FILMANMELDELSE - EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND
Film Musik

FILMANMELDELSE – EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND

FILMANMELDELSE – EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND

 

 

Efterklang møder genklang

 

 

 

 

FILMANMELDELSE - EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND

Foto: © Søren Lynggaard – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

‘ …….. fængende filmisk professionalisme ……’

– Jesper Emke ‘Udkantsberlin’ Clausen, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

Andreas Johnsens nyeste dokumentarfilm EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND om bandet Efterklangs rejse til Nordmakedonien er en mesterlig sødmefyldt fortælling om spændingsfeltet, der opstår, når forskellige mennesker, musik og kulturer møder hinanden.

Et mindesmærke

Forestil dig en hvid futuristisk bygning, der er rejst som et mindesmærke over en fejlslået opstand mod Det Osmanniske Rige i 1903, og hvor arkitekturen mest af alt minder om et kæmpemæssigt coronavirus, der samtidigt vidner om de forsvundne og forvitrerede kommunistiske fremtidsvisioner fra 1970’erne.

Det er Makedonium

Makedonium, som med tiden er blevet et vigtigt symbol for Nordmakedoniens frihed og uafhængighed, er et af omdrejningspunkterne for Andreas Johnsens nyeste dokumentarfilm om bandet Efterklang, der er taget til Nordmakedonien for at opleve den særlige makedonske kultur og musik.

 

 

 

 

 

 

 

 

FILMANMELDELSE - EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND

Foto: © Andreas Johnsen – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND fortæller om bandets møde med musikere, mennesker og musik i Nordmakedonien, hvor de forbereder en koncert foran Makedonium sammen med lokale musikere og kunstnere.

 

I dokumentarfilmen sætter Andreas Johnsen de 3 bandmedlemmer Mads Brauer, Casper Clausen og Rasmus Stolberg i scene som et slags kunstnerisk knudepunkt for de lokale kunstnere.

 

Vi følger bandet, mens det er på udkig efter musikere til projektet, uddeler flyers i jagten på lokale kunstnere og musikere til at være med i koncerten, mens de øver sig og småskændes, møder præsidenten og folkene bag den makedonske folkemusik indtil deres koncert foran Makedonium.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FILMANMELDELSE - EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND

Foto: © Andreas Johnsen – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det skæve bliver indfanget

I filmen EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND formår Andreas Johnsen på mesterlig vis også at indfange de små skæve historier, der gør rejsen til Nordmakedonien til noget helt særligt for Efterklang og filmens publikum.

 

Et eksempel er Andreas Johnsens brug af duer i dokumentaren:

 

Efterklangs ven og guide Grga fortæller på en restaurant om makedonernes forhold til duer, og at hans fætter døde af et knust hjerte, fordi hans kæleduer blev stjålet. Det får Casper Clausen fra Efterklang til at kigge noget skævt på Grga, men Johnsen samler op på historien om duerne til sidst i filmen, hvor han blander billeder af duer og et kors efter Efterklangs koncert foran Makedonium, mens en rørt Grga sidder i publikum og lytter. Som filmgænger sidder man tilbage med en fornemmelse af, at Efterklangs koncert er med til at hele Grgas smerte over tabet af sin dueglade fætter.

Filmgreb

Desuden bruger Andreas Johnsen klassiske filmiske virkemidler ved at optage bandet og musikerne i s/h, når de øver sig. Det skaber en visuel kontrast til optagelserne af bandet i farver, når de er ude og møde mennesker og musikere, og samtidigt gør de s/h billeder af bandet i studiet, at musikken træder mere i forgrunden og selv er med til at skabe de imaginære farver.

 

Andreas Johnsens dokumentarfilm viser kun i glimt, at der kan være spændinger mellem musikerne og kunstnerne – konflikterne bliver aldrig udpenslet men kun antydet – måske fordi der ikke rigtigt var konflikter, eller fordi man kun ville antyde dem. Det er svært helt at blive klog på i løbet af filmen.

 

Ikke desto mindre er EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND en utroligt lærende fortælling om, hvordan musik binder magiske bånd mellem mennesker, der med Casper Clausens ord i filmen både kan være grænseoverskridende og have respekt for sin egen identitet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efterklang møder genklang

Foto: © Andreas Johnsen – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

En af de mest mindeværdige udtalelser i løbet af filmen kommer fra en af de makedonske musikere, som under en samtale med Efterklang beklager sig over, at der kun er underholdning tilbage i musik, men at det åndelige, det spirituelle mangler: ”Vi synger, når et barn bliver født, og vi synger, når nogen dør,” som han fortæller.

 

Det citat sætter Efterklangs projekt i Nordmakedonien i et helt andet lys op til koncerten, for pludseligt drejer det sig om mere end bare musik og kultur som underholdning og kulturelt eksperiment, det drejer sig om frihed og livet. Intet mindre.

Musikkens væsen

Og det er filmens helt store styrke: EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND dokumenterer ikke bare et bands rejse til et ukendt land med en ukendt musik. Filmen viser selve musikkens væsen og betydning mellem forskellige kulturer takket være sin fængende filmiske professionalisme.

 

EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND er et must for alle, der interesserer sig for musik og film som kunstform. Og for alle, som vil lære lidt mere om livet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efterklang møder genklang

Foto: © Søren Lynggaard – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FILMANMELDELSE – EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND har verdenspremiere den 18. marts 2024 på CPH:DOX

 

 

 

FILMANMELDELSE – EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND – se mere her

 

 

 

 

FILMANMELDELSE – EFTERKLANG: THE MAKEDONIUM BAND er skrevet af guruen Jesper Emke ‘Udkantsberlin’ Clausen, KULTURINFORMATION. Redaktion: Jesper Hillestrøm