ANMELDELSE: TOVES VÆRELSE

ANMELDELSE: TOVES VÆRELSE

ANMELDELSE: TOVES VÆRELSE

✮✮✮✮✮✮

‘ …… man får lyst til at læse hendes værker, eller genlæse dem, når man har set filmen …’

Tove Ditlevsen (1917-1976), var en dansk forfatter med en turbulent eksistens. Hun var gift 4 gange og det sidste ægteskab var særdeles stormfuldt og er omdrejningspunktet i filmen. Hun blev født på Vesterbro under fattige kår og hendes hjerte glemte aldrig kvarteret. Hendes forfatterskab spændte bredt fra digte, noveller, essays og romaner. Hun lagde aldrig fingrene imellem i sine beskrivelser af sin opvækst, misbrug eller selvmordstanker.

Tove Ditlevsen er mest kendt for sine romaner Barndommens gade, Man gjorde et barn fortræd, samt Vilhelms værelse, der var hendes sidste roman og beskrev det rædselskabinet som hendes ægteskab med chefredaktøren for Ekstra Bladet Victor Andreasen var. Hendes digtsamling Pigesind har været inspiration for mange unge kvinder og det er hendes værker stadigvæk. Tove Ditlevsen er i dag anført som en af de 16 kanonforfattere, der er obligatorisk læsning i folkeskolen.

Victor Andreasen (1920-2000), blev i 1958 lederskribent og kronikredaktør for Ekstra Bladet, som han reddede fra bladdøden. Tove Ditlevsen og Victor Andreasen var gift i 23 år. Efter udgivelsen af romanen, Vilhelms værelse i 1975, måtte Victor sygemelde sig og gled automatisk over i en slags pensionisttilværelse. Tove havde i bogen afsløret, hvad der i virkeligheden skete bag de lukkede døre i herskabslejligheden. Det var læsning der ikke just var flatterende for Victor Andreasen.

ANMELDELSE: TOVES VÆRELSE

Det vanvittige ægteskab

Der er ikke langt fra kærlighed til had, smil og tårer. Hovedpersonernes temperamenter er som vulkaner. Vi bliver i bogstaveligste forstand kastet ind i en lejlighed for det bedre borgerskab, hvor der skal være et frokostselskab. Tove Ditlevsen sidder i sofaen, halvapatisk og hendes mand Victor Andreasen er på vej til arbejde.

Han begynder at genere hende og hurtigt bliver deres mundhuggeri til personlige perfiditeter og opfundne sexhistorier. Victor beskylder Tove for at være påvirket og hun svarer uden at benægte. Der ryger et par drinks ned undervejs og luften er tyk, ikke alene af cigaretrøg, men også af sarkasme, ironi og chikanerier. De værste beskyldninger fyger mod hinanden, som skud fra et maskingevær. Den ondskabsfulde leg, katten efter musen, er godt i gang, hvor mindreværd og jalousi er sylespidse gennemborende knive.

Frokostgæster

Det ringer på døren og den ene af Toves frokostgæster, Klaus Rifbjerg, er ankommet, den anden Thorkild Bjørnvig har meldt forfald. Victor kommer aldrig på arbejde. Vi møder hjemmets faktotum Fr. Andersen, der af Tove nærmest bliver betragtet som et spøgelses reptil. I øvrigt fremragende spillet af Sonja Oppenhagen. Frokosten bliver serveret: sild og snaps. I Victors optik er det en servering for proletarer.

Klaus Rifbjerg tror de skal diskutere litteratur, men parrets dagsorden er en helt anden. De kan udspille deres syge spil foran et publikum, ovenikøbet med Klaus som ufrivillig medspiller. Frokosten udvikler sig mere og mere ubehageligt. Klaus går ikke, han prøver flere gange at undslippe de usynlige reb der holder ham, men han kan ikke. Den ene sandhed bliver sagt efter den anden og Klaus opdager, hvilket sygeligt forhold de i virkeligheden har. En gensidig afhængighed, af sadisme, kærlighed og had.

Pludselig eksploderer trykkogeren og Victor slår Tove, så hun falder. Klaus giver Victor en lige højre, men ingen ser ud til at reagere synderligt. Åbenbart er det hverdagskost i det pæne spidsborgerlige hjem. Tove har kun et ønske og det er at blive indlagt på psykiatrisk afdeling igen. Hun føler, at det er det eneste sted hun formår at kunne skrive.

ANMELDELSE: TOVES VÆRELSE

Fremragende skuespil

Paprika Steen spiller aldeles fantastisk som den manipulerende, fortabte, intelligente og misbrugende Tove. Hun er stærk og viser samtidig sin svaghed overfor Victor. Hun er ikke bange for ham, tværtimod provokerer hun ham gang på gang. Lars Brygmann spiller autentisk dumt svin. Han svinger fra at være sadistisk, hævngerrig og grusom, til at være kærlig forstående og hengiven. Som Tove siger, han er psykopat. Han er brillant som Victor.

Joachim Fjelstrup spiller den stille iagttagende Klaus Rifbjerg, der på et tidspunkt bliver så magtesløs, at han går ud på badeværelset og skriger ned i et håndklæde. Han er den pæne dreng, der meget af tiden lader sig skubbe rundt i manegen. Han underspiller rollen på en fin og iagttagende måde, så du sidder på kanten af stolen og tænker: hvorfor gør han ikke noget! Virkelig godt.

TOVES VÆRELSE er detaljeret fortalt, og hvis man ikke kender så meget til Tove Ditlevsens forfatterskab, får man lyst til at læse hendes værker, eller genlæse dem, når man har set filmen.

Louise Frevert

ANMELDELSE: TOVES VÆRELSE. Medvirkende: Paprika Steen, Lars Brygmann, Joachim Fjelstrup, Sonja Oppenhagen. Manuskript: Jakob Weis. Instruktør: Martin Zandvliet.