Glyptoteket: Kai Nielsen
Født af hverdagen – en særudstilling
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
✮✮✮✮✮
‘ ….. jeg er sikker på, at de fleste af os er gået forbi nogle af disse skulpturer og ikke anet, at det var en af Kai Nielsen …..’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Kai Nielsen er som sådan ikke et navn der umiddelbart siger mange noget, men det gør hans figurer. Har man været på Glyptoteket, er det første man bliver mødt af, hans smukke hvide marmorfigur: ‘Vandmoderen’. Hun ligger med sine små børn på et leje af vand, hvori der svømmer guldfisk. Den er perfekt placeret midt i rummet. Du kan sidde rundt om hende på bænke og ikke alene nyde figuren, men hele den vidunderlige stemning, der er i rummet med palmer og skulpturer.
Det korte liv
Kai Nielsen (1882-1924) blev født i Svendborg. Han går i malerlære og får sideløbende tegneundervisning. Da han er udlært, flytter han til København. Kai indsender to modellerede buster til Kunstakademiets billedhuggerskole. Han bliver optaget i 1902. Kai var en flittig og produktiv kunstner. Selvom han hele sit liv var plaget af sygdom, lod det ham aldrig slå ud. Igennem årene var han adskillige gange blevet opereret for mavesår, men døde desværre allerede som 41-årig. På trods af sin alt for tidlige bortgang, er hans virke kolossalt omfattende.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Mangesidet talent & ‘profet’
På udstillingen ser vi hans mangesidet talent og hans arbejder i mange forskellige materialer. Kai formede ikke kun figurer i de gængse materialer såsom marmor og bronze, men søgte nye veje. Han fremstillede figurer i kunststen, der ikke alene var billigere materialer, men de kunne også stå udendørs og masseproduceres og derfor kunne opstilles flere steder.
Kai var sin egen. Han havde humor og kom ofte med en bramfri bemærkning såsom, at han spåede sig selv en stor fremtid inden for portrætbusten som kunstform. Han ville være nødt til at have sin egen telegramadresse, Bustekai, for ordrerne ville vælte ind. Det kom dog til at blive en profeti, der gik i opfyldelse.
Han var sin samtids mest kendte billedhugger og har afbilledet alle tidens kendisser. Kunstnere, sportsstjerner, kunstsamlere og mange andre brugte ham, for han var i stand til at fange personens inderste væsen, på en ganske simpel og direkte måde. Det var en del af hans virke, men Kai havde en anden passion. Han ville skildre menneskekroppen, både som den idealiserede skulptur som de romerske, men også som helt almindelige mennesker i hverdagssituationer og det var det der blev hans signatur.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
De fyldige kvinder
Udstillingen rummer hovedsaligt hans tidlige værker, hvor de store kvindekroppe er dominerende. Der er et naturligt svung og fyldighed over dem der er betagende. Du står overfor den naturlige krop og det er befriende. På både malerier, tegninger og skulpturer, er de runde, bløde og naturalistiske kurver fremtrædende. De er fremstillet som kroppen ser ud. Ganske vist er det voluminøst og pågående, men sådan er det nu en gang.
Det er intet mindre end imponerende, hvad Kai har bedrevet. Tilmed ekstrauddannede han sig undervejs i sin karriere. Bl.a. hos maleren Joakim Skovgaard på Kunstakademiet og foretog rejser til både Paris, Italien, Belgien og Holland.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Fugle
Kais foretagsomhed var enorm. Han begyndte at masseproducere små figurer for bl.a. Kähler og Bing og Grøndahl, hvor mange af dem stadigvæk står i de danske stuer. En smart måde at demokratisere kunsten på. Den blev pludselig allemandseje. I udstillingen er der en stor montre med de fine små figurer på ca. 6-14 cm. i højden. Kai bevæger sig i den ornitologiske verden. Der er en ravn, stork, allike, ørn, stær, spurv osv. Det er overraskende, hvor farvestrålende nogle af dem er. Det er ikke just de stærke farver vi er vant til at se hos Kai, derfor bliver det endnu mere forbløffende at se. Man kan gå rundt om dem og de er alle små mesterværker.
Vi ser også enkelte eksempler på Kais oliemalerier f.eks. Leda, som var et yndet motiv hos ham. Udstillingen er stor og giver et tydeligt indblik i bredden af hans arbejde. Der er flere rum med skulpturer, de står tæt, for de er grandiose og rum med hans tegninger, hvor hans enkle og stærke streg, viser hans formåen.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Vi kender Kai Nielsen – måske
På Blågårds plads på Nørrebro i København, står et værk som er en hyldest til arbejderen. 22 granitfigurer viser håndværkserhvervene, eksempelvis tømrer, murer osv. Et modigt værk. Andre steder du f.eks. kan se Kai Nielsens udendørsværker er: ‘Ymerbrønden’ – Fåborg, ‘Venus med æblet’ – Enghave Plads, ‘Leda med svanen’ – Svendborg Bibliotek, ‘Leda uden svanen’ – Nybrovej, Vangede, ‘Ursus og tyren’ – Palads, Axeltorv, København, ‘Knælende kvinde’ – Øregård Park, Gentofte, ‘Portrætherme, Thorvald Bindesbøll’ – Designmuseum Danmark, København. Jeg er sikker på, at de fleste af os er gået forbi nogle af disse skulpturer og ikke anet, at det var en af vores fremmeste billedhuggere, der var ophavsmand til værket. Kig godt efter næste gang du går forbi.
Det er en dejlig udstilling og viser en dansk kunstner, der fortjener en fremtrædende plads i dansk kunsthistorie. Som tidligere nævnt kender de fleste Kai Nielsens værker, men nu får vi sat tydeligt navn på denne fortræffelige kunstner. Glyptoteket har meget at byde på, så sæt tid af til også at se alle de prægtige værker i den permanente udstilling.
KULTURINFORMATIONs anmelder og redaktionsmedarbejder Louise ‘All Over’ Frevert. Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Glyptoteket: Kai Nielsen – Født af hverdagen – en særudstilling kan opleves frem til 5. januar 2025.
Se også ‘Efter naturen’, en anden særudstilling, der har åbent til 18. august 2024 – læs Freverts anmeldelse her
Glyptoteket: Kai Nielsen – se mere her
Glyptoteket: Kai Nielsen er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm