Film Interview Rejser

TILFÆLDETS GAVER – EN FILM OM JØRGEN LETH♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

 

‘Jeg har i grunden aldrig rigtig brudt mig om Jørgen Leth!’ – om man kan indlede en anmeldelse med et sådant udsagn, vil jeg lade stå hen i det uvisse. Faktum er faktisk det stik modsatte, men jeg indleder sådan for at give den gamle mand lidt igen med det mentale blodtræ. Vi kender alle Leths retorik, hans ordleg, ironi og selvhøjtidelige navlebeskuelse.

 

Alt for ofte har vi hørt ordene: ‘En film af Jørgen Leth, og ved med det samme, at vi igen skal trækkes med denne selviscenesættelsens mester, der tilbagelænet betragter verdens enkelthed i al dens kompleksitet.

 

Så jo! Jeg kan godt lide Jørgen Leth, og da CPH:DOX her i 2020 blev en online event, var den første film, der skulle indtages ikke ‘en film af Jørgen Leth’, men ‘en film om Jørgen Leth’. Kasper Bech Dyg ved LOUISIANA CHANNEL har syet et 80 minutters lang patchwork tæppe sammen med de mange lapper fra den 50 års lange karriere som instruktøren og fantasten Jørgen Leth skriver på armbindet. En dejlig alsidig og provokerende karriere, hvor også tilfældighedernes blinde spil får lov at spille skak og smide med isstykker.

 

‘Husk at bruge dine øjne, Søn!’

 

‘Husk at bruge dine øjne, Søn!’, var det motto Jørgen Leths far indprentede i sin dreng. ‘Se dig om!’ ‘Tænk dig om!’ var udsagn, der lå under overfladen. Betragt verden og læg mærke til den. Der skal ikke ‘lalles’ eller ‘lulles’, der skal iagttages – og senere i voksenlivet skulle der så ‘optages’ film. Iagttagelserne skulle videreformidles, og det blev de under forskellige farver og flag.

 

Filmen kommer godt omkring tilblivelserne af de mange film, og vi fornemmer også en vis kronologi og sammenhæng. Sammen med fotografen Ole John, som Leth møder tilfældigt, får de den idé at lave en film om jazzmusikeren Bud Powell. Som sagt så gjort – de opsøger manden i Paris, hvor den amerikanske jazzlegende opholder sig, og spørger om de må gå en tur med ham, mens de filmer ham – og det må de godt, og de må også gerne give en cognac eller to undervejs under optagelsen. En film bliver skabt. Året er 1963 og Jørgen Leth kan nu kalde sig filminstruktør grundet dette sjældne 12-minutters værk, med titlen Stopforbud.

 

Engagementet i cykelsporten har sin plads. Og vi kommer også omkring Lars von Triers ‘benspænd’ fra 2003 hvor diabolske Trier gør sit bedste for kollegialt at chikanere sin ven Jørgen Leth, og sætter ham umulige opgaver på ærmet. Endelig topper Kasper Bech Dygs film om Jørgen Leth, da vi får bagsidehistorien om optagelsen af Andy Warhols spisen amerikansk hamburger.

 

Leths stakkevis af notesbøger spiller en rolle, og mottoet: ‘Brug dine øjne, Søn!’, bliver et mantra gennem livet og filmenes linse bliver, hvad Leth selv kalder: ‘Fra hjerte til hånd!’, og derfor kan jeg godt lide Jørgen Leth.

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION

Foto: CPH:DOX