Filmanmeldelse: MADAME IDA
Fotograf: Henrik Ohsten
✮✮✮✮
‘ ….. Flora Ofelia Hofmann Lindahl har en sjælden indlevelsesevne ….’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Jacob Møllers debutfilm, MADAME IDA, er på mange måder interessant, fordi den viser en periode i Danmark, hvor kvinder blev nødt til at acceptere deres skæbne. Blev de gravide udenfor ægteskab, havde de ikke mange muligheder og var nødt til at give barnet bort. Desværre sker det stadigvæk nogle steder i verden.
Plot
Cecilia er 15 år og er blevet gravid på det børnehjem, hvor hun er vokset op. Dagligdagen er hård og brutal. Da hun adspurgt, nægter at svare på hvem faderen er til barnet, skal hun skjules, så ingen opdager at hun er gravid. Der er ingen anden udvej end, at hun må føde barnet og bliver indlogeret hos en kvinde på 45 år, Ida, der ønsker et barn. Ida bor i det der engang var et gods, med et rigt selskabsliv, mange penge og er nu uden kontakt med verden omkring sig. Alma er hendes 70-årige faktotum, som Idas forældre ansatte 40 år tidligere for at passe hende, fordi hendes forældre ikke havde tid. Efterhånden som årene er gået, er stedet forfaldet og Ida keder sig, drikker for meget og har mistet realitetssansen. Hvad hun ikke selv synes.
Ugerne går og efterhånden kan man se, at Cecilia er gravid. Ida viser pludselig omsorg for pigen og Cecilia opdager en varme og et tilhørsforhold, hun aldrig har kendt. Alma kan tackle Cecilia når hun bliver obsternasig, og Cecilia overgiver sig langsomt til sin nye tilværelse, med ønsket om at blive en del af livet i huset. Også efter barnet kommer. Det er tre kvinder i tre forskellige generationer. Ingen af dem hører rigtig til noget sted, de har pludselig kun hinanden og de prøver hver på deres måde at bryde ud af deres pålagte skæbne og finde en vej sammen i den længsel de har, efter nogen at dele deres liv med og mærke menneskelighed og måske den kærlighed ingen af dem nogensinde har fået.
Kvinderne morer sig sammen. De spiller spil og alt ser ud til at normalisere sig, og den mutte, aggressive og indelukkede Cecilia åbner sig ganske langsomt. Efterhånden som fødslen nærmer sig, kommer der igen ligesom en mørk skygge over huset. Den dystre stemning er ved at vende tilbage. Da babyen kommer til verden, bliver alt vendt på hovedet og Ida bliver manisk. Kan Cecilia blive boende? Hvilken indflydelse kan Alma have på Ida?
Fotograf: Henrik Ohsten
Foto: Stroud Rohde Pearce
Fotograf: Henrik Ohsten
Skuespilpræstationerne
Det er en stærk og grum film med super skuespilpræstationer. Den 19-årige Flora Ofelia Hofmann Lindahl spiller Cecilia. Hun har allerede modtaget adskillige priser både nationalt og internationalt. Hun har en sjælden indlevelsesevne og flere gange må man gribe sig i at blive ganske berørt af hende skæbne. Hun er usædvanlig god.
Christine Albeck Børge er uddannet på Odense Teater i 2000 og har en lang solid karriere bag sig. Som Ida ser vi hendes dramatiske talent for fuld udblæsning. En kvinde der aldrig er blevet voksen, som lever på en livsløgn og er ekstrem egoistisk.
Karen-Lise Mynster er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 1975 og har gennem sin karriere haft flere prominente roller både på teater og i film. Alma har den ro og tyngde hendes alder automatisk giver hende. Hun udstråler autoritet, men hun formår også at vise forståelse for Cecilias rebelske sind. Alma er selv børnehjemsbarn. Hendes stoiske ro har en afsmittende effekt på dem alle.
I filmen udspiller der sig et større middagsselskab og her må jeg fremhæve en af præstationerne: Klaus Bondam. Han spiller en slimet kvindeglad mand, der forfører værtinden, til stor forfærdelse for resten af selskabet. Det er stærkt og modigt. Bondam burde komme tilbage til sin oprindelige metier, skuespil.
Fotograf: Henrik Ohsten
Foto: Stroud Rohde Pearce
Fremragende, men alt for lang
MADAME IDA er Jacob Møllers første større spillefilm. Jacob er instruktør på filmen og har skrevet manuskriptet. Jeg vil gå så langt som til at sige, at filmen er original, hvis den var blevet klippet 30 minutter kortere. Der bliver dvælet ved interiøret i alt for mange passager, situationer bliver trukket i langdrag og som om vi ikke har forstået det, gentages nogle af indstillingerne. Det er ærgerligt når budskabet og filmens tema er så stærkt. Personinstruktionen er fremragende.
Filmanmeldelse: MADAME IDA. Medvirkende: Flora Ofelia Hofmann Lindahl- Cecilia, Christine Albeck Børge-Ida, Karen-Lise Mynster-Alma, Anders Mossling, Klaus Bondam, Nanna Koppel, Stig Rossen, Nanna Schaumburg-Müller, Sarah Boberg, Mikkel Arndt.
Instruktør: Jacob Møller, Manuskript: Jacob Møller, Producer: Charlotte Hjordt, Fotograf: Stroud, Rohde Pearce, Production designer: Amalie Skovhus Petersen, Klipper: Louis Emil Ramm Seeber.
Foto: Stroud Rohde Pearce
Filmanmeldelse: MADAME IDA – se trailer her
Filmanmeldelse: MADAME IDA er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm