BOGANMELDELSE: CITY

BOGANMELDELSE: CITY

BOGANMELDELSE: CITY

✮✮✮✮✮

‘ ………. dramatisk uforudsigelighed ……’

Jesper Stein (f.1965), er en dansk forfatter og journalist med et langt forfatterskab bag sig. Dette er bind syv i serien om vicepolitikommissær Axel Steen. Jesper Stein har vundet en del priser og tre af hans bøger er solgt til SF film. Han skrev i 2020 selvbiografien Rampen, som han modtog stjerneanmeldelser for. Den tager udgangspunkt i hans forældres skilsmisse, samt det vi tager med os fra barndommens gade på vores vej videre i livet, på godt og ondt. Han modtog Læsernes Bogpris 2020 og Bibliotekernes pris for bogen.

Handlingen

I CITY kører Jesper Stein handlingsmæssigt i mange parallelle spor. Vi springer ind og ud ad fortid og nutid, hvor minder og fatale handlinger fletter rundt mellem hinanden. Vicepolitikommissær Axel Steen er tilbage i Københavns politi. I mange år arbejdede han under cover og det job passede ham fint. Axel Steen har nu fået en toårig forskerstilling ved Københavns Politi, som ekspert i efterforskningsmetoder, efter at have været på studietur til Cambridge University, for at få en akademisk grad i efterforskningsmetoder. Han er midt i et vadested i hans liv og ved egentlig ikke hvad han skal efter de to år, hvis hans kontrakt ikke bliver forlænget.

Hovedpersonen

Den ellers handlekraftige vicepolitikommissær møder vi som en dreng, der bliver kanøflet i skolen. Han bor hos sin far, der er psykiater, og Axel bliver forelsket i en pige fra det hospital, hvor hans far arbejder. Han spiller tennis med en anden dreng han egentlig ikke kender, og det viser sig, at hans ungdomsbekendtskaber sidenhen får skæbnesvangre følger for ham. I bind seks havde Axel Steen haft et voldsomt opgør i Grækenland med en mand kaldet Paven. Efter 2 år dukker han pludselig op i København. Hvad er han ude på? Hvad er der sket siden han befinder sig her?

Maj Lund

Fire måneder inden hans kontrakt er slut dukker Maj Lund op på hans kontor. Hun er kriminalpsykolog, sprudler af energi og har en idé om, at voldtægtsforbrydere og forvaringsdømte har en samvittighed og kan føle skam. Axel Steen er mere end skeptisk over for hendes idéoplæg, men indvilliger i at give hende tre forsøg, på betingelse af, at han selv er med under samtalerne. Det er nogle af de mest hårdkogte forbrydere i Danmark og en af dem er en serievoldtægtsforbryder, som Axel Steen selv var med til at sætte under lås og slå. Det undrer ham hvorfor hun er specielt interesseret i ham. De tager på besøg og hans skepsis over for hendes projekt forsvinder, da han ser hvordan hun får de forhærdede mænd til at tale og næsten vise åbenhed og en lille flig af en skamfuld side af dem selv.

Vidt omkring

PET har på Amager Strand arrangeret et møde med en person Axel Steen har haft voldsomme kampe med gennem årene. Af en eller anden grund går alt galt, en mand dør og ingen tager ansvar. Der er mange bolde i luften og det er ikke nemt at gribe dem alle på samme tid.

Axel Steen kommer vidt omkring. Vi er med på sidelinjen hos en familie der i virkeligheden er dysfunktionel, uagtet hjemmet er intellektuelt og på overfladen ser skinnende normal ud. Lidt som i Jesper Steins selvbiografiske roman. Plottet er overraskende, voldsomt og spændende. Intet er som man skulle tro det var. Axel Steen er en sympatisk machofyr, der viser stor omsorg overfor sin datter Emma. Han er en barsk fyr med hjertet på rette sted. Hans valg kan virke blødsødne, men i sidste ende forstår man hans bevæggrunde.

Jesper Stein er analytisk og plausibel. Man tror næsten på alle de røverhistorier der kommer for dagen. Det er herlig læsning, med dramatisk uforudsigelighed. Jeg kan lige så godt indrømme, at jeg aldrig havde regnet dette plot ud og i denne anmeldelse bliver der ikke afsløret mere. Læs CITY og du bliver overrasket.

BOGANMELDELSE: CITY. Forfatter: Jesper Stein. En krimi udgivet på Politikens forlag.

BOGANMELDELSE: CITY – se mere her

BOGANMELDELSE: CITY er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION