Glyptoteket og Copenhagen Contemporary: Abbas Akhavan
Curtain Call; cast for a folly og variations on a folly
Fra et arkæologisk perspektiv ligner det umiddelbart en græsk/romersk søjlegang. Men set fra en botanisk synsvinkel kan det også ligne en botanisk have. De mørke søjler illuderer nemlig på en gang træstammer og søjler. Tekst & foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
✮✮✮✮✮
‘ …….. en imponerende, relevant og tankevækkende udstilling …..’
– Niels Lyksted, KULTURINFORMATION
Kulturelle migranter fra Mellemøsten
Abbas Akhavan, en af samtidskunstens markante stemmer, har sammen med Glyptoteket og Copenhagen Contemporary genbesøgt nogle af historiens fortiede og ufortalte historier for at give dem stemme og plads gennem egne værker i et nutidigt landskabt.
Det sker gennem museernes fælles udstillingsprogram “Hosting Stories – Revisiting Cultural Heritage of the Middle East and Beyond”.
Hensigten med udstillingsprogrammet er at kaste lys over nogle af de spørgsmål, der rejser sig i en global verden, hvor mennesker og kulturarv konstant er i bevægelse. Programmet spænder over tre år under medvirken af skiftende kunstnere.
Iraks Nationalmuseum i Bagdad er blevet plyndret og ligger i ruiner. En slags monument over en tragisk historie. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Abbas Akhavan
Dette års kunstner, Abbas Akhavan (f. 1977), er født i Teheran, men bor og arbejder i Montreal. I denne – hans første soloudstilling i Norden – viser Akhavan for første gang to af sine største totalinstallationer samlet: “cast for a folly” (2019-) og “variations on a folly” (2021-).
Der eksisterer ikke et dansk ord for det engelske begreb “folly”. Det dækker over noget, der ikke er, hvad det forestiller. Og at illusionen er let at gennemskue! I dette tilfælde gælder det Iraks plyndrede nationalmuseum og Palmyras skattede søjler – et 2.000 år gammelt kulturarvsted i nutidens Syrien. Begge motiver er genskabt til de lokaliteter, hvor de udstilles under fællestitlen “Curtain Call” (tæppefald). Her vises altså begivenheder, vi er ankommet for sent til at bevidne.
Glyptoteket
På Glyptoteket vises den del af udstillingen, der har titlen “cast for a folly”. Det sker præcist 20 år efter, at USA invaderede Irak med allierede lande herunder Danmark.
Totalinstallationen er en iscenesættelse af et fotografi fra lobbyen på Iraks Nationalmuseum i Bagdad, taget kort efter det blev plyndret under invasionen af Irak i 2003. Møblerne er fragmenter, og den efterladte assyriske løveskulptur i tung basalt er genopstået i det oldgamle byggemateriale “cob” – et naturligt byggemateriale lavet af sand, ler, vand og halm.
En indsparket dør er blevet til en green screen, og i en plastikbeholder flyder åkander. Med tømte vitriner og støvede overflader inviterer værket os til at se resultatet af en begivenhed, der har udspillet sig, før vi ankom. Det store spørgsmål er så: Hvem arver krigens ruiner?
Møblerne er fragmenter, men den efterladte assyriske løveskulptur af tung basalt er genopstået i det oldgamle byggemateriale “cob”. I midten af billedet ses et foto af den daværende irakiske diktator, Saddam Hussein, samt en green screen; en teknologi der gør det muligt at indsætte objekter og skifte baggrunde i én uendelighed. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Copenhagen Contemporary
På Copenhagen Contemporary (CC) vises den del af udstillingen, der har titlen “variations on a folly” – en monumental, arkitektonisk totalinstallation, hvor 19 fem meter høje søjler – ligeledes udført i “cob” – rejser sig på en gigantisk grøn scene malet som en green screen; en teknologi der gør det muligt at indsætte objekter og skifte baggrunde i én uendelighed.
Værket er en reference til den søjlekolonnade, der engang førte op til den spektakulære triumfbue i Palmyra – et kulturcentrum i den antikke verden.
Triumfbuen blev ødelagt under Islamisk Stats besættelse af Palmyra i 2015. Efterfølgende blev den kopieret i marmor ved hjælp af 3D-teknologi og udstillet på Trafalgar Square i London.
Kulturelle migranter
Det, der interesserer Akhavan, er ikke nostalgi for Iraks Nationalmuseum eller triumfbuen i Palmyra. Han fokuserer på den kendsgerning, at kunst og kulturgenstande altid har migreret, når de er blevet handlet på tværs af landegrænser og genanvendt på nye måder af andre kulturer og folk.
Akhavan betragter kulturarvens rejsende genstande og ideen om dem som ”kulturelle migranter”. Historiske genstande er nemlig ikke kun fysiske spor fra en svunden fortid. De rummer tillige egne historier, erfaringer, tragedier samt rejser. Og så kan de – ligesom mennesker – fordrives og blive til ofre eller agenter for krige og geopolitiske konflikter.
En plastikbeholder med flydende åkander trækker tråde til det amerikanske militærbegreb “lily pads” – klynger af små, hemmelige militærbaser brugt under en invasion. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Centralt for Akhavan er, hvilket ansvar museer og andre kulturelle institutioner har over for historien, kulturarven, kunstgenstande mv. Og endnu vigtigere: over for de borgere, der har skabt og bevaret disse genstande og lokaliteter. Syriske flygtninge er fx afskåret fra resten af verden, mens deres kunstgenstande får asyl, både de ægte og de genskabte.
Vurdering
For et par år siden arrangerede Glyptoteket en udstilling med den kenyansk fødte, britiske kunstner Michael Armitage, som blandede egne malerier og skulpturer med værker fra Glyptotekets righoldige samlinger.
Noget tilsvarende gælder ikke denne udstilling. Forhallen i Iraks Nationalmuseum – eller hvad der var tilbage af den efter plyndringen – er blot kopieret efter et dokumentarfotografi.
Tankevækkende er det, at møblerne i scenen er reduceret til fragmenter, mens den efterladte assyriske løveskulptur i tung basalt er genopstået i det organiske byggemateriale “cob”. Abbas Akhavan har altså vendt op og ned på forestillingerne om forholdet mellem original og kopi. Det gør udstillingen foruroligende og provokerende.
Det skal i øvrigt nævnes, at Abbas Akhavan har indtænkt økologi og bæredygtighed i udstillingen. Den assyriske løveskulptur og søjlekolonnaden fra Palmyra er således fremstillet i Danmark af danske naturmaterialer. Når udstillingen er slut, opløses de i vand og genbruges i anden forbindelse her i landet.
En monumental arkitektonisk totalinstallation, hvor 19 fem meter høje søjler udført i “cob” rejser sig på en gigantisk grøn scene malet som en green screen. I baggrunden høres diffus lyd, såkaldt “pink noise”. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Hver søjle er et kunstværk skabt af Abbas Akhavan. De er skabt i “cob” – et naturligt byggemateriale lavet af sand, ler, vand og halm. Efter udstillingen vil materialet blive genanvendt til andet formål her i landet. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Fortsættelse følger
En fin indledning på de to museers fælles udstillingsprogram. Hvem de kommende kunstnere bliver, vil arrangørerne ikke løfte sløret for endnu. De antyder dog, at også grupper af kunstnere kan komme på tale, og at konceptet vil blive videreudviklet. Måske kommer vi alligevel til at opleve Glyptotekets samlinger sat op imod samtidskunst?
Altså, vær med fra starten på dette spændende koncept. Det er en imponerende, relevant og tankevækkende udstilling. Og så er den uhyre fornemt produceret!
Glyptoteket og Copenhagen Contemporary viser Abbas Akhavan: “Curtain Call; cast for a folly og variations on a folly” frem til den 26. november 2023. I forbindelse med udstillingen tilbyder Glyptoteket en omvisning i museets samling inspireret af Abbas Akhavans udstilling. Programmet “Hosting Stories – Revisiting Cultural Heritage of the Middle East and Beyond” fortsætter i de to næste år med andre kunstnere med rødder i Mellemøsten som iscenesættere.
Et kig ind bag kulissen. Måske vil kommende udstillinger i serien inkludere kontemporære værker kombineret med kunst fra Glyptotekets fornemme samlinger? Her ses skulpturen “Den tænkende digter” op mod en green screen. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Glyptoteket og Copenhagen Contemporary: Abbas Akhavan – se mere her
Glyptoteket og Copenhagen Contemporary: Abbas Akhavan er anmeldt og fotograferet af Niels Lyksted, KULTURINFORMATION