ANMELDELSE: Mikael Lindholm – Linneas bog

Mikael Lindholm – Linneas bog

Vinter uden sne 1

✮✮✮✮✮

‘ ……….. eminent skruet sammen ……’

Året er 1944. En lille dreng, Erik, bliver sendt alene afsted på et skib fra Åbo i Finland mod Stockholm i Sverige. Hans mor har ikke andre muligheder.

Vi møder Erik igen i 1959, hvor han er blevet ansat i en Edb-virksomhed. Her møder han den smukke Linnea og de begynder at gå ud sammen. Erik er flot, velbegavet og en karismatisk mand.

De bliver forlovet i 1960 og gift kort tid efter. Deres første barn Peter bliver født. Allerede der starter Eriks misbrugstendenser. Han glemmer at Linnea har født deres første barn, og kommer først hjem dagen efter. Linnea tilgiver ham. Erik har et charmerende og overtalende væsen.

Erik er dygtig til sit arbejde, og i 1964 er han 27 år og bliver forfremmet til underdirektør i firmaet. Linnea går hjemme og sætter en ære i at passe huset og pludselig stiger familien i det sociale hierarki. De får nyt hus og Erik er på alle måder den store mand. Slagfærdig, den sidste der går hjem efter et møde og den første til at møde på arbejde.

Linnea og Erik er et flot par. Det ser ud til at de lever et liv på den rigtige side af tilværelsen. Hans drikkeri eskalerer og hans fravær fra hjemmet er massivt. Undskyldninger er der mange af, Linnea forstår det ikke, men accepterer hans løgne og druk. Inderst inde hører hun en lille alarmklokke ringe, men lytter ikke. Deres kærlighed til hinanden er stærk, og hun håber og tror på, at alt er som det ser ud. Han forsikrer hende gang på gang om, at alt er i den skønneste orden og at hun ikke skal blande sig i hans forehavender. Igen får han overbevist Linnea om at alt er godt.

De får et barn mere, en pige Tuuli og endnu en datter Anna. Erik drikker mere og mere og begynder at have et pillemisbrug. Deres tilværelse bliver turbulent, Erik bliver fyret og de må flytte, igen. Langsomt får Linnea nok af hans svigt og utallige bedrag. Hun opdager, at hun er blevet lullet ind i en tilværelse uden realitetsfornemmelse. Fortidens synder er som et genfærd de lever side om side med. Linnea får nok af Eriks løfter om guld og grønne skove, de virker ikke længere. Hun forlader Erik med børnene.

Forfatteren

Mikael Rauno Lindholm (f. 1961), har et stort og mangesidet forfatterskab bag sig. Han er uddannet journalist og har virket som dansk-og finlandsjournalist. Desuden har Lindholm bl.a. været chefredaktør på mange landsdækkende medier samt udenrigskorrespondent og stiftede i 2008 udviklingshuset, Innovation Inside. Han har udgivet bøger om f.eks. ledelse, samfundsøkonomi, innovation samt skrevet en række kriminalromaner sammen med sin hustru Lisbeth Zornig.

Vurdering

Fra første side bliver du draget ind i en historie, der er rystende og forfærdelig. Den er eminent skruet sammen. Beskrivelsen af familiens deroute er nærmest orkestreret igennem 399 sider, så du næsten ikke opdager hvad der foregår, før det er for sent. Familien rejser sig jo gang på gang.

Det er med en særegen indlevelsesevne Lindholm beskriver Linnea og Eriks ægteskab, der jo desværre kunne være en hverdag for mange, uanset hvor i samfundets hierarki du befinder dig. Uagtet at dette er flere årtier siden, sidder du alligevel tilbage med mange ubesvarede spørgsmål. Hvorfor sker disse ting også i dag? Hvorfor kan vi stadigvæk ikke spotte manipulationen når den som en tsunami skyller ind over ens tilværelse? Var Linnea naiv, godtroende eller bare forelsket?

Forfatteren skriver at dette er en fortælling om livet og at hændelserne er inspireret at virkeligheden. Det gør fortællingen endnu mere gruopvækkende og vedkommende.

Denne bog er første bind i en trilogi. Næste bind i serien hedder Peters bog og udkommer 12. september 2023 og tredje del, Lises bog, kommer 2. april 2024. Jeg kan næsten ikke vente på efterfølgerne.

ANMELDELSE: Mikael Lindholm – Linneas bog. Vinter uden sne 1. Forfatter: Mikael Lindholm. Udgivet på Forlaget Alhambra.