Pia Arke
Kunst Litteratur

Pia Arke på Louisiana✮✮✮✮✮

Pia Arke på Louisiana

DRØM OG FORTRÆNGNING

 

 

 

 

Pia Arke på Louisiana

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Er vi det, vi er eller er vi det, andre vil have os til at være? – ‘Louisiana on Paper’ tager os denne gang rundt i dansk-grønlandske Pia Arkes (1958-2007) univers.

 

Arke havde et kunstnerisk virke i blot 15 år, inden vi mistede hende til kræften. Hendes fotokunst koncentrerede sig om forholdet mellem Danmark og Grønland eller mangel på samme. Vi kan også sige omverdenens opfattelse af Grønland.

Grønland og omverdenen

Gennem tiderne har geodæter og etnografer og andre ‘opdagelsesrejsende’ besøgt de arktiske egne og taget ‘prøver’ af befolkningen og naturen. Som så ofte før ved vi i dag, at ‘den hvide mand’ sjældent var i stand til at fremvise hele sandheden om urbefolkningen, om det så var i Afrika, Amerika, Australien, Sibirien eller i Grønland. Videnskabsfolk med deres rethaveriske bedrevidende selvklogskab.

 

Pia Arke på Louisiana

Pia Arke. Krabbe 1906/Jensen, 1947 Collage bestående af fotografier og et landkort Privateje © Pia Arke Estate

 

 

Pia Arke følte sig i et krydsfelt mellem to kulturer – de ‘civiliserede’ danskere (altså de rigtige mennesker) og så ‘de vilde’ grønlændere (de overtroiske sælspækspisende iglobeboere). Når jeg sætter parenteser ind og laver citationstegn, er det jo netop, fordi et eller andet ikke stemmer her. For hvem har ret til ikke at anerkende et folk som ligeværdigt, blot fordi de ikke spiser stinkende ost og fad leverpostej, men foretrækker en god hvalbøf i stedet?

 

Pia Arke var født i Grønland med en dansk far og grønlandsk mor. I slut 80’erne kommer hun til kunstakademiet i København. Fotokunsten bliver hendes betagelse. Hun bliver for øvrigt her studiekammerat med Erik Steffensen.

Sin egen stil – Sin helt egen stil

Arke er ikke typen, der blot springer rundt og tager foto af dyreliv og isbjerge i Grønland – det er der så mange andre, der gør i forvejen. Kunstneren vil noget mere med sin kunst. Kunstneren kører mestendels i s/h eksponeringer og laver provokerende collager med bar numse, iturevne landkort, zoologiske optegnelser – og vigtigst af alt med mennesket i centrum. Hun eksperimenterer med camera obscura – altså hulkassekamera, hun selv fremstiller i naturlig størrelse.

 

 

Grønland

 

 

Arke har et tema om og med kolonisterne, der hedder ‘opdag’ og ‘kontroller’ så derefter de mennesker, du gør dig til herre over og det gøres nemmes ved, at du gør personernes livsstil til ‘tabu’. På den måde er cirklen sluttet for den kloge hvide mand.

 

Med humor omskriver hun ‘grønlandshistorien’ og laver fis med os. Zoologiske optegnelser rives i stykker og sættes sammen igen. Hendes fotos er måske optaget i 1990’erne, men ligner hundrede år gamle eksponeringer – både af hende selv og veninder. Hun vil fortælle os noget, og midt i det hele viser hun også sin veninde, der har fået sit ene bryst fjernet.

‘Louisiana on Paper’

‘Louisiana on Paper’ kan noget. Vi kommer ned i lagene og ser noget andet end kulørte farver på pompøse lærreder eller gigantiske skulpturer. Konceptet har eksisteret i over 10 år efterhånden, og bragt os ned i detaljer om emner, vi troede vi vidste noget om. Hvor meget kunst i dag er let tilgængeligt som en glad caffe Americano, er ‘Louisiana on Paper’ en seriøs Expresso.

 

 

Pia Arke

Pia Arke. De tre gratier, 1983 Sølv-gelatine print på barytpapir. Kunstmuseum Brandts © Pia Arke Estate 

 

 

 

 

Et uundværligt katalog

DRØM OG FORTRÆNGNING er til at overse, men et righoldigt katalog er som altid frembragt af Louisianas hånd. Sjældent bliver man skuffet over museets udgivelser, og denne gang er ingen undtagelse. Kataloget er så smukt skruet sammen, så man ikke ser det som et supplement til udstillingen snarere omvendt.

 

Bidragyderne til Pia Arke kataloget er ud over Tøjner og Museumsinspektør og kurator Anders Kold også folk som Kim Leine, studiekammeraten Erik Steffensen m.fl. og Helle Fagralid interviewer Jessie Kleemann.

Videnskabens faktakasser

Ingen, heller ikke videnskabsfolk bør bestemme hvem og hvad vi er. Svend Brinkmann slår det fast i titlen på en af sine seneste bøger ‘Vi er det liv vi lever’ – altså ikke et liv andre mener, vi lever. Niels Skousen sætter det på plads i digtet ‘Få Sjælen Med’

 

‘Der er folk, der har noget at tro på – de har deres religion,
det er ikke det, vi tror på, vi tror, det er en illusion.
Vi tror på videnskabens faktakasser,
Vi tror de andre er stakler og uvidende masser ….
Vi tror, at der er forskel på dig og mig og en kartoffel Rösti,
og at vi til sidst skal dø, men det er der ikke meget trøst i!’

 

Pia Arke på Louisiana – DRØM OG FORTRÆNGNING er værd at starte besøget med og lade hjernen fordybe sig med smartphonen slukket. Hvis man efterfølgende er til spas og narrestreger i den helt anden boldgade, kan man ‘komme rundt på gulvet’ med værker fra Louisianas egen samling i Store Sal med titlen ‘DR. METABOLISTYS MØDER KORNELIUS BLISAND’. Her bliver du med garanti skæv i lampen.

 

 

 

 

GrønlandPia Arke Legende I-V, (Detalje, et af fem værker i serien)1999 Collage, landkort og foto
Louisiana Museum of Modern Art, Erhvervet med støtte fra Anker Fonden © Pia Arke Estate
Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co 

 

Pia Arke – DRØM OG FORTRÆNGNING

 

Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk: 15. juli – 2. januar 2022.

 

Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg: 14. januar – 18. april 2022.

 

Kunstmuseum Brandts, Odense: 12. maj – 25. september 2022.

 

 

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION