Filmen “Systembryder” – En anmeldelse

Filmen “Systembryder” – En anmeldelse

“Nærværende, intens og kraniumkvasende stærk…..”

– G.Boeholt, KULTURINFORMATION

Systembryder

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

Hovedpersonen er diagnosebarnet Benni på 9 år (mesterligt portrætteret af den kun 11-årige Helena Zengel, der kan føje denne rolle til sin allerede lange portefølje af filmroller). Benni er anbragt på institution. Hendes rigtige navn er Bernadette, men det er altså for tøset, synes hun.

Benni er meget udagerende og meget voldsom i sin opførsel. Hun bliver provokeret af den mindste smule og det får hende til at bryde ud i ekstreme vredesudbrud, hvor hun både slår med forskellige genstande og agerer temmelig voldeligt over for andre. De andre børn i skolen kan så også godt lide at provokere Benni, så hun går helt amok. Navnlig tåler Benni ikke at blive rørt i ansigtet, så flipper hun rigtigt ud. Nogen har vist nok engang tørret bleer ud i ansigtet på hende.

Da Benni er så temperamentsfuld kan moderen ikke magte at have hende hos sig. Moderen er enlig mor til tre børn, hvor 9-årige Benni er den ældste. Moderen har en kæreste, som hovedpersonen i filmen ikke kan udstå. Bennis største ønske er at få lov til at bo hos sin mor. Om det lykkes på et tidspunkt skal man se filmen for at få at vide. Filmen undgår at falde for den klassiske fodfejl at skildre mennesker i de laveste sociale lag som værende ene stofmisbrugere og prostituerede i et incestuøst miljø. Filmen portrætterer på en udmærket, underspillet måde moderens udfordringer ved at være landet i en del af ”Undertyskland” med dysfunktionaliteten ved rorpinden.

Hvor skal Benni anbringes?

Socialrådgiveren fru Bafané (spillet af Gabriela Maria Schmeide) forsøger at få Benni ind på en institution, hvor de kan magte hende, men er blevet afvist 56 steder. Benni er for ung til en sikret institution og er derved landet mellem to stole. Så de ved simpelthen ikke, hvor de skal anbringe Benni. Hun agerer meget ureglementeret lige meget, hvor hun er og langer øretæver ud og slår folks hoveder ned i, hvad der nu er for hånden, så de kommer slemt til skade. Derfor bliver hun bortvist fra skolen flere gange og også fra mange andre steder. Fru Bafané spiller en vigtig rolle og bliver bindeleddet både mellem Benni og institutioner, men også mellem moderen og datteren.

Der bliver ansat en skoleledsager Micha (spillet af Albrecht Schuch), som skal følge Benni i skole hver dag. Han får et rigtig godt forhold til Benni. Da man simpelthen ikke ved, hvad man skal stille op med Benni efter endnu flere af hendes udbrud og ingen institution vil tage hende, foreslår Micha at tage Benni med ud i skoven i tre uger langt fra al uro og larm, så Benni kan falde lidt til ro ude i naturen. Benni oplever her at fælde træer og at skulle slå et brændeskur i stykker. Opholdet bliver ikke helt uden komplikationer, da Bernadettes temperament også skinner igennem her, men de to får et meget nært forhold. De får et varmt noget nær et far/datter forhold, så Benni vil ikke skilles fra Micha, da de kommer hjem fra deres skovophold, men hvor går grænsen for Micha mellem privatliv og omsorg for sin klient? Skal han tage Benni med hjem eller overskrider det en grænse?

Systembryder

Set fra flere vinkler

‘Systembryder’ er nuanceret på den måde, at den ikke kun portrætterer hovedpersonen som en, der på en afstumpet diabolsk måde slår andre mennesker, men er også et medmenneske, som kan vise andre følelser. Hun udviser bl.a. taknemmelighed for noget, folk gør for hende. Hun viser også sin glæde for musik. Bernadette knytter sig også til nogle af sine omsorgspersoner og er ret glad for dem, bl.a. er hun meget glad for en dame, hun har boet hos tidligere. Ellers tiltaler hun mest sine omsorgspersoner som pædagog i stedet for at anvende deres personlige navn. Filmen viser, at Benni er mere end kun ekstreme vredesudbrud. Så man kommer til at føle noget for hovedpersonen. Filmen dømmer i det hele taget ikke nogen af de involverede parter.

‘Systembryder’ henvender sig til alle, men er især væsentlig for alle i den pædagogiske sektor. Systembryder er en socialrealistisk film på linje med ‘Bænken’ (2000) og ‘Christiane F – i morgen er det slut’ fra 1981.

At se filmen får én til at tænke på, om et indadvendt barn ville få lige så meget hjælp, eller om man får mere hjælp, når man er så udagerende, som Benni er? Filmen rejser spørgsmålet, hvad gør man, når man havner mellem to stole? Filmen indgyder også respekt for socialarbejdernes arbejdsplads. Men hvor mange børn fremstår reelt hvert år som systembrydere? Og er de lige så ekstreme, som Benni er i filmen? De spørgsmål sidder man lidt tilbage med.

‘Systembryder’ er nærværende og intens. Tænk over, hvad tøj du tager på, før du ser filmen, for man får følelserne uden på tøjet. Man er helt vågen og til stede alle 125 minutter. En stærk film. En fin debutfilm af Nora Fingscheidt med næsten ukendte skuespillere. Godt gået.

Systembryder

Premiere: 3. september 2020. Premierebiografer: Grand Teatret, Empire Bio, Gloria, Vester Vov Vov, Café Biografen Odense, Øst for Paradis, Biffen Aalborg, Valby Kino, Nicolai Biograf & Café, Sønderborg m.fl.
Længde: 125 minutter
Instruktør: Nora Fingscheidt
Censur: 15 år