Kunst Litteratur

Marimekko – en boganmeldelse✮✮✮✮✮✮

Marimekko

Kunsten at trykke tekstiler

 

 

 

Marimekko

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

Foran mig ligger det smukkeste eksemplar af en bog – indbindingen er af tekstil, selvfølgelig. Det ikoniske Unikko print står knivskarpt og siger alt. Det er essensen af det verdenskendte Finske designerbrand Marimekko.

 

Behøver jeg at sige, at det er med stor ærefrygt at jeg, der selv er uddannet tekstildesigner endog fra samme skole som Marimekkos stifter Armi Raita, andægtigt pakker bogen ud af sin folie og begynder min rejse ind i Marimekkos vidunderlige verden. Mit hjerte slår et ekstra slag. Jeg ved allerede at læseren er i kyndige hænder, det er nemlig selveste Vogue journalistens Laird Borrelli-Persson der står bag teksten.

 

 

 

 

Marimekko

Tony Vaccaro/Tony Vaccaro Studio

 

 

 

Armi Raita stiftede Marimekko for 70år siden. Hun var både fremsynet og rebelsk og har haft stor indflydelse på både generationer af tekstil designere og hun har dannet mode. Hun har skabt en livsstil.

 

”Min tilgang minder om arkitektens. Han skaber et hus mennesker kan leve i. Jeg skaber en dragt som en kvinde kan leve i” – citat Armi Raita

 

 

 

 

Marimekko

Keidas, Annika Rimala, 1967

 

 

Hendes tilgang til tekstilfaget og moden var unik. Hun skabte Marimekkos univers ud fra den klassiske skandinaviske designarv med fokus på funktionalisme, æstetik og kvalitet. Læg dertil en fremsynet kvinde, der allerede dengang havde fokus på både bæredygtighed og på den feministiske vinkel. Hun gjorde oprør mod datidens trends og skabte en livsstil med Marimekko. Hun brød med traditionel tekstilprint – også dengang var det kutyme at man kopierede i branchen – hun skabte et nytænkende univers af print og mønstre – hun var modig og forstod tekstilprint som kunst. Selv mellemrummet fik en værdi for øjet – ligesom i kunst. Det enkelte penselstrøget fik lov at leve. Selv størrelsen på printet var langt fra datidens mere pyssenyssede og traditionelle udtryk.

 

Faktisk var hendes print så anderledes at hun selv måtte skabe beklædning og danne mode. Folk vidste ikke hvad det kunne bruges til. Det skulle visualiseres for at forstås af mængden. Hun var visionær og snart gik selv Jackie O’Nassis i hendes behagelige bomuldskjoler. Armi Raitas rebelske tilgang til tekstilprint og mode var en torn i øjet på den skandinaviske jantelov. Men intet kunne stoppe hende.

 

 

 

 

Marimekko

Tony Vaccaro/Tony Vaccaro Studio

 

 

 

”Renhed, enkelhed og sandhed – uforstyrret af den ydre verdens kompleksitet” – udtalte Armi Raita om Marimekkos univers.

 

Jeg husker tydeligt Marimekkos kjoler båret af min kunstnermor i 70’erne og hendes begejstring over både kvalitet og farver – de kjoler er i høj kurs secondhand i dag af nye generationer, som for længst opdaget Marimekko pga. af firmaets evne til at forny de ikoniske prints, gennem spændende samarbejde med bla. Manolo Blahnik, Clinique, H&M, Uniqlo, Converse og senest Addidas.

 

Alle Marimekkos tekstiler var håndtrykte frem til 1973. Først da moderniserede man trykkeriet – desværre nåede Armi ikke selv at opleve dette, da hun gik bort i 1979. En anden ting Armi gjorde anderledes var at kreditere sine tekstilkunstnere. Alle baner bar designerens navn og årstal langs ægkanten. Hun forstod vigtigheden i at have en tydelig afsender, at kreditere ophavskvinden, at personliggøre sit univers med ægte storytelling og branding, som har været med til både at gøre de enkelte design og firmaet ikonisk og levedygtigt.

 

 

 

 

Marimekko Kunsten at trykke tekstiler

Unikko, Maija Isola, 1964

 

 

Hun ansatte fortrinsvis kvinder og skabte et arbejdsmiljø der var helt anderledes end det eksisterende. De ansatte havde frihed, de kunne sidde behageligt, de kunne gå i sauna eller gå til frisøren i arbejdstiden, holde pauser hvor ideer jo har det med at opstå. Hun var en sand forgangskvinde.

 

Ironisk nok, er det mest kendte og elskede print ”Unikko” skabt i 1964 af Maija Isola, skabt i protest over Armi Raitas dekret om at blomsterprint var forbudt ”fordi intet andet en naturen kan frembringe noget så smukt som blomster”. Men det modbeviste Maija Isola, som inden sin pension i 1987 nåede at lægge navn til mere end 500 printdesigns for Marimekko, med sine modige store stiliserede ikoniske valmuer som vi nu ser igen og igen, både som møbeltekstil, på service og beklædning.

En varm anbefaling

Når man bladrer i bogen overvældes man af det ene skønne foto efter det andet – værket er spækket med Marimekkos skønne farverige print og grafiske print. Bogen en frydefuld rejse gennem tids epoker og værket giver rig mulighed for fordybelse i det enkelte print – jeg kan ikke anbefale bogen varmt nok, det er i sandhed en skat, for alle der interesserer sig for kunst, tekstil og mode. Alt sammen leveret på det lækreste papir og tilrettelagt på smukkeste vis, kvalitet hele vejen igennem præcis som Armi Raita selv.

 

Marimekko – Kunsten at trykke tekstiler, er udgivet på Strandberg Publishing.

 

 

 

Indlægget er skrevet af Sophia Schrøder, KULTURINFORMATION

@sophiaschroederdesign @streetartmyfirenze

https://www.facebook.com/Sophia-Schrøder-art-design