her

 

Og så er Kleis historie den samme som en af Frederiksborg Slots helt store guldalder malere med speciale i portræt maleri, C.A. Jensen (1792-1870), repræsenteret i samlingen på Frederiksborg med mere end 100 værker. Som dengang nærmest havde ikon-status og prydede kopper, vaser og diverse. Hvor man kan sige at Kleis er en nutidig C.A. Jensen, der ikke sidder i borgerskabet og maler det, men er på forsider af de ypperste magasiner.

 

Og skulle man møde en af de kendte fra væggene i virkeligheden og man som jeg engang har præsteret at vinke uhæmmet til en kendt på et fly, som trods alt vinkede venligt tilbage med kropssprog som et stort spørgsmålstegn, for nej vi kendte ikke hinanden personligt, men han havde åbenbart gjort et stort indtryk på mig i et TV-program. Så bær over med det, hvis du bliver genkendt både fordi vi ved hvem du er i forvejen, men ikke mindst på grund af udstillingen på Frederiksborg.

 

 

Livsbekræftende fotografier uden at virke opstyltede eller stylede. Det er en meget personlig udstilling de kreative kendte medvirker i, hvor skønheden både er naturlig, psykisk og fysisk med en implicit tro følgesvend i øjnene i en blanding af melankoli og latter.

 

Hvor humor og sårbarhed også går hånd i hånd i et forhøjet kunstnerisk kreativt niveau på Frederiksborgs vægge, toppet med Kleis’ formidable evner til at give os en følelse af, at vi lærer de her personer at kende og får stor sympati for dem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

Keld og Hilda Heick 2021 (c) Petra Kleis for Euroman. Hvor kærligheden dog stråler ud af dem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frederiksborg: Petra Kleis – særudstilling løber til og med 2. april 2024

 

 

 

 

 

Frederiksborg: Petra Kleis – se mere her

 

 

 

 

Andre udstillinger på Frederiksborg: Magiske Lofter- Frederiksborg x Dark Matters, der slutter søndag d. 14. januar 2024 – se anmeldelsen her

 

 

 

 

 

 

Frederiksborg: Petra Kleis er anmeldt af Githa Schultz, KULTURINFORMATION

Introfoto Githa Schultz, se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm