Ordrupgaard: RUNE BOSSE
BAGVED OVERFLADEN
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
✮✮✮✮✮
‘ ………… naturen er ikke en selvfølge, vi skal sætte pris på den og det prøver Bosse at få os til at forstå …..’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Det er vanskeligt at sætte ord på hvad det er for et slags værk Rune Bosse præsenterer os for i Drivhuset i Ordrupgaards kunstpark. Er det en installation, et eksperiment, eller noget helt tredje? Rune Bosse udfordrer vores sanser og vil have os til at opleve naturen på ny. Gennem sanselige, levende værker, både favner og forvirrer han beskueren. Han tvinger os til at tage stilling, til at opleve, til at føle og ikke mindst mærke naturen på helt tæt hold.
Vi træder ind i et smukt gammelt væksthus fra 1921, som er blevet renoveret. Bygningen er den eneste tilbageblevne af et helt anlæg af drivhuse, hvor man bl.a. dyrkede ferskner og vinstokke. Yderligere blev det brugt af stifterne til at nyde sælsomme øjeblikke, omgivet af eksotiske planter.
18 kasser i vækst – både foran og bagpå
Bosse har bygget 18 rektangulære kasser med en højde på ca. 15 cm i højden, et par meter i længden og ca. 90 cm i bredden. De er blevet lagt på en plastik membran, en plade ovenpå og blevet fyldt med jord og beplantet med tre slag korn. Hvede, rug og byg. De har hygget sig i et drivhus og vokset sig grønne og smukke og Bosse har flyttet dem ind i væksthuset og rejst dem lodret op i en slags dobbeltcirkel/labyrintagtig konstruktion. Du kan gå rundt om dem og flere steder se dem fra begge sider. På overfladen er de som et smukt grønt ryatæppe, på bagsiden ser du alle de fine rødder sno sig ind i hinanden. Det er helt overnaturlige mønstre disse fladtrykte flader viser. Smukke sammenfiltrede filigranmønstre. Jamen det er jo bare rødder fra nogle planter! Ja, men du bliver tvunget til at se dem, kommentere dem og røre ved dem.
Rødder på planter plejer at være usynlige og her gør Bosse dem synlige. Vi får det hele med. De fleste ved hvordan rødder kan hænge ud af bunden på en urtepotte når man løfter den, her er de flade. Bosse har blandet blomsterfrø i kornet, så det bliver spændende at se, om de vil bryde den strenge overflade og stikke ud. Pludselig vil det blive en levende skulptur.
Væksthuset har fået sin oprindelige funktion tilbage, på en ny måde. Bosse har installeret et vandingsanlæg på toppen af kasserne. Korn og blomster skal have vand. Bosse sætter nogle organiske processer i gang. De viser sig hen over tid. Værket forandrer sig hele tiden og blive påvirket af temperatur og årstid.
Kunstneren Rune Bosse
Rune Bosse (f. 1987), er kendt for sine levende skulpturer, hvor han studerer naturens strukturer og afprøver nye metoder. I BAGVED OVERFLADEN lader han den danske kornmark optræde i en arkitektonisk form, man kan bevæge sig ind i og omkring. Bosse er fascineret af, hvordan naturen kan føje sig, hvis man giver den andre vækstbetingelser. Dermed kan man undersøge naturens kræfter og skrøbelighed.
Bosse har tidligere været på banen for at undersøge hvordan man kan påvirke væksten. Første gang i 2014 med værket Levity, og dernæst i 2017 med installationerne Network og Around and All In-Between, der begge blev skabt i samarbejde med kunstnerduoen Studio Thinking Hand. Han vil demonstrere frøets kraft og røddernes mekanismer. Vi skal kunne se det med det blotte øje.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
En vækst, en udvikling – ikke et færdigt værk
Bosse har i dette værk arbejdet med Gravity, Gravitation, tiltrækningskraft, tyngdekraft. Dvs. at når kasserne bliver rejst op som her, vil kornet række sig mod himlen, ligesom hvis de havde stået på jorden. Det bliver virkeligt spændende at se, for blomsterne der er plantet, vil også strække op ad og hvad med deres rødder på bagsiden? Der er gratis adgang fra parkeringspladsen. Jeg har tænkt at køre forbi en gang om måneden og se hvordan det skrider frem.
Ved at flytte, i dette tilfælde marken, tæt ind på publikum, ser vi med egne øjne alt det, der normalt er usynligt for os. Vi skal tænke på procesforløbet. Et produkt eller værk opstår aldrig ud af ingenting, men ofte bliver vi kun præsenteret for det færdige resultat. Hos Bosse er du med i udviklingen og kan på et tidspunkt se det færdige værk. Bibringer det mere forståelse for naturen? Føler, ser og sanser vi mere når vi ser levende kunstværker? Ja, det tror jeg, for det animerer til samtaler af den ene eller anden art.
Nogen vil sikkert tænke, at det er helt hen i vejret, men prøv at stoppe op og overvej hvor fantastisk naturen er og kan opleves på mange måder. Naturen påvirker os mere end vi tror, bare tag vejret som et eksempel. Når det regner, er vi ikke et med den, men skinner solen, træerne er sprunget ud og fuglene synger, er vi mere årvågne. Naturen er ikke en selvfølge, vi skal sætte pris på den og det prøver Bosse at få os til at forstå. Nok er det en lille kompakt udstilling, men jeg anerkender at perspektivet ligger i budskabet og den samtale/debat, den vil skabe hos de besøgende.
Rune Bosse er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og har tillige studeret på Olafur Eliassons eksperimentelle kunstskole, Institut für Raumexperimente, i Berlin. Senest har han taget en praktisk uddannelse i Skov og Miljø på Skovskolen i Nødebo. Bosse har haft soloudstillinger på blandt andet GL STRAND og HEART – Herning Museum of Art – såvel som på Overgaden, Gether Contemporary, Galleri Jacob Bjørn og Four Boxes.
Ordrupgaard
Drivhusudstillingerne er en ny udstillingsrække, hvor Ordrupgaard hvert år i sommersæsonen, inviterer en samtidskunstner til at skabe et stedspecifikt værk med fokus på klima og bæredygtighed til drivhuset i Kunstparken. Den første udstilling i rækken fandt sted i 2023 med deltagelse af Veronica Hodges, og i 2025 medvirker kunstnerduoen Nathalie Djurberg & Hans Berg.
Frevert & Bosse. Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Læs også Freverts anmeldelse af Rune Bosses udstilling på Gl. Strand: Efter ild – her
Ordrupgaard: RUNE BOSSE – BAGVED OVERFLADEN kan opleves frem til 3. november 2024
Ordrupgaard: RUNE BOSSE – se mere her
Ordrupgaard: RUNE BOSSE er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm