BOGANMELDELSE: HAVETS STORSIND

BOGANMELDELSE: HAVETS STORSIND

BOGANMELDELSE: HAVETS STORSIND

✮✮✮✮✮

‘ ………. en anderledes og underholdende roman …..’

Fire venner taler om at de vil realisere deres drømme. De har kendt hinanden gennem flere år og er jævnbyrdige intellektuelt og økonomisk.

Personerne

Rikke og Martin er hinandens diametrale modsætninger. Rikke er glødende vegetar/veganer og miljøbevidst, så det tenderer det fanatiske. Desuden er hun i besiddelse af et heftigt temperament. Hun mener hele verden bør frelses fra dens forfald. Martin er forfatter, selvom det er svært for ham at få udgivet noget. Han fifler med aktier, hvilket sker i ly af en aflåst computer og uden Rikkes viden. Rikke tror han skriver på en roman, i virkeligheden bruger han hele dagen på at kigge på aktieindekser.

Line og Jonas er mere afdæmpede i deres hverdag. Jonas er forsker og er ved at gøre sin ph.d. færdig. Line er uddannet i historie, en uddannelse hun ikke bruger, men er i stedet ansat på en sceneskole.

Et togt

De to vennepar elsker god mad og vin. En aften beslutter de sig for at de vil sejle verden rundt. Ingen af dem er vant til at håndtere en båd, der er så stor at den skal kunne krydse Atlanterhavet. De tager duelighedstegn, træner og får kørt dem selv i stilling til turen. Efter to år køber de en gammel plimsoller. Efter utallige reparationer af båden, er de endelig klar til at tage af sted.

I begyndelsen har eventyret nyhedens interesse og deres forskelligheder dukker kun lige op til overfladen. Efter et stykke viser de fire venner deres sande ansigter og hos et par stykker af dem er de mere skræmmende end hos de andre. Langt væk fra alting og uden at kunne fortage sig andet end de gøremål der er på skibet, bliver hverdagen kedelig og triviel. Kedsomheden bliver kimen til genvordigheder. Deres eksistenspræferencer er ikke fælles som først antaget.

Efter tre uger er der land i sigte og de fire globetrottere har derefter mange stop både i Caribien og da de når ud til Stillehavet. Det går ikke stille for sig. Bl.a. kommer de i karambolage med en russisk oligark som får fatale konsekvenser.

Mig-generationen

Romanen handler ikke alene om en verdensomsejling, men om en forkælet generation, der har fået lov til at kræve ind og egentlig er temmelig ligeglad med deres omgivelser og hvad andre mener. De har haft frihed til at gøre hvad der passede dem. At realisere sig selv på alle mulige måder er en helt naturlig forlængelse af deres tilværelse. Uanset om de vil være i stand til det eller ej. De er uforstående overfor deres forældres luksustilværelse og at de ikke bare deler den med deres børn.

En samtidsroman

Philip Tafdrup (f. 1979), er forfatter og digter. Han debuterede i 2010 med romanen Kongen af Bali. Denne roman er hans femte udgivelse. Tafdrup har en sjælden evne til at give sine personer karakter, så de fremstår lyslevende foran læseren. Man ser dem for sig. De fire hovedpersoner i denne bog er ramt lige spot on. Samtidig er det en samtidsroman, hvor du undervejs bliver i tvivl om hvad der er satire og hvad der er alvor.

Vi bliver konfronteret med den politiske korrekthed så det driver ned ad væggene og som bliver punkteret så gassen går ud af ballonen. Vi ser forargelse og selvbedrag der kommer til kort, når virkeligheden banker på.

Tafdrups nye roman giver et godt bud på den generation, der ikke kan foretage sig noget som helst uden at de enten skal blive forargede, krænkede eller simpelthen bare sure og vrede og helst på andres vegne.

Romanen går i rette med wokeånden i tiden og beskriver de to pars eskapader på vittig, satirisk og humoristisk vis. Det kan godt være at du fornemmer ironien, men tag ikke fejl, det kunne lige så godt være en dokumentar fra det virkelige liv anno 2023. Tak for en anderledes og underholdende roman.

BOGANMELDELSE: HAVETS STORSIND – Forfatter: Philip Tafdrup. Udgivet på forlaget Alhambra.

BOGANMELDELSE: HAVETS STORSIND – se mere her

BOGANMELDELSE: HAVETS STORSIND er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION