Interview Litteratur Rejser

AMAGER FÆLLED – en boganmeldelse

AMAGER FÆLLED – en boganmeldelse

AMAGER FÆLLED

✮✮✮✮

Hvad er det specielle ved Amager Fælled og hvorfor er der så meget ballade om den? Det er noget af det, man får svar på i en ny bogudgivelse med titlen AMAGER FÆLLED af journalist og fotograf Niels Lyksted. Bogen er blevet til i samarbejde med eksperter og lægfolk, som hver især bidrager med viden om Amager Fælled. Deres fortællinger siger noget om, hvorfor de 223 hektar på det nordvestlige Amager er en enestående perle.

I bogens første afsnit skriver Maria Gjerding, præsident for Danmarks Naturfredningsforening: ”Naturen er med til at forme os som mennesker, og intet sted som naturen indpoder os ydmyghed og følelsen af at tilhøre noget større”. Måske er det i virkeligheden dét, der gør Amager Fælled til noget særligt. Altså dét, som naturen gør ved os. Og netop på Amager Fælled kan man træde ind i en jungle af vild natur midt i storbyen og pludselig befinde sig i en helt anden verden, hvor man på fortryllende vis kan opleve at miste fornemmelsen af tid og sted, som det fremgår af Morten Sørensens personlige fortælling om ’Junglen midt i storbyen’.

AMAGER FÆLLED – en boganmeldelse

Endemiske arter og ‘græsning’

Uanset hvordan vi personligt påvirkes af naturen, kommer man ikke uden om, at Amager Fælled kan byde på sjældne arter fra både dyreriget, planteriget og svamperiget. Her findes bl.a. Stor Vandsalamander, der er beskyttet på niveau med Pandaen, den rødlistede skærmplante Brændeskærm samt flere arter af vokshatte, der kategoriserer stedet som en svampelokalitet af national betydning. Det kan man læse mere om i afsnittet om Amager Fælleds historie, hvor biologen Nikolaj Gervig Correll fortæller, hvordan området har forandret sig gennem tiden og hvilken helt unik artsrigdom, man kan finde på Amager Fælled i dag.

En del af den særlige biodiversitet, der findes på Amager Fælled i dag, skyldes naturpleje i form af græsning, som giver plads til arter, der ellers ville blive kvalt i græs. I praksis varetages denne naturpleje af Skotsk Højlandskvæg og Exmoor-ponyer under tilsyn af Københavns Kogræsserlaug, hvilket uddybes nærmere i et afsnit om græsning på Amager Fælled.

I fire afsnit beskriver Terese Østergaard Kokholm årstiderne på Fælleden med deres særegne flora og fauna. Afsnittene er krydret med små afstikkere lige fra H.C. Andersen til nordisk mytologi og gammel overtro knyttet til forskellige planter og dyr.

AMAGER FÆLLED – en boganmeldelse

Fremtiden for Amager Fælled

Gennem hele bogen er der en rød tråd af bekymring for Amager Fælleds fremtid. Truslen om forskellige byggeprojekter på Fælleden har samlet en stor gruppe borgere i kampen for at bevare Amager Fælled. En af disse frivillige ildsjæle er Steffen Rasmussen, formand og talsperson for Amager Fælleds Venner, der i bogen fortæller om op- og nedture i denne kamp, som har stået på i flere år og ikke er slut endnu.

Om der er nogen symbolik i, at bogens sidste afsnit hedder ’Forår på Amager Fælled’, kan man kun gisne om, men det indeholder et håb om lysere tider, hvor man endnu engang kan se skrubtudser på kærlighedsvandring og høre fuglene synge over Lærkesletten og resten af Amager Fælled.

AMAGER FÆLLED – En smuk fotobog

Bogen er ret hurtigt læst, da afsnittene samlet set kun fylder omkring en fjerdedel af bogens i alt 200 sider. Resten af bogen prydes af billeder fra Amager Fælled, fortrinsvis fotograferet af Niels Lyksted, som ud over at forfatte forordet også er bogens redaktør.

En smuk fotobog

Indholdet er nok mest interessant for dem, der bor i nærheden af Amager Fælled eller på anden vis har en tilknytning til stedet, men bogen er relevant for alle med interesse og bekymring for naturen i Danmark, der flere steder i landet er under pres. Personligt er jeg blevet en hel del klogere på Fælleden, og har fået øjnene op for værdien af dette helt specielle sted efter at have læst bogen.

Bogen er pænt indbundet i A4-landskabsformat, og kan erhverves for kr. 350. Overskuddet går ubeskåret til Amager Fælleds Venner, som siden 2016 har kæmpet for at bevare Amager Fælled.

Forfatteren og redaktøren Niels Lyksted er tv-producer, journalist, og fotograf. Lyksted fortæller ved redaktionens afslutning, at en lang række biblioteker landet over nu er i fuld gang med at erhverve sig AMAGER FÆLLED.

Indlægget er skrevet af Martin Hänsche, KULTURINFORMATION