Filmanmeldelse: ARMAND
© Another World Entertainment
✮✮✮✮✮
‘ ….. der er flow i handlingsforløbet og til det sidste aner publikum ikke, hvad de skal tænke eller tro …’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Den 6-årige Armands mor, Elisabeth, Renate Reinsve, bliver indkaldt til et møde på sin søns skole. Hun er ikke blevet informeret om hvad det drejer sig om. En nyuddannet skolelærer, Sunna, Thea Lambrechts Vaulen, har fået til opgave at fortælle Elisabeth og et andet forældrepar, hvad der er sket. Thea Lambrechts Vaulen, er strålende som den usikre unge lærer, der prøver at fremstå selvsikkert og for alt i verden ikke ønsker, at tabe ansigt overfor nogen. Det lykkes ikke for hende på noget tidspunkt. Elisabeth og Sunna venter på de andre forældre der kommer for sent. Sunna fortæller Elisabeth, at det ikke er noget særligt.
Efterhånden som samtalen skrider frem mister Sunna fuldstændigt terræn. Elisabeth spørger ind til hvad der er sket, men Sunna vil ikke komme ind på problemets kerne. Kun at der er sket noget mellem Armand og hans klassekammerat Jon på toilettet. Jons forældre, Sarah, Ellen Dorrit Petersen, og Anders, Endre Hellestveit er lettere aggressive og kommer hele tiden med antydninger om, at Armand har gjort noget virkeligt slemt. Elisabeth er pikeret over, at hun ikke aner hvad det hele handler om. De holder en pause. Samtalen er løbet helt af sporet.
© Another World Entertainment
Skolelederen – Jarle
Sunna taler med skolelederen, Jarle, Øystein Røger, og de bliver enige om, at der skal være tre repræsentanter fra skolen til den videre samtale. Jarle er en mand, der ikke vil have konflikter, så denne situation passer ham meget dårligt. Han vil helst dække sine meninger ind under andres og det kan jo ikke bruges, hvis man skal være en god leder. Jarle er helt igennem et skvat og Øystein Røger får hans manglende inkompetencer til at fremstå lysende klare.
Ajsa
Endnu en repræsentant fra skolen bliver inddraget, Ajsa, Vera Veljovic-Jovanovic. Ajsa er heller ikke meget bevendt og bliver så nervebetonet, at hun flere gange får næseblod. Vera Veljovic-Jovanovic bliver på en eller måde ’the bad cop’, selvom hun hele tiden prøver at argumentere, med mere eller mindre plausible løsningsforslag. Samtalen tager en drejning, da Sarah mere end antyder, at der er foregået andet end blot en børneleg.
© Another World Entertainment
HVAD er der sket ???
Det bliver så intens og afslørende, at ledelsen må tage drastiske midler i brug. Elisabeth opfører sig ikke hensigtsmæssigt. Jons forældre kaster hele tiden ved på bålet, specielt moderen. Men hvad er der egentligt foregået. Er det to små børn på 6 år, der har haft en leg, et sammenstød, eller måske en form for konfronterende episode? Ingen kan eller vil sætte ord på.
Ellen Dorrit Petersen, spiller Sarah med en djævelskab, så det løber en koldt ned ad ryggen. Som eftermiddagen skrider frem på skolen, bliver hun forvandlet fra en kvindelig Dr. Jekyll til mr. Hyde. Hun er virkelig god. Anders prøver at gyde olie på vandene, men har han rent mel i posen? Endre Hellestveit viser Anders som den forstående og omsorgsfulde far og ægtemand, indtil han får nok.
© Another World Entertainment
Autentisk skuespil
Elisabeth er enlig mor, hendes mand er død, åbenbart ikke noget der bliver talt om. Hun afslører at han har banket hende, men er det korrekt? Ikke ifølge Sarah. De familiære relationer er ikke til at tage fejl af – Armand er Sarah og Anders’ nevø! Sarah kommer med flere og flere beskyldninger, både mod Elisabeth og sønnen. Hun har aldrig kunnet fordrage den smukke, selvbevidste og succesfulde svigerinde. Elisabeth prøver at stå det igennem, men pludselig knækker hun. Renate Reinsve er en dygtig og nuanceret skuespiller. Hun er i stand til at bruge hele det følelsesmæssige register, uden det bliver for meget eller overspillet. Hun er helt autentisk.
Situationen er ved at blive kaotisk og andre personer bliver uforvarende indblandet. Sarah er verdensmester til hele tiden at kaste friskt brænde i kaminen, og er der noget der kan får sindene i kog, er det indignation og forargelse på andres vegne. Det bliver mere og mere vanskeligt for Elisabeth at forstå, hvad hendes lille søn har gjort. Har han overhovedet gjort noget? Elisabeth har ikke haft mulighed for at tale med drengen før dette. Hun er rasende, men er oppe mod kræfter, hun ikke kan styre.
Det er en forfærdelig dramatisk historie. Eventyret om en fjer, der blev til fem høns, passer det ind her? Eller er det virkeligt rigtigt, at en dreng på seks år decideret kan forgribe sig på en jævnaldrende?
Den første spillefilm af Halfdan Olav Ullmann Tøndel
Vi kender Renate Reinsve fra hovedrollen i’ Verdens værste menneske’. Jeg er overbevist om, at hun får en stor fremtid. Det er instruktør Halfdan Olav Ullmann Tøndels første spillefilm. Ikke fordi arv og miljø altid behøver betyde noget, men hans mor er forfatter og journalist Linn Ullmann og hendes forældre er det legendariske filmpar Liv Ullmann og Ingmar Bergman, som har sat udødelige aftryk på filmhistorien. Ullmann Tøndel viser flair for det dramatiske og er ikke bange for at prøve kræfter med svært tilgængelige og kontroversielle emner, som f.eks. dette. Han har sin helt egen stil, og det gør ham interessant.
© Another World Entertainment
Underspillet og imponerende, men måske for lang
Samtlige skuespilpræstationer er i top. De er hinandens kontraster og alligevel er der en underspillet samlet forståelse for en skole, man kunne forestille sig, trænger til en ny ledelse. Der er flow i handlingsforløbet og til det sidste aner publikum ikke, hvad de skal tænke eller tro. Imponerende.
Måske havde instruktøren ikke behøvet dvæle så meget ved skolens gange og bygninger, et par gange havde været nok. Vi ved jo hvor vi befinder os. Filmens grundstemning bliver forstærket af den lidt dystre belysning, der er hele vejen igennem. Man kunne snildt have klippet den 20 minutter kortere, det havde ikke gjort noget. Bortset fra de små detaljer er filmen helstøbt og skræmmende, for alle kan komme ud for dette, hvis ens omgivelser lader sig manipulere og påvirke af andres synspunkter.
Norge er ved at indtage en fremtrædende plads i den internationale filmverden og Armand er Norges bidrag som Årets mulige Oscar-vinder.
Filmanmeldelse: ARMAND. Psykologisk drama. Medvirkende: Renate Reinsve-Elisabeth, Ellen Dorrit Petersen-Sarah, Øystein Røger-Jarle, Endre Hellestveit-Anders, Thea Lambrechts Vaulen-Sunna, Vera Veljovic-Jovanovic-Ajsa, Janne Heltberg- Annelise.
Instruktør: Halfdan Ullmann Tøndel. Producer: Andrea Berentsen Ottmar m.fl. Foto: Pål Ulvik Rokseth. Musik: Ella van der Woude. Klip: Robert Krantz. Manuskript: Halfdan Ullmann Tøndel.
Filmanmeldelse: ARMAND – se trailer her
Filmanmeldelse: ARMAND er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm