Kunst Rejser

MODERN WOMEN på GL STRAND♥︎♥︎♥︎♥︎

MODERN WOMEN på GL STRAND

Afdæmpet finsk fordybelse

♥︎♥︎♥︎♥︎

 

Igen viser Kunstforeningen GL STRAND sig som en unik spiller på formidlingens boldbane. Og ikke overraskende har folkene på GL STRAND også nok engang haft deres boldtræ fremme i kvindekampen. Mange husker eksempelvis den store succesudstilling om ‘Foregangskvinder i den surrealistiske bolledej’ fra 2018.

 

 

Denne gang er det Chefkurator Anne Kielgast og Direktør Helle Behrndt, der de seneste par år har været på jagt i Finland efter banebrydende kvindelige kunstnere. Finnerne kan åbenbart andet end at drikke Vodka og gå med kniv for Kielgast og Behrndt har fundet hele fire kvindelige kunstnere frem af gemmerne hos det finske nationalgalleri Ateneum. Og i disse Corona-tider må skilderierne gerne rejse over landegrænserne, mens folkene fra nationalgalleriet er forhindret i at kunne deltage face-to-face, hvilket de så har gjort med velvillighed på distancen.

De fire kvinder

Vi præsenteres således for 4 kvindelige kunstnere nemlig: Helene Schjerfbeck (1862-1946), Sigrid Maria Schauman (1877-1979), Ellen Thesleff (1869-1954) & Elga Sesemann (1922-2007).

 

Fælles for alle de udstillede værker, der tæller over 50 stk. er, at de viser kunstnernes primetime – der hvor de brød ud af mændenes dominans, og også hvor de selv havde nået en vis alder og vægt, og mestendelens ikke var purunge novicer. Flere af kvinderne nød også gavn af stipendier, der havde muliggjort studieophold i Paris og udlandet, det til trods de havde deres køn imod sig. Her bringer vi lige et par korte højdepunkter om hver af de fire kunstnere.

Helene Schjerfbeck

Helene Schjerfbeck leverer et selvportræt (bestillingsarbejde) til finsk kunstforening i 1915. Læg mærke til måden, den midaldrende kvinde præsenterer sig på – ser hun stolt ud? Ja lidt, og det med god grund, da hun har fundet kunstnerisk fodfæste i mandeverdenen. Hun har skrevet sit navn øverst på portrættet – ikke som signatur, men som kapitaler på en gravsten.

 

 

 

Schjerfbecks virke koncentrerer sig ofte om kvindeskikkelser. Nogle af disse klædes lettere fashionabelt på, som var de trådt ud af et fransk modekatalog. I dag ved man, at det var netop det, der skete, idet HS ofte konsulterede disse modeblade og fandt sine ‘modeller’ i den landsby, hun boede i 65 kilometer nord for Helsinki. Disse landsbykvinder blev så klædt lidt kunstfærdigt på og vupti, de var nu en del af en setting på lige fod med de dyre franske modeller.

Sigrid Maria Schauman

Sigrid Maria Schauman var koncentreret om sin paletkniv eller spartel, og nød også at befærde og udfordre mændenes domæne af landskaber fra især Italien. Farverne er skønne, og se især ‘MODEL’ ca. 1958 hvor en kvinde lige er trådt ud af badet. Schauman har også lavet et selvportræt, som er udateret – om hun har været sur på sig selv, eller på sit livs aften vides ikke, men hendes ansigt minder mig om et dødningehoved.

 

 

 

 

 

 

 

Ellen Thesleff

Ellen Thesleff kører det mere ekspressionistiske tema og de smukke farver overlades til den brummende dybdebas med selveste Monet ved rorpinden. Ikke at Monet var involveret i værkerne, men farverne og stilen ligger ikke langt fra ham. Her besøger vi også landskaber især fra Toscana. Thesleff laver også en serie kvinder (under krigen), der hedder ‘Finlands Forår’ – disse er smukke og lettere abstrakte, og måske anses disse unge kvinder for at være dem, der skal bibringe Finland nye generationer efter krigens afslutning.

Elga Sesemann

Elga Sesemann er udstillingens seneste/yngste kunstner. Her kommer spartlen eller paletkniven for alvor frem ud over kanten og melankolske velsmurte værker skildrer efterkrigstidens Finland. En råhed og gråhed kommer for en dag i Helsinkis dystre gader. Stilleben finder også sin vej til Sesemanns lærreder, og hun er ikke nærig med oliemalingen.

 

 

 

 

Bagkataloget

Som vi snart er forvænt og vant til på GL STRAND er det udarbejdede materiale til udstillingen så pedantisk udformet, at hatten blæser af. Vi får således et katalog i hånden, der er på over 150 sider. Og endelig har kunstforeningens folk ‘tænkt-ud-af-boksen’, og for at forhindre menneskemylder og muliggøre passende afstand i denne afsprittende tid, også valgt at udgive et ultra smart lille handout, hvor der er årstal og omtaler af de vigtigste hovedværker. På den måde undgås det, at man står på nakken af hinanden for at læse om de enkelte værker.

 

Udstillingen MODERN WOMEN på GL STRAND kan nydes t.o.m. 3. januar 2021.

 

Se mere på www.glstrand.dk

 

 

 

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION