Bertha Wegmann – At male på mange sprog
på
DEN HIRSCHSPRUNGSKE SAMLING & SKOVGAARD MUSEET
Fotografisk portræt af Bertha Wegmann. Ikke dateret. Foto: Det Kgl. Bibliotek – Kunstbiblioteket
✮✮✮✮✮
‘ ….. husk antihistamier …..’
– Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION
Bertha Wegmann (1847 – 1926) er landskabsmaleren, der ernærede sig ved at male portrætter. Og hun var lige dygtig til begge dele. Wegmann er nem at sætte i bås som mønsterbryder og kvindesags kvinde. Hun førte et liv, der bragte hende rundt i Europa med lange ophold udenlands.
Kunstneren lod sig ikke diktere af tidens kvindesyn og gav herrerne kamp til stregen. Hun oplevede stor succes i sin egen levealder og blev bragt godt i vej af det velstående jødiske borgerskab. Hun elsker at male landskaber, men manifesterer sig ved at male portrætter – som vi i dag ved kunne indbringe hende svimlende summer i datidens mønt på helt op til 2000 kroner for et værk.
Bertha Wegmann Interiør med kvinde som syr, 1891. Privateje 2008 Christies Images Limited
Ingen slinger i valsen
Den stort opsatte udstilling på den Hirschsprungske Samling besøger efterfølgende Skovgaard Museet. Efterlysninger hos private samlere og ejere af Bertha Wegmann værker har bibragt udstillingen unikke dimensioner af helt uhørt karakter. Nuvel, naturligvis har de tunge drenge som SMK og Hirschsprungske selv bidraget med deres værker, men de private indlån, hvoraf flere kommer helt fra USA, har været med til at skabe et forunderligt indblik i kunstnerens virke. Udstillingen er uovertruffen og ikke set før i en så gigantisk konstellation.
Desværre mødes vi undertiden af udstillinger, der glemmer kontekst og tidstabeller. På den måde flyder kunstnerens liv sammen i en stor frugtsalat med rosiner på toppen og lidt råcreme hist og her. Den slags slinger i valsen tillader folkene bag udstillingen ikke sig selv så meget som at overveje. I stedet mødes vi med en faglighed, der netop inkluderer tidstavler med epoker, biografi og også hvem Bertha Wegmann omgikkes, og hvorfor.
Bertha Wegmann ‘Ung mor med barn i have’, 1883.
Nationalmuseum, Stockholm
Samtidig er udstillingsrummene på kryds af tid inddelt efter kategorier. Således mødes vi eksempelvis af et rum fyldt med portrætter, som er bestillingsarbejder. Et andet rum er forbeholdt landskaber o.s.v. Fremvisningerne understøttes af et righoldigt arkivmateriale, der præsenterer skitser, noter, dagbogsnotater og fotografier. Dette materiale stammer fra den Hirschsprungske samlings arkiv og der er meget af det grundet Wegmanns forbindelse til netop den Hirschsprungske familie.
Bertha Wegmann, hendes samtidige og antihistaminer
Selv om udstillingen ‘At male på mange sprog’ kun har sit fokus på Bertha Wegmann præsenterer den også enkelte værker af veninden Jeanna Bauck (1840 -1926), der side om side er symetriske med Wegmann. Endelig portrætterer disse to kvinder også hinanden, og deres venskab bliver livslangt.
Bertha Wegmann Opstilling med markbuket og kunstnerens palet, ca. 1882. Den Hirschsprungske Samling
Wegmann maler også vilde blomster i vaser – og det er her antihistaminerne kommer ind i billedet. Buketterne overgår virkelighedens markblomster og er så funklende, at man som pollenallergiker ikke kan andet end at give sig til at nyse. Bare synet af de overdådigt smukke blomster får øjnene og næsen til at løbe. Vi er her ude i Skovgaardsk maleteknik, hvor floraen træder ud af billedet.
Kataloget fra Strandberg Publishing om Wegmann
Udstillingen ledsages af et katalog forfattet af udstillingens kuratorer og museumsdirektører, og derudover naturligvis bidrag fra en lang række af vort lands førende fagfolk. Her bliver malerierne også delt op i detaljer, der ifølge udlægningerne rummer mere end blot kunstværker, men også kunstværker med ‘et budskab’.
Bertha Wegmann. Udsigt fra Vester Voldgade. ikke dateret. Olie på lærred
Privateje, New York. Foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner
Sluttelig kan fremhæves den popularitet Bertha Wegmann nød som Danmarks førende portrætmaler. Det fortælles, at da regeringsleder Estrup (1825-1913) i 1895 ville foreviges af kunstneren med krav om, at det skal foregå i hans bolig, er Wegmanns svar, at skal han have lavet sit portræt, må han komme til hende i hendes atelier og ikke omvendt. Den tone bryder Estrup sig ikke om og da slet ikke fra en kvinde, så aftalen bliver ikke til noget. Det viser ikke så lidt om, hvor højt til tops Bertha Wegmann allerede på daværende tidspunkt var kommet.
Bertha Wegmann Portræt af kunstneren Marie Triepcke, 1885.
Senere gift Marie Krøyer. Den Hirschsprungske Samling
Bertha Wegmann – At male på mange sprog:
DEN HIRSCHSPRUNGSKE SAMLING, 9. februar – 29. maj 2022
SKOVGAARD MUSEET, 11. juni – 2. oktober 2022
Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION