Kunst Litteratur

C.A. Jensen – Den glemte portrætmester

C.A. Jensen – Den glemte portrætmester

 

 

 

 

 

 

 

C.A. Jensen - Den glemte portrætmester

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

‘ …… et glimrende supplement til udstillingen på Frederiksborg Slot …..’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne smukke bog burde ligge i ethvert hjem. Den er flot og fortæller historien om en unik kunstner, der på grund af tidens bornerte og snobbede holdning til kunst, næsten blev skrevet ud af kunsthistorien. Der er kun ganske få publikationer omhandlende kunstneren og der har heller ikke efterfølgende været mange udstillinger. Den seneste var i 1922 og hans værker har kun været vist enkeltvis, når han var en af flere, der repræsenterede perioden.

Udstillingen på FREDERIKSBORG

Takket været gode ihærdige kræfter er Christian Albrecht Jensen (1792-1870), blevet taget frem af gemmerne, så vi allesammen kan få glæde og indblik i, hvilken fremragende kunstner han var. Frederiksborg Slot har i deres samling mere end 100 af hans malerier, og denne bog er produceret i forbindelse med udstillingen samme sted.

 

Det er ganske uforståeligt, at denne kunstner blev jaget væk fra sin metier, grundet en kunstkritiker, der ikke kunne fordrage ham eller hans stil, men det kan sikkert også ske den dag i dag.

C.A. Jensen

Hvem var denne C.A. Jensen! Han blev født i den slesvigske by Bredsted. Hans forældre var tyskvenlige og opdrog deres sønner i denne ånd. Jensen bevarede den hele sit liv. I 1810 tager han til København for at studere på Det Kongelige Danske Kunstakademi og i 1813 debuterer han i Charlottenborgs årlige udstilling. Han stopper sin uddannelse på Akademiet i 1816, og rejser tilbage til Bredsted og planlægger at rejse sydpå.

 

Her ernærer han sig ved at male portrætter. Turen går bl.a. til Berlin, Dresden, Rom og Firenze. Han dyrker kopivirksomhed ved siden af at male sine egne værker. Man har åbenbart ikke haft samme holdning til kopiering som i dag, tværtimod, var det ofte brugt. Han fandt på sine rejser venner for livet. Af en eller anden grund havde Jensen dårlige økonomiske forhold og det blev han ved med at have hele sit liv. Han tjente ellers udmærket på sine malerier og havde en stor kundekreds.

 

Jensen gifter sig med Catharina Lorenzen i 1823 og året efter bliver han accepteret som medlem af Kunstakademiet. De flytter til København og i de følgende år maler Jensen nogle af sine bedste portrætter af bl.a. Christian 8., Prinsesse Wilhelmine Marie og Christine Stampe fra Nysø.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C.A. Jensen - Den glemte portrætmester

 

C.A. Jensen: Selvportræt, ca. 1843. Olie på lærred, 69 x 54 cm. Frederiksborg · Nationalhistorisk Museum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Højens hetz

I 1828 starter Kunsthistoriker N. L. Højen hetzen mod ham. Højen kalder hans farver urene og påstår malerierne fremstår ufærdige. Det kan godt være Jensens stil var mere ”frisk” end hans samtid, men hans portrætter fremstår knivskarpe, som den skildrede person må have set ud. Han har ikke pyntet på dem. Hvis en hårtot eller to ikke sad korrekt, blev de malet som de sad i det øjeblik billedet blev malet. Han formåede at finde sjælen frem i mennesket og man ser forskelligheden i hans mange portrætter. Jensen bliver i 1832 ansat på Frederiksborg Slot som kopist ved den historiske samling. Han arbejder med samlingen i 14 år og tager rundt i Danmark for at finde værker han kan kopiere til Frederiksborg. Uheldigvis er Højen også tilknyttet Frederiksborg og kritiserer ham åbenlyst for hans kopiarbejde.

 

Jensen har hele tiden en udlængsel og rejser til London for at udstille. Ind imellem rejser han hjem for at arbejde. Han har mange opgaver og hans økonomi skranter. I 1838 maler han et formidabelt portræt af den nyligt hjemvendte Bertel Thorvaldsen. Jensens børneflok er på ni og han tager alt hvad han få af arbejde. Han er hurtig og dygtig. I denne periode flakker Jensen frem og tilbage mellem Danmark og udlandet. Igen kommer det til kontroverser mellem ham og Højen.

At male med fejekost?

Jensen bliver kritiseret for at være udansk og stadigvæk er hans portrætter urene, skrigende og har betydningsløse opstillinger. Han er sågar afbilledet i det satiriske tidsskrift Corsaren, hvor han maler med en fejekost. Højen mente også at hans penselstrøg var grove og ufærdige. Årene 1825-1840 var Jensens glansperiode og den mest benyttede portrætmaler i Danmark.

 

Da Christian 8. dør i 1848, slutter en nogenlunde sikker epoke for Jensen, hvor der altid var mulighed for en økonomisk håndsrækning. Han beder sin gamle ven politikeren H. N. Clausen om råd og han skaffer Jensen et job på Den Kongelige Kobberstiksamling. Han prøver igen at slå an i England, men uden held. I årene 1854-57, maler Jensen færre og færre portrætter, men fortsætter sine rejseaktiviteter. Han studerer konservatorteknik og begynder restaureringsarbejde i Frederiksborg Slotskirke. Han maler sit sidste portræt, som vi kender til, i 1858. A.C. Jensen dør i 1870, 78 år gammel. Gennem hele sit ægteskab støttede hans hustru ham gennem tykt og tyndt. Hun kæmpede for ham og de kæmpede side om side.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C.A. Jensen - Den glemte portrætmester

 

C.A. Jensen: Barneportræt, 1828. Olie på lærred, 37 x 31 cm. Frederiksborg · Nationalhistorisk Museum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ud af historien med et ‘penselstrøg’

Når du ser Jensens værker, er det ganske ubegribeligt, at et menneske kan blive slået så meget ud af kurs som Jensen, at han forsvinder fra radaren. I denne bog er portrætterne gengivet helt tæt på og du kan se penselstrøg og alle detaljer. Ja, jeg vil næsten sige, at hans portrætter er mere levende end et fotografi, fordi de er hudløst ærlige. Jo længere du kigger på dem, jo mere synes du at lære om personen. Et skævt smil, glimtet i øjet, følsomhed, uskyld, magt alle de personlige egenskaber ser vi skildret i hans portrætter.

 

Tænk at denne gudsbenådede maler henslæbte sine sidste år i kobberstiksamlingen i København. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det var fordi han til sidst blev presset derud hvor han kom, eller det var selvvalgt. Jeg kan bare ikke forestille mig, at et menneske med det sublime talent, ikke må have været bitter eller ulykkelig over den medfart han fik i sit kunstneriske liv. Han fortjener at blive taget med ind i kunsthistorien igen. Denne bog er med til at vise hans format og formåen. Den er som sagt et glimrende supplement til udstillingen på Frederiksborg Slot, som slutter 22. september 2024.

 

 

 

Læs også Freverts anmeldelse af udstillingen C. A. Jensen – Den glemte portrætmester her

 

 

 

C.A. Jensen – Den glemte portrætmester. Af Mette Houlberg Rung og Lone Kølle Martinsen (red.). Udgivet på forlaget Strandberg Publishing A/S.

 

 

C.A. Jensen – Den glemte portrætmester – se mere her

 

 

 

C.A. Jensen – Den glemte portrætmester er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm