ANMELDELSE: Marlow-klubbens første sag

ANMELDELSE: Marlow-klubbens første sag

ANMELDELSE: Marlow-klubbens første sag

✮✮✮✮

‘ …….. en fin velskrevet hyggekrimi uden for mange dikkedarer …..’

Marlow-klubbens første sag er optakten til en planlagt trilogi. Handlingen foregår i den lille by Marlow, der ligger ved Themsen vest for London. Hovedpersonen er den syvoghalvfjerds årige dame Judith Potts. Hun bor i en gammel herskabsvilla og lever et komfortabelt liv. Hun mangler ikke noget, har et godt helbred, er i god form, drikker en whisky hver aften, elsker at bade nøgen og er lidt af et rodehoved.

Et skud

En aften hører hun nogen der råber og lyden af et skud. Det er ovre fra hendes nabo, der er en god ven og galleriejer. Hun er sikker på, at der er sket noget forfærdeligt. Hun sejler derover, tilkalder politiet og manden, naboen, er død. Skudt. Umiddelbart tror politiet ikke det er andet end en ulykke, men Judith lader sig ikke affeje af autoriterne. Hun starter sin egen efterforskning og får to lokale kvinder, en professionel hundelufter, og en neurotisk præstefrue, involveret i opklaringsarbejdet. Judith er emsig og det er vanskeligt at forstå, hvordan politiet kan tolerere kvindernes nævenyttighed.

De undersøger alle tænkelige personer og afkroge, omkring de personer der har haft kontakt til de nu tre mordofre, der er dukket op. Vi farer rundt til te drikning, og kommer på både cykel- ro- og gåture. Judith er samlingspunktet og hun får damerne til at drikke whisky og gå ud over deres grænser. Det i sig selv er fint, men til tider virker det temmelig anstrengt. Specielt når vi hele tiden skal høre på præstefruens beklagelser. I slutningen af bogen bliver hun nærmest feministisk bevidstgjort. Miraklernes tid er ikke forbi, kan man næsten høre præsten sige.

Robert Thorogood

Forfatteren Robert Thorogood er født i Colchester Essex. Han er uddannet på Cambridge University. Han er bedst kendt for krimiserien Death in Paradise. Den har kunnet ses på TV-Charlie hele vinteren og vil vist igen blive genudsendt. Totalt uskyldig forudsigelig krimiserie, der åbenbart må have et publikum.

Krimi-genren

Marlow-klubben bliver betegnet som Cosy-Krimi, hyggekrimi, og det er vel en meget god betegnelse. Den ligger i samme boldgade som Death in Paradise. Det er vanskeligt at læse Marlow-klubben uden at drage sammenligninger med andre feelgood og cosy-krimier.

Richard Osman, også englænder, har begået tre bøger om nogle pensionister i en seniorlandsby i Coopers Chase. Fire pensionister opklarer det ene mord efter det andet, det er hylende morsomt og humoristisk. I denne krimi er det en ældre dame der finder sammen med to veninder, som opklarer nogle mord. Det er ikke helt det samme, men det ligner til forveksling. Der er en nostalgisk Agatha Christie stil over det. Læs Freverts anmeldelse her

For ikke at tale om: Murder, she wrote. På dansk: Hun så et mord. Mellem 1984- 2003 indspillede den amerikanske serie 268 afsnit, med Angela Lansbury i hovedrollen. Vi skal heller ikke glemme den legendariske Peter Falk, der gav den som den lettere derangerede politiinspektør Columbo, der lige havde et ekstra spørgsmål.

Nu er alle ingredienserne hældt op, åh nej, Barnaby, Midsomer Murders, må vi ikke glemme, de skal alle rystes ordentligt sammen, for så får vi en Marlow-cocktail. Det er smart, men der er intet nyt under solen, kun at vi får en fin velskrevet hyggekrimi uden for mange dikkedarer. Det er egentlig det samme som Death in Paradise, som også er harmløs, tandløs og hyggelig. Men indrømmet, Thorogoods fænger på en eller anden måde, men det store Sankt Hansbål bliver ikke tændt.

ANMELDELSE: Marlow-klubbens første sag. Forfatter: Robert Thorogood. Oversættelse: Peter Martin Søhuus. Udgivet på forlaget Alpha.

ANMELDELSE: Marlow-klubbens første sag – se mere her

ANMELDELSE: Marlow-klubbens første sag er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION