GNIST på GL STRAND
Interview Kunst

GNIST på GL STRAND✮✮✮✮✮

Det slår gnister på GL STRAND & HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM

 

 

J. F. Willumsen

 Naturskræk – Efter stormen, J.F. Willumsen, 1916. J.F. Willumsens Museum. Foto: Anders Sune Berg

 

 

 

 

GNIST

 

✮✮✮✮✮

 

Bland lidt Olivia Holm-Møller sammen med noget J. F. Willumsen og hæld så noget Asger Jorn i blandingen. En GNIST er blevet skabt. Hæng så gnisten på væggen.

 

Kunstforeningen GL STRAND har i et smukt samarbejde med HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM begået en forrygende udstilling, der kurateres af ingen ringere end kunstneren Erik Steffensen. Et righoldigt katalog ledsager udstillingens mere end 50 værker, der spænder over mange årtier fra de tre kunstneres hånd. Bidragyderne her er udover Erik Steffensen også chefkurator Anne Kielgast fra GL STRAND og Teresa Østergaard Pedersen fra HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM.

 

 

 

GNIST

Erik Steffensen & Anne Kielgast. Foto: Flemming Bo Andersen

 

På opdagelse i farveorgier

De tre kunstnere, Olivia Holm-Møller (1875-1970), Asger Jorn (1914-1973) og J. F. Willumsen (1863-1958) har meget tilfælles i deres kunstneriske virke. Farver, inspiration, refleksion, abstraktion og komposition går på forunderlig måde igen hos de tre kunstnere. Var det aftalt spil? Næppe, for de tre kunstnere havde kun sporadisk kontakt med hinanden, men interessant nok viser udstillingen, at de tre malede meget identiske malerier – den samme humor, glød og gejst – den samme GNIST.

 

Værkerne hænger side om side, så de derved opnår en spejling af hinanden. Vi kan f.eks. besøge ‘bjergrummet’, hvor kunstnerne uafhængigt af hinanden har vendt deres fokus mod bjerge. Eller hvad med de nordafrikanske motiver af mennesker og landskaber i de varme lande?

 

 

Olivia Holm-Møller, Holstebro Kunstmuseum

Morgen. Olivia-Holm-Møller, uden år. Holstebro Kunstmuseum. Foto: Ole Mortensen

 

Jysk gå-på-mod, bollemælk og gaspedaler

Mens Asger Jorn og J.F. Willumsen ikke kræver nærmere introduktion er Olivia Holm-Møller mindre kendt. En kvinde fra en tidsalder, hvor kvinder ikke malede, og som det ses blev hun forskånet fra en al for tidlig død. Som type minder hun om sådan én som Franciska Clausen, men mens Franciska var økonomisk privilegeret, levede Olivia af stort set ingenting i mange år. Siden hen blev det dog til legater der faldt på et tørt sted. Legaterne blev i en moden alder benyttet til nærmest jordomrejser. Sent i livet ender hun op i København, og erhverver sig kørekort og bil – og det fortælles hendes ‘fod lå tungt på gaspedalen’!

 

Olivia Holm-Møller var en kvinde, der stillede op for bollemælk. Selv var hun barnløs, men da hendes brors kone dør i barselssengen i 1915 stiller hun op for en nyfødt dreng og dennes 14 måneder ældre storebror, og trækker 15 år ud af karrieren med neddroslet rejseaktivitet i hjemmet på Djursland. Drengene insisterede hun på at hjemmeundervise om formiddagen, mens en pasningsordning muliggjorde, hun kunne praktisere sit kunstneriske virke om eftermiddagen.

Deres egne – og ingen andres!

Holm-Møller modtog også undervisning på kunstakademiet, men nød sin fanden i voldskhed og udtalte forbilledligt højt og flot, at hun da var stort set ligeglad, om folk kunne lide hendes kunst eller ej, når blot hun selv var tilfreds med den. MEN var det ikke også den samme tilgang Jorn og Willumsen havde? Et psykologisk slægtskab ses her.

 

 

GNIST på GL STRAND

Flugten til Egypten, Asger Jorn, 1959. Kunsten Museum og Modern Art Aalborg. Foto: Flemming Bo Andersen

 

 

GNIST er et vindue mod en usynlig sammenhæng, der ubevidst kunstnerne imellem smittede af på dem selv og hinanden. En samtid af indtryk og udtryk i en tidsalder med to truende verdenskrige om ørerne og også pandemi i form af den spanske syge – hov fik jeg skrevet pandemi?

 

 

 

GNIST J. F. Willumsen

Arabere i Tunis, J. F. Willumsen, 1914. Willumsens Museum. Foto: Flemming Bo Andersen

 

 

 

GNIST på GL STRAND kan opleves på fra 26. juni til 31. oktober 2021 & HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM fra 20. november til 20. februar 2022.

Astrid Myntekær✮✮✮✮✮

Kunstforeningen GL STRAND snyder os vanen tro ikke for en udvalgt dansk samtidskunstner. Denne gang er loddet faldet på Astrid Myntekær (f.1985) og totalinstallationen INSECARE. Med umådeligt smukke mobiler af kobber og neonlys præsenteres vi for enorme insektlignende væsener.

 

 

Astrid Myntekær

Astrid Myntekær i sin smukke totalinstallation. Foto: Flemming Bo Andersen

 

 

Myntekærs fokus er udryddelsen af jordens mange insektarter, der tæller millioner, men som forsvinder med lynets hast. Indbegrebet af den moderlige kvindelighed portrætteres på allersmukkeste vis, og bør opleves – måske er det ‘moderjord’, du får øje på? Bør vi ikke tage hånd om denne kvinde, inden hun forbløder helt?

 

Astrid Myntekær har netop modtaget et 3-årigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Og det med god grund.

 

INSECARE kan opleves på GL STRAND fra 26. juni til 31. oktober 2021.

 

Se mere på: www.glstrand.dk – her finder du også information om gratisomvisninger.

 

 

 

 

 

Redaktionen retter en særlig tak til fotograf Flemming Bo Andersen

 

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION