AKTUELT Litteratur

ANMELDELSE: En syerske i New York

ANMELDELSE: En syerske i New York

ANMELDELSE: En syerske i New York

✮✮✮✮✮

‘ ……. Romanen fortæller om dystre hemmeligheder, der aldrig blev talt om …..’

Natasha Lester (f.1974-), er en australsk forfatter. Oprindeligt uddannet indenfor marketing og public relation og hun har arbejdet hos L´Oreal som marketingschef. Natasha Lester har altid været bidt af at skrive, men havde vanskeligt ved at få udgivet sine romaner. Hun blev afvist af flere forlag, indtil et bed på krogen. Hun har siden da været bestsellerforfatter.

Hun har ry for at være en meget metodisk researcher og siden 2016 har hun skrevet historisk fiktion. Hendes passion for mode, rejser, research, historie, samt kvinder der har banet vejen for andre, er hendes drivkraft. I denne roman er omdrejningspunktet fransk og amerikansk mode i 1940’erne og modstandsbevægelsen i Frankrig i samme periode. Hendes bøger er oversat til adskillige sprog.

En syerske i New York – plot

En enlig mor bor med sin 22-årige datter, Estella, i en meget lille lejlighed i Paris. De ernærer sig som syersker, med et speciale i at sy små dekorationsblomster til kjoler. Fra Estella har været helt lille, har moderen lært hende at sy. Estella har ligeledes hele sit unge liv tegnet og designet kjoler. Hun har flair for det og hun kan kopiere Chanel og andre kendte mærker så godt, at hun kan tjene penge på det.

Da krigen bryder ud, opdager Estella at hendes mor arbejder i en modstandsgruppe, og situationen bliver mere og mere ustabil i Paris-Frankrig. Det viser sig at Estella har en amerikansk dåbsattest og kommer ombord på det sidste skib der sejler fra Frankrig til New York. Moderen fortæller ikke Estella den virkelige relation mellem sig selv og Estellas fader. Hun får moderens symaskine og en kuffert indeholdende de mest nødvendige ejendele med på turen.

På båden møder hun Sam og hans forældre. Det viser sig at han er tilskærer og Estella og han opbygger et venskab. De har brug for hinanden og sammen med en fælles veninde arbejder de ambitiøst hen imod at lave en kollektion. Selvom tidsperioden var frugtbar for dynamiske mennesker i New York, var konkurrencen benhård. Estella er nødt til at blive ved med at tegne kopier og sælge tegningerne for at overleve. Det ser ud til at være en umulig vej hun er ved at gå ud ad.

Nutiden

Fabiene Bissette er en australsk modekurator der i 2015 rejser til New York for at arbejde på en udstilling om de værker og den historie hendes bedstemor har skabt. Bedstemoderen er Estella, der stadig lever, er 97 år og åndsfrisk. Estella er blevet et ikon og har skabt det hun drømte om da hun trådte fra båden på amerikansk jord. Hun har aldrig glemt sine rødder og er taknemmelig for sit liv og sine valg.

Desværre når Fabiene ikke at få den virkelige historie ud af bedstemoderen før hun dør, for det viser sig at hun aldrig har fortalt den sande (og spændende historie) til nogen. Det efterlader hende med mange ubesvarede spørgsmål og hele hendes liv kommer til at ændre sig.

Er det pladderromantik?

Først tænker man: Der er lidt for meget pladderromantik over denne her roman, men allerede efter de første sider, bliver man fanget ind i et plot der er helt og aldeles uforudsigeligt. Den er spændende fra først til sidst. Beskrivelserne af Paris, lysets by, kærlighedens by, fremkalder duften af nybagt baguette og aromatisk vin.

I New York mærker du pulsen og kan se alle de travle mennesker med mapper eller tasker på vej til arbejde. Romanen fortæller om dystre hemmeligheder, der aldrig blev talt om. Hvilken familie kan sige sig helt fri for dem? Den handler også om ulykkelig kærlighed, som kan fortære dit indre og få dit hjerte til at briste. Til gengæld handler den også om hvor vigtigt det er at gribe kærligheden når den viser sig, og ikke mindst hvor nødvendigt det er, at bevare troen på sig selv livet i gennem.

ANMELDELSE: En syerske i New York. Forfatter: Natasha Lester. Udgivet på forlaget Alpha.

ANMELDELSE: En syerske i New York – se mere her

ANMELDELSE: En syerske i New York er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION