Når jeg ser dig fra en vis afstand

Når jeg ser dig fra en vis afstand

Når jeg ser dig fra en vis afstand

✮✮✮✮

‘ ……. en flot debutroman …..’

Det er altid med bange anelser, at jeg begynder at læse en bog som handler om et forlist ægteskab, utroskab og andre trivialiteter, der plejer at blive dissekeret i småstykker. Specielt i de sidste 15 år i kølvandet på bølgen af selvrealiserende personer, som skal leve deres liv ud. På den ene eller anden måde. Men jeg blev overrasket over Trine Lundagers hårdtslående og stilfærdige nye roman.

Ord der fænger

Historien er sådan set ikke opsigtsvækkende eller vækker forbavselse. Tværtimod er det begivenheder hundredvis af mennesker desværre oplever. Alligevel fanger den hurtigt ens interesse, fordi Lundager snor ordene ind imellem hinanden. De bølger frem og tilbage og efterhånden opdager du hovedpersonens sammensatte personlighed. Ligeledes har hun en underholdende måde at beskrive tidsperspektiveringen på. Du bliver fanget ind i forløbet.

Utroskab

En kvindelig kendt tv-psykolog finder ud af at hendes mand efter et langt ægteskab, har været hende utro. Det er der som sådan ikke noget odiøst i, men at det har stået på i mere end halvandet år, er næsten mere end hun kan bære. Hun vælger at tage et break fra ham og deres to store drenge. Hun får indsat en vikar på sit tv-program og lejer et gammelt sommerhus på en vindblæst ø. Mange tanker og minder kommer frem og virkeligheden viser et helt andet billede af vores hovedperson, end hun har givet indtryk af overfor offentligheden.

Spillereglerne?

Hendes vikar er en nær veninde, Sanne. De har været tætte siden studieårene, og har delt alt. Selv eksamensopgaven! Ingen har konfronteret Sanne og hun kører videre ad samme overfladiske og sorgløse spor som hidtil. Tilmed bebrejder hun vores hovedperson, at hun har opsøgt elskerindens mand og fortalt alt om forholdet. Det er ganske uhørt som psykolog. Alle faglige normer er blevet overtrådt. Sådan er det ofte. Når vi selv står i en prekær situation, går spillereglerne ofte op i røg. Eller hvorfor burde en psykolog være bedre funderet omkring sit eget liv end andre?

Nynne, elskerinden, er på FB, men sletter hurtigt sin profil, og nu går den vilde jagt. Hendes mand Jeppe, bliver bombarderet med sms´er. Hævntogtet er sat ind. Det er næsten uhyggeligt, hvordan et menneske kan forandre sig fra at være en rolig og velovervejet kvinde til en frådende hævntørstig furie. Der bliver udtænkt vilde planer, som alle bliver blæst væk i efterårsvinden.

Ejvind

Uventet under en spadseretur langs havet, møder hun den ældre mand Ejvind, der går i strandkanten og samler rav. Rav! Hvordan ser det ud? Ejvind sludrer lidt om løst og fast og putter et stykke rav i hendes lomme. I løbet af nogle dage opstår et usynligt bånd imellem. Ingen spørger om noget. Der er kun et formål med turene ved vandet og det er at finde rav. Hvis nogen havde luftet den tanket bare et par uger forinden, ville det have været det rene utopi. Pludselig bliver det en mission at stå op om morgenen. Hun besøger Ejvind og hans kone og oplever en anden måde af samhørighed, end hun nogensinde har anet eksisterede.

Dagene går, men tankestrømmen bliver ikke mindre, men mere kontrolleret og bevidst. Mange sandheder kommer frem og det viser sig hurtigt, at ingen i deres forhold i virkeligheden har rent mel i posen. Det er en levende måde at fortælle en banal affære på. Og dog, ingen forhold er almindelige eller kedelige. Alle har en eller anden form for hemmelighed, så efterhånden som siderne bliver vendt, folder der sig en fortælling ud, om et venskab, der er utænkeligt. Vi mennesker er desværre meget forudindtaget og fastlåste i vores ”bedømmelse” af andre mennesker. Man skal huske at se mennesket inden man sætter en etiket på det. De fleste gange bliver vi overraskede.

Forfatteren

Trine Lundager er forfatter, forlagsredaktør og keramiker. Hun er uddannet journalist og BA i statskundskab. Trine debuterer med denne roman som skønlitterær forfatter. Den sætter fokus på ægteskabets mange sider. Den handler også om det vanvid og begær, der kan følge med utroskab. Og ikke mindst om uventede venskaber.

Det er en flot debutroman. Jeg glæder mig til at se hvad Trine Lundager kommer med næste gang. En interessant bog med omdrejningspunkt om et svært emne. Rigtig god læselyst.

Når jeg ser dig fra en vis afstand. Forfatter Trine Lundager. Udgivet på forlaget Alpha.

Når jeg ser dig fra en vis afstand – se mere her